Språk iFokus

Språk

Läst 62 ggr
Bo§e
2

Jumpa eller gympa ?

Som slangord för "gymnastik" hörs "jumpa" allt mer ofta.
Förr sade man "gympa", vilket hade en klar och begriplig koppling till ursprungsordet.
Nu vill jag inte vara petig, men jag funderar på vad som orsakat den här glidningen bort från den egentliga betydelsen…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Carmarino
2

Jumpa gör man väl på isflak. Gympa är gymnastik. Åtminstone har det varit så för mig.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bo§e
3

#1: Jag gör samma koppling.. Det kanske säger något om vilken generation man tillhör…? 😮😁

OberonsMatte
3

Jag, född 1965 i Stockholm, sa alltid "jumpa" i skolan, men jag tycker nog att det är ovanligt nu.

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
2

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sök efter "gympa" i Svensk ordbok (SO) – Sveriges mest omfattande ordböcker.
  • Redigerat 2026-09-27 13:38 av Pyttelite
Bo§e
2

#3: Ja, "jumpa" kanske inte är alldeles nytt. Jag som lyssnar en hel del på radion, tycker att jag hör det mer ofta nu.
Eller hör jag "gympa" mer sällan…? 🙂

• Redigerat 2026-09-27 13:58 av Bo§e
OberonsMatte
2

#5: Båda orden är nog på väg att försvinna eftersom barn har "rörelse" eller "idrott" idag. På fritiden går man och tränar (med träningskläder).

Sajtvärd Katter iFokus

beem
3

Jag säger samma jumpa gör man på isflak

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

DesK
1

Precis som #6 säger är nog båda orden på väg ut ur svenskan. Jag säger gympa om all slags skolgymnastik och jumpa om att hoppa på isflak.

/Désirée

Ephraim
1

Så länge jag kan minnas har båda formerna förekommit. Det kan eventuellt finnas regionala skillnader här. Enligt vissa uppgifter är jumpa framför allt förknippat med Stockholmsområdet, men jag har också stött på den i andra delar av Mälardalen.

Som framgår av #4 är båda formerna belagda sedan 1950-talet så det är ingen jättestor skillnad i ålder vad vi kan se. Jag vet inte om det faktiskt stämmer att jumpa har blivit vanligare på senare tid på bekostnad av gympa men det låter ju i och för sig inte helt orimligt med tanke på att formen verkar ha varit vanlig i Stockholm.