Språkliga fadäser 36
Den förra tråden blev lång, så vi fortsätter här 😊
/Désirée
- Redigerat 2023-02-24 17:24 av DesK
Inget enstaka exempel. Men ack så ofta jag läser inlägg på fb eller instagram eller liknande där någon klagar (oftast på engelska) över andras "grammer" eller säger "if your not speaking english correctly" eller liknande…
Kolla på dig själv först och klaga över andra sen. x]
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
En floskel från en annons för en cykelsadel. Hur mäter man ens sånt? 🤔
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
"Uppdatering från vår helveganska kolonilott"
Ingen baconodling alltså?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Så nära båda gångerna. Tänk om det funnits någon slags fusklapp att titta på 🙄
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#6: och annonsörerna tycks heller inte vara överens om huruvida fläckarna bärs bort eller om de är självgående.
Ack ja, dessa särskrivningar…
Utrymme för tolkning:
"Pumpar lätt smutsigt vatten"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Här är det någon som ska sälja ett hästträns. (För den som inte är insatt i hästvärlden: Ponny, Cob, Full motsvarar Small, Medium, Large) "Har det till vänster till salu, snart strl Full." Snart? Blir det större med tiden? Det är inte lätt att hålla reda på små kommatecken.. 🐴
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-09-11 11:41 av Sabah
Lokalnyheterna: "Skogsbranden är 30 gånger 40 kvadratmeter"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Aftonbladet har samma problem med måttenheter:
"Från början av september till i dag har ungefär 2000 kilometer av vårt territorium befrias"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Man kan nog vara rätt säker på att det inte strandade fler valar utanför Göteborgs kust för cirka 150 år sedan. 😉
(Jo, det finns ett komma, men det hjälper inte så mycket för läsförståelsen.)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#14: Och absolut inga fler uppstoppade valar som strandade då
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#15: Nej, det kan vi nog vara hundra procent säkra på. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Från en artikel om Drottning Elisabeths första egna welsh corgi:
Hon fick valpar som växte upp i kungahuset och med kärlek togs om hand av drottningen, och som sedan själva fick valpar.
Undrar om drottningen fick första kullen valpar innan hon fick Charles? 😉
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/vad-ska-h%C3%A4nda-med-drottningens-hundar-1.80859975
Mångsidig drottning 😀
/Maria
#18: Ja, och tur att hundar inte lever så länge. Hade varit knepigt med tronföljden då. 😁
#20: ja ett till fel var "de" istället för "det". 🙃
#21: Det stämmer, jag missade visst att markera det, jag hade sett det. 👍🏻🙂
💖🧡💛💚💙💜
#22: lätt hänt, var ju inte mycket som stämde med den annonsen. 😅
#20: Smart att friskriva sig! 😀
#20: "ev felskrivningar i vår annons ä" 🤣
#20: en annan sak med annonsen är "går super fint"…
Är väl trevligt att den inte sölar ner när den dricker, men varför dricker den alls? Märklig bil! 🤔
#26: Inte mycket rätt i den annonsen! 😅
Även: "Sommar och vinter Däck fint skick."
Lite som "Finn fem fel!"! Ju fler gånger man läser ju fler fel hittar man! 😅
💖🧡💛💚💙💜
#28: ja, faktiskt. 😂
Aftonbladets ekonomiexpert: "Många fastighetsbolag som hyr ut kommersiella lokaler har inskrivet i sina kontrakt att hyran ska följa KPI. Avstämningen sker i höst. Hyreshöjningar med tvåsiffriga tal väntar alltså"
99 kr?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#30: Hualigen! 😨
#30: Ja tack. 👍😁
#33: 😄
💖🧡💛💚💙💜
#35: Tycker det fattas ett i?
#35 Ja, jag gjorde ett stort i. Ser nu att det ser ut som ett litet L
"I'm too old for this shit."
#33: "dekorationER" betyder ju att styckning kommer att ske :o
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#38: Ja, det kan ju bli våldsamt. 😱
I Ekot idag om det italienska valet: "Ytterhögerkollisionen"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Lokalradioprogramledaren om fredagsplanerna: "…eller så blir det vertikalläge i soffan"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#42: Det verkar inte så bekvämt. 😊
#42: Han håller sig iallafall vaken.
Såg ett recept: Vilda köttfärsbiffar med gräddsås
Det kanske blir svårt att närma sig maten.. 😆
💖🧡💛💚💙💜
#45: Måste man tämja dem först då?
Var på affären idag och fann lite märkliga saker!
Snurrigt
"Kreditkort och kortkredit är två olika produkter som ger kunden en beviljad kredit som går att använda vid behov och inte kostar något så länge den inte används"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
"Bakat på norrländskt smör och godkända livsmedellådor."
Lite hårdsmälta kanske..
💖🧡💛💚💙💜
"Du arbetar mestadels på distans och utgår hemifrån med en radio på ca 5 mil"
Den måste höras på långt håll…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
"Enstaka fall av korsallergi katt och griskött finns"
Kan misstolkas av de som inte har kläm på det här med särskrivningar
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Till och med bättre på danska än svenska..

💖🧡💛💚💙💜
Oväntat ursprung. Kanske för stendamm
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
- Redigerat 2022-10-28 13:57 av maxiq
#59: Förmodligen. 😁
(Eller också var det autocorrect som slog till. 😉)
#62 Instämmer, swengelskan är tyvärr väldigt vanlig idag
/Désirée
Enligt Rapport så röstade tydligen Danmark om Socialdemokraternas partiledare igår. Jag som trodde att de valde statsminister
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#64 Egentligen är det väl samma sak. Men jag tycker nog att "ge bort" låter lite mer som när man ger något till en privatperson, till exempel en släkting eller kompis. "Skänka" låter lite mer som när man skänker till välgörenhet, till exempel till Röda Korset eller Stadsmissionen.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#69:🙀
#71: 🤦♂️
#73: Vilket erbjudande!
#76: Kanske är nåt för katterna?
Läst i tidningsartikel.
Numera lägger han ut bilder varje söndag som han skannar, beskär och redigerar.
Vet inte om jag vill beskära en söndag. Den går snabbt nog ändå, utan att man beskär den. 😉
Önskar tips på värmekälla till lägenhet vid längre strömavbrott som ej avger farlig gas.
Hur kan strömavbrott avge farlig gas?
/Désirée
#80 rester av gäst? Sånt som kallas splatterfilm? Sånt ser jag inte på.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#81: och så läser jag Årstafruns dagbok på Facebook, där hon skyller misslyckat brödbak på ”odugelig Gäst”. Ja ja. :-)
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#82: Någon variant av "Gäster med gester"?
💖🧡💛💚💙💜
Kanske inte någon fadäs men det lät lite roligt när energiministern sa "I och med att vi är beroende av andra oberoende instanser"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Halva kroppen utanför?
"Han tog även bilder på henne när hon delvis låg naken i en säng"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#88: 😅
Från Fb ”visuella kramar till er alla”
/Désirée
#91: Ja, och tydligen finns det väldigt många soppskålar ute i det fria. För inte går väl vildsvinen in och länsar sopptallrikarna i hemmen. 😁
Det finns många sorters djurfoder, men soppor har jag inte testat! 😁
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#93: Kanske något för rådjuren?
#95: Japp!
"En hyrbil skriven på en adress i Stockholmsområdet undersöktes också vid tillslaget, enligt Aftonbladets uppgifter"
Bilbokförd?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Läste den här rubriken på en artikel i dagens tidning:
Besvikelse och hopp i väggarna på mönstringen
Undrade om de som mönstrade blev så besvikna att de hoppade mot väggarna. Fick inte ihop det tills jag läst hela artikeln. Då framkom det att det syftade till talesättet "det sitter i väggarna", d.v.s. det fanns både besvikelse och hopp hos de som mönstrade, beroende på om de fick den placering de ville eller ej. 🙃
Läst i artikel om Jonas Wahlström på Skansen:
"Jag gör saker som djuren inte tycker om, som att fånga in dem med hov"
Tyckte att det såg ut som att Jonas hade helt vanliga händer. Fast det kanske är fötterna som har ombildats till hovar. 😁
#101: Håvmästare
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
I min gröna ungdom hörde jag om en tjej som hade fått överlämna en fjärilshåv till prinsessan Victoria. Hon kunde sedan kalla sig kunglig håvleverantör. 😉
"Man är redan dömd för ett straff."
Trodde man dömdes för ett brott och sedan fick ett straff, men det är tydligen nya regler nu.
Rubrik från Irish Times: "Ireland's last surviving traditional match maker fears he may be the last".
Den siste är rädd för att komma att bli den sista? 😅
Vet ej om detta räknas som fadäs eller ofrivilligt roligt.
#108: Både och tycker jag. 😁
#110 Tänk att de fick plats allihop också😉
/Maria
#111: Ja, det måste ha varit en väldigt stor vagn. 😁
"Vi riktar oss främst till dig som har slutfört dina gymnasiestudier (inte äldre än tre år)"
Då får man ha börjat skolan tidigt…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Läste det här stycket i en artikel om nätbedrägerier. Trodde först att de hade skrivit fel i rubriken, men de har stavat likadant i hela stycket. Undrar om de uttalar det "fising" också? 😁
#114: Det är fula fis-kar som sysslar med sånt
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#116 Aj aj aj!
/Désirée
Välkomna till nästa tråd
/Désirée