Vanligaste felet
Ibland ser man sånt som "alla" stavar fel och det är helt obegripligt. Jag kan börja med "Girsåg" som alla skriver istället för "Gersåg"
Har du något exempel?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Egenkligen
Instutition
"Don't Panic" (Douglas Adams)
De flesta säger också att något läker när det läcker, men jag har inte sett det så ofta i skrift
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Glaset är fyllt till bredden
Jag har sätt en älg.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Orginal istället för original.
Kolonialisera
#3: Det gäller nog inte för hela det svensktalande området, att de flesta säger läker, men det är en dialektal form av läcker (fornsvenska hade kort ä och kort k, och vissa dialekter har förlängt ä-et medan andra förlängt k-et). Är oklar över i vilka områden läka används men hittade i alla fall en uppgift om att det finns i Hälsingland.
- Redigerat 2026-05-16 14:08 av Ephraim
#8: Det kan inte bara vara dialektalt för ingen skulle säga att de hade en läka i källaren
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Särskrivningar måste vara det vanligaste felet, tätt följt av alla felaktigt skrivna ”dem”.
/Désirée
- Redigerat 2026-07-14 07:07 av DesK
#10: Jag tror också att det är de vanligaste felen, men i omvänd ordning. Men jag bara tror, kan någon ha räknat? ?
Ni har väl hört talas om den nya stjärnbilden:
Lila björn
😁😁😁
Minutrar.
Även sekundrar har förekommit.
#13: Alla sportjournalister är fullständigt övertygade om att det heter minutrar. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Preventativ
Hört på radion idag
- Redigerat 2026-05-23 12:40 av Bo§e
Tipps ser jag ofta när det handlar om tips
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Haculination
Hört på radion idag. Inte första gången…
Endå istället för ändå
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#13: Det finns även de som timrar 😛
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#18: Eller entligen…
Mina vuxna barn skriver ibland. "Det blir väll bra"
. . och jag undrar vad det är som väller? Möjligen är det autokorrigering i något datorprogram?