Språkliga fadäser 38
Länk till den förra tråden
/Désirée
- Redigerat 2024-03-17 10:07 av DesK
Tittar in🙂
/Maria
👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
En riktig klassiker är "instutition"….
Den har troget dykt upp under alla år….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-10-09 12:06 av Bo§e
#3: Liksom ”egenkligen”!
#5: 🫣😂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Några andra konstigheter som har fått spridning:
"Distansiera"
"Mirakler" (skall väl vara mirakel även i pluralis..?)
"Homofobisk, xenofobisk" osv.
#7 Jag har stött på båda orden.😉
/Maria
Och så har vi "de hära" och "de dära", som idag har fått stor spridning.
Gammal som jag är 🙂 har jag sett detta växa fram under lång tid….
Spridningen kanske (?) började under 70-talets "gröna våg", då somliga införlivade en förment "lantlig" ton i sitt tal…
För mig känns det väldigt "Åsa-Nisse" eller "91:an Karlsson", och får mig att småle….🙂
Idag tycks det vara ganska brett etablerat i mångas talspråk….
Rural Chic…..? 😬
- Redigerat 2023-10-15 14:57 av Bo§e
Det finns många saker att vara chef för…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
- Redigerat 2023-10-24 03:26 av maxiq
"…trots att åklagaren endast yrkade på frivillig dom"
Nyheterna i lokalradion
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
"Sveitersnittsel med kul potatis"
Kul middag 😃
/Maria
#14 😃😃
/Maria
#17: Har ett företag som skickar en nollfaktura till mig varje månad! 🤔 😂
Detta för att deras ekonomisystem kräver det. Det som gör det ännu märkligare är att jag måste lägga in den för betalning varje gång för annars skickar deras ekonomisystem ut påminnelse på 65 kr om fakturan på 0 kr!
🫣🫤🙄 😂😂😂
- Redigerat 2023-11-06 06:50 av Vixxen
#19: Har inte hört något om att Barron också skulle vara inkallad som vittne. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Annons för ett strykjärn som gör lite ont i ögat. Visst borde det stå "Garanterat" istället?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#21: Fast den kanske är till för dem som vill ha brännmärken på sina kläder. 😁
Vet inte om det är någon fadäs direkt, men läste det här på Sveriges Radios sajt:
Dags att ta fram skottspaden! Eller?
Googlar jag "skottspaden" så får jag ingen träff, men det står överst Resultat för snöspade har tagits med.
För mig har det alltid hetat snöskyffel, så därför reagerade jag för ordet "skottspade".
#23 Haha, vilket ord😃
/Maria
#24: Skönt att det inte bara är jag som reagerade för det. 😁
Aldrig hört skottspade, snöskyffel ska det vara 😃 Låter ju lite som när barn hittar på egna ord, t ex var det något barn som sa: titta där är en likbil, hen menade en likadan bil som den de hade i familjen.
/Désirée
#26: Ja, det håller jag med om. 😊
#26: Ja, "skottspade" har hög "saltkråkan-faktor"🙂
En klassiker, läst på Instagram:
Ungstekt falukorv med potatismos
#28: Vad heter det när man skottar annat än snö då?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-11-20 19:03 av Pyttelite
#30: Hmmm….man kan skotta ganska många material, men redskapet är i samtliga fall en skyffel, och inte en spade….
🙂
Skyffel - https://www.saob.se/artikel/?unik=S_05421-0123.vB81
Spade - https://www.saob.se/artikel/?unik=S_08875-0272.44s7
Njae är man lite ödmjuk verkar det som en spade även kan användas till mycket annat.
Glöm inte begreppet slungspade …
En skyffel eller skovel är en form av spade, med den skillnaden att en skyffel har en rak bladkant (till skillnad från en spade som har ett spetsigt blad). Skyffeln används för att hantera löst material som grus eller snö.
- Redigerat 2023-11-20 19:37 av Pyttelite
#32: Jag tycker att den fetstilta texten beskriver skillnaden mycket bra.
Två redskap som kanske inte är helt väsensskilda, men som dock kräver var sin speciella "dans", dvs rätt använda…
Nej, en skyffel kan aldrig vara en spade….🙂
#33: Fast en skyffel är av typen spade 😋
#34: Jag tror att de skildes åt ganska tidigt i evolutionsträdet….
Men de delar gener….
🥴
#35: Säkert en AI-produkt med otillåten genmanipulation.
Mycket tungmetaller iallafall!
Hmm…?🤔
(Min överstrykning i rött.)
Resten av texten är inte heller särskilt imponerande.😅
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2023-11-20 20:47 av Lona
#38: Tur det inte var särskrivet åtminstone; "snö skurar". 😉
#40 Haha
/Maria
”Jag minns att jag plockade kantareller dagen före julafton som var fullt ätbar” från Fb
Hur äter man julafton?
/Désirée
I en beskrivning av en tröja i en nätshop:
"Mönstertyp: Självmordsförebyggande medvetenhet"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#43: 😱
En sångpedagog annonserar:
"Bli bättre på att sjunga snabbt"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
I en jobbannons står följande under rubriken "Fördel att ha:"
- Felhantering av kunder är viktigt
Så det är alltså viktigt att hantera kunderna fel? 🤔
#48: Varför tolkar du det så?
#49: Antingen det eller så sänds alla program efter varandra
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#50: Det handlar ju om ett dygn - varför skulle de prata i munnen på varandra?
Det är väl olika inslag under dagen.
Hur skulle du uttryckt det för att det skulle vara språkligt korrekt.
#51: Vinter i P1 sänds, precis som Sommar, 13.00-14.30. Det ska stå "Från den 25 december…"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
- Redigerat 2023-12-07 21:02 av maxiq
#52: Jag förstår nog inte hur du kan tycka att det som står är fel.
Det finns väl olika sätt att uttrycka en sak och sker detta inte den 25:e december?
#53: Programmet sänds med ett avsnitt varje dag mellan 25 december och 1 januari
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#54: Det blir ju konstigt när det brytts ut ur sitt sammanhang.
Läst på Instagram:
Regnade rätt rejält, men vårt barnbarnet var glad, som fick hoppa i vatten pöllarna.
Läst i kommentar i GP.
Borde soppa bordet i värsta slöseriet och kan säkert knipa första platsen i ett antal år framåt.
#57 Vad betyder det?
/Désirée
#58: Gissar att det skulle stå "sopa bordet". Det gällde vilket slöseri med skattepengar som var värst.
Hörde jag fel eller sa finansministern nyss i Ekot att "vi ser också ljuset i tunnan"?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#61: Det är väl där han sitter och gömmer sig …
Rubrik om det långa stoppet på E22 i Skåne. Mer information än vad man vill ha…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
😆
/Maria
Aftonbladet:
"Detta efter att ekonomichefens ip-adress tidigare blivit kapad av internationella bedragare som skickat ut fakturor till konkursboendet"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#68: Va?!?
Ekot: "Skandiabanken gör som många andra och sänker räntorna på bolån med bunden bindningstid"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Alldeles nyss (!) sade en P1-reporter både sekundrar och minutrar….i samma mening….
😬🙂
#71: Konstigt att det var på P1. För det mesta brukar det vara sportreportrar som säger det. 😁
😃
/Maria
Hörde på TV nyss att Märta Stenevi sjukskriver sig på obestämd tid.
Är det inte läkare som sjukskriver?
Det borde väl sägas att hon är sjukskriven på obestämd tid?
/Maria
#75: Man kan ju sjukskriva sig själv, men då rör det sig oftast om en kortare sjukdom typ influensa. Är det obestämd tid så bör det nog vara en läkare som sjukskrivit henne.
#76 Ja fem arbetsdagar kan man vara hemma utan sjukintyg.
/Maria
#78: 😄
Läst i insändarberättelse i tidning.
Vid 70-års åldern kunde han ännu dyka och plocka upp saker som hade fallit i vattnet, med vanliga simbyxor.
Tycker det borde vara enklare att använda händerna. 😉
#82: Hej företaget! Jag undrar om ni söker en kunnig person för korr och språkundervisning…? ;)
Jag har noterat vad som kanske är en generationsdelare, när det gäller ordet
"fettisdag".
Yngre mediemedarbetare och andra, verkar tolka ordet som "fettis-dag", och uttalar det därefter.
"Mognare" generationer (som t.ex. jag 😬), kopplar ordet till dess historiska bakgrund, och tolkar därmed ordet som "fet-tisdag", och uttalar det sålunda därefter.
Plötsligt har ordet fått två betydelser…!
Ja, det var bara en liten spaning….🙂
#85: Förmodligen en riktig iakttagelse!
#87: Mäh!
Vad taskigt! 😄
#89: Den kanske tillhör lågadeln
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#90: Ja, det gör den säkert. 😊
Är de alldeles bara?
(Ingen fadäs riktigt, men risk för misstolkning. 😉)
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
"Men nu är allergiplågan här och Naturhistoriska riskmuseet varnar rött för mycket höga halter i södra Sverige".
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76baL3/pollensasongen-har-blast-in-fran-danmark-och-tyskland
Var ligger Naturhistoriska riskmuseet? Finns det så många och stora risker i naturen att man ska ha ett museum för dem?
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
"Garanterad motorstart vid låga temperaturer (upp till -45C)"
Det var lågt…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#85: Men var roligt, jag har alltid sagt fet-tisdag så då tillhör jag kanske en mognare generation! 😀
Ner med matematiska fadäser!
"Ditt nya Ränteindex är: 40 (↓ ner -18)"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Detta utförs i Tyresö nu tydligen. Visste inte att Vild-Hussen; Magnus Huss, var inblandad där.
- Redigerat 2024-03-09 19:55 av Vixxen
Hos sillen är exempelvis kvicksilverhalten över gränsvärdena för ekosystemet men långt under gränsvärdena för konsumtion av människor.
Kanske ingen direkt fadäs, men jag reagerade över "konsumtion av människor".
Monstersill😃
/Maria
Läst på text-tv.
Tryffeln från öknen anses vara den bästa i världen och åberopar mycket högt pris.
Välkomna till nästa tråd
/Désirée