Språkliga fadäser 37
Hög tid för ny tråd
Den förra tråden finns här
/Désirée
- Redigerat 2023-10-09 07:33 av DesK
På 5 minuter, ÄPPELPAJ i en kastrull som smälter i munnen.
#1 Aj aj aj! Kastrull som smälter i munnen!
/Désirée
Läst i tidningsartikel:
Hon slog bland annat den ena i personalen så att dennes glasögon flög av och drog henne i håret.
Visserligen har mina glasögon ibland fastnat i håret, men jag har aldrig misstänkt dem för att medvetet dra mig i håret. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4: Äh, de gled ut lite ur den ovala formen bara!
#8: om "normalt seende" är en ögonsjukdom, så skulle jag gärna ha det.
Skulle man slippa allt vad glasögon och linser heter. 🤪
Det världsledande undersökningsföretaget Ipsos gör det klassiska felet i sin app
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#11: Fina marsvin!
😃😃😃
/Maria
#14: 😂
Ingen direkt fadäs, men den här rubriken är rätt otydlig:
Duran Duran och Taylor återförenas på nytt album
Till saken hör att gruppen Duran Duran har fem medlemmar - varav tre stycken har efternamnet Taylor (John, Roger och Andy). 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
I en krönika av Lasse Anrell:
NWT kan avslöja att det finns ett helt färdiginspelat album liggande i ett kassaskåp med den värmländska världsartisten Monica Zetterlund.
Trodde Monica var begravd på kyrkogården i Hagfors, inte i ett kassaskåp.
"Om prisökningarna inte faller i en högre takt framöver"
Ekot kl 22
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Läst i artikel om Hasse Alfredsson:
Pappa Folke som var chef på Allers och övertygad anglofil och antinazist hjälpte bland annat en judisk flicka att fly över Sundet som fick bo med familjen.
Måste ha varit blött hemma om hela Sundet fick bo med familjen. 😉
"Djurgården utan målbur nu i väntan på den avvaktande utvisningen"
Verkar inte så sportsligt…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
När man inte orkar skriva ut hela meningen så kan det tolkas som att man får sälja sin gård
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Läst i minnesartikel om Per Åhlin:
Tillsammans med ett litet gäng, […], gjorde han de tiotusentals teckningar som krävdes i en liten lägenhet i Malmö.
Undrar hur många teckningar som hade krävts i en större lägenhet i Malmö? 🤔
Ibland hade det varit på sin plats med ett komma…
Fastigheten ägs av en mindre privat ägare.
Hoppas det åtminstone var hyfsat stora maskor i nätet, så att det var lätt att lämna flyktingarna.
På 40-talet bakade min mor bullar till flyktingar som vi fick lämna genom nätet.
Det låter kanske bra när man säger det men i skrift blir det orimligt billigt
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
"Vi har också fått ta ner en del träd som står nära områden dit nyfikna kan komma för att de inte ska välta och skada någon."
Nej, det vore ju hemskt om någon nyfiken hade vält och skadat någon.
Läst i tips om ätliga växter.
"Plocka inte växter som ska ätas vid väggren eller nära besprutade fält."
Undrar hur många som äter vid vägg-renar eller besprutade fält? 🤔😁
#32: Vägrenar har jag sett många men aldrig någon väggren
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#34: Falsk marknadsföring. 😄

Sett på Instagram, men inte tyckte jag att konditorlandslaget såg särskilt dekorerat ut. 😉
Från en krönika i en dagstidning.
"Den verkliga romantiken sitter i det minnesvärda och oväntade. En grillad korv i bilen på väg mot en fin plats, lasagne i badkaret som avslut på en kärleksfull dag eller möjligen en plötslig pastarätt a la Lady och Lufsen på en italiensk bakgata. Matupplevelser som känns starkt fastnar i hjärnan som nästan inget annat - jag föreställer mig att det byggs en expressväg av neuroner som binder samman doften av lasagne med den underbara känslan av att vara kär i ett badkar."
Visserligen gillar jag mitt badkar, men kär i det är jag inte. 😊
#37 Vacker text med en knorr på slutet 😃
/Maria
#38: Ja, verkligen. Tyckte det var fint när jag läste det, men kunde inte låta bli att skratta när jag läste slutet. 😊
Nu erkänner Pensionsmyndigheten, i ett brev till de som hört av sig med frågor, att de missat att informera regeringen om de effekter som en ändrad pensionsålder skulle få för de födda 1957 och – i ett framtida skede – för de födda 1959 när penisonsåldern ska höjas igen.
(Min fetstil. 😉)
Läst på Instagram:
Så passa på att handla nu och hjälp oss att uppnå vårat mål: Inte en ända chokladpralin kvar när vi stänger!!!
#42: Smaken är som baken
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Såg på Facebook:
I hallandsåsen finns det eldflugor sa mina föräldrar som flög vid sjön.
#44: Eller en från början norsk annons.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#48: 😱😄
#51: Förklara gärna!
#52: Utropstecknet avslutar frasen "alltid öppet" men sedan kommer det tider som motsäger detta
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#53: Då förstår jag.
De hade gjort tre tester och alla var negativa så hon sa det ganska vanliga uttrycket "0 for 3" (noll av tre) men översättaren tyckte inte att det var konstigt att hon sa ett tresiffrigt tal.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Mot havet vid SeaU ligger nästan tre träd ned av arten smalbladig silverbuske.
Är det alltså bara 2,5 träd som ligger ner, eller kanske 2,8?
Jag som trodde att det bara var berg, fjäll och människor som hade fötter. Vid en googling av "foten av forsen" så är det bara Storforsen som dyker upp. Är det någon där som har bestämt sig för att använda det som slogan?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#65: Tror att det är en norsk och dialektal konstruktion.
#68: Fast det är i Sverige
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#69: Men om det är dialektalt och i Sverige är det väl knappast någon fadäs?
- Redigerat 2023-08-15 18:17 av Pyttelite
#71 Det var nog bland det värsta jag läst. Vad har hänt med språket här?
/Maria
#74: Vad är felet?
#76: Det är väl inget fel i att skriva vilken knapp man ska trycka på?
#77: det är felstavat två gånger.
De har glömt "t".
😃😃😃
/Maria
#78: Aha - man ser vad man vill se - fattade inte. 😀
#80: ja, det brukar vara så med ord man vet hur de ska stavas, så uppfattar man inte alltid att det fattas någon bokstav så länge ordet inte ser konstigt ut.
Och "t" i fortsätt hörs ju nästan inte. 😊
Det här fick jag till min e-mail igår.

Jag vet inte om de på Discord är tidsresenärer som blivit förvirrade, de har iallafall ingen aning om vilket år det är.
#82: Inte vilken månad heller tydligen. Kanske de också behöver borsta bort lite spindelväv. 😊
- Redigerat 2023-08-26 10:47 av Carmarino
#83: haha, ja.
fick ett till meddelande från dem idag om att meddelandet hade skickats av misstag och att mitt konto inte alls ska tas bort.
typ, "bestäm er, tack!" 😂
#82: Det känns spontant som ett spam-försök
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#85: var vad jag tänkte då. Men förstår isåfall inte varför de skulle skicka ett meddelande dagen därpå om att jag kan bortse ifrån tidigare meddelande för att det hade blivit fel.
#86: Aah! Jag hade inte sett uppföljaren
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Tänk om det ändå funnits ett naturligare ställe att avstava…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
- Redigerat 2023-09-03 08:25 av maxiq
#89: 😂
Vad kräsna folk är! Tänk på miljön och återanvänd saker som fortfarande är hela!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Bildtext i tidningsartikel.
En överraskning väntade när NN skulle laga fiskbensparketten i matrummet.
Har aldrig ätit parkett, än mindre någon som var gjord på fiskben. 😉
#92: Även ormar behöver semester ibland. 😁
#92😃
/Maria
#92: Snakes on a Plane
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Snällt ändå mot busarna
"Men riktigt fordonsfritt blir det inte. Kvar till busar och varubud lämnas en 5,5 meter bred körbana"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
”Jag har renat hemma och vill bli av med det” fattades visst ett s i ordet renat 😎😉
/Désirée
Jag läste på en matsida på FB om "frusna kycklingfiléer"
Det tyckte jag var kul men jag tror inte skribenten fattade vad jag menade.😃
/Maria
He he, om dom menade frysta kycklingfiléer, är det ju bättre att skriva det. Viss skillnad på frusna och frysta 😉😁
/Désirée
#100 Ja det är ju det😃
/Maria
Jag tror t.om mitt inlägg är borttaget för jag kan inte hitta det😃
/Maria
#105: Avstavningsreglerna är avskaffade i dagens svenska. 😄
#105 I dagens tidning läste jag språkspalten, om just avstavning i tidningar. Det sker ju ofta, eftersom spalterna är smala, och det sker med automatik, utan hänsyn till reglerna. Han tyckte det borde gå att lära programmen avstava med tanke på allt språkligt man klarar, och tyckte det var pinsamt när även hans språkspalt hade usla avstavningar; folk skrev och klagade.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
”IT bränner bokstavligen fett från låren,
buken, höfterna och skinkorna. Ät varje
dag.”
Nog för att IT kan bistå med mycket, men ätbart är det väl inte..🙄
/Désirée
Jag hörde på nyheterna att de pratade om stöld av spermier från ett sjukhus. Det låter som att det blir väldigt svårt att hitta dem
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#108: Vad skulle det vara istället för IT? 🤔🙈
#109: Jag fattar inte var fadäsen är. 🫣
(Eller jo, det är klart att det är svårt att hitta dem men det är ju sant.)
#109: Nej det var ju när den hittades som man insåg att det skett stöld.
#110 Troligen skulle det stå ”det” men när texten översattes från engelska missade dom det. It = det.
/Désirée
#113: Det är säkert ingen översättning från engelska stölden skedde ju i Sverige.
#113: Jaaa, såklart! 😆
Jag klurade på allt möjligt som kunde bränna fett och som rimligtvis kunde bli IT vid felstavning/felformulering.🙈
#114: Inte om spermierna utan gällande mitt inlägg innan, om "IT" som bränner fett. 😃
- Redigerat 2023-10-02 19:07 av Lona
#116: Ja då förstår jag men vad är problemet med stulna spermier?
#111 #117: De borde ha sagt "sperma" istället.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#118: Ah, du menar så.👍😃
(Det kan dock röra sig om just spermier, dock i en lösning och inte en och en förstås. Det är relativt sällan man fryser sperma när det gäller människor. Det är väl en medicinsk definitionsfråga.)
När blev "gympa" "jumpa"……?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#121: Men visst kan man jumpa som gympa?
- Redigerat 2023-10-08 14:37 av Pyttelite
#122: Jo, självklart. Den kopplingen är solklar.
Men jag kan ändå inte frigöra mig från misstanken att ändringen beror på ett missförstånd som fått spridning…
Man besiktigar bilen hos Bilprovningen, eller hur…?
Jag har dock noterat att allt fler "besiktar" bilen numera.
Det startade med att företaget Besikta etablerades, och många verkar därefter ha anammat företagsnamnet (!) som beskrivning av själva tjänsten….. Eller rent av förväxlat….
- Redigerat 2023-10-08 15:12 av Bo§e
En spaning till:
"Komma tillrätta med" och "få bukt med", har på senare tid smält samman till hemmabygget "komma till bukt med"……
Är det bara jag som förnimmer vissa "saltkråkanvibbar"..?
#125 Nej, du är inte ensam om att reagera på detta och många andra knepigheter. Har du också hört att alla kockar numera går i med alla ingredienser i grytor och pannor? Varför tillsätter dom inte längre ingeedienserna?
/Désirée
"Hata inte på mig"
Välkomna till nästa tråd
/Désirée