Språkliga fadäser 34
Hög tid för ny tråd, den förra tråden finns här
/Désirée
- Redigerat 2022-01-03 17:13 av DesK
Från en medlemsansökan till en grupp om fermentering på Facebook ”jag är mycket intresserad av fragmentering och vill lära mig mer”
/Désirée
Haha😀
/Maria
#1: Pröva med att fragmentera ordet så kanske du upptäcker något… 😉
En muntlig fadäs på lokalradion nyss då nyhetsuppläsaren skulle säga målsägande men sade mål-sägande (målsäjande) istället
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#6: Ja, det vet väl alla hur glupskt vatten är. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det där med korrekturläsning - igen…
Det finna kamerabevakning i vänthallen, så nu ska polisen se om man kan identifiera några misstänkt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#8 Det där ser ut som att det är någon nyanländ som har skrivit.
/Désirée
#8: Korrekturläsning kanske vore nåt, även för Omni. Rubrik:
"Britisk expert: Kanskje 200.000 nya coronafall om dagen"
I Ekot nyss sade de att Belgien utlyst en nationell sorgedag efter översvämningarna och att centrum för firandet skulle vara en av de hårdast drabbade städerna.
Kanske inte världens bästa ordval…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Det här med kommatering är tydligen svårt. Bäst att låta bli och hoppas på det bästa verkar vara jounalisternas strategi numera.
Gärningsmannen som är en man i 25-årsåldern försökte undkomma polisen som omringade huset genom att ta sig upp på hustaket.
(Det var alltså gärningsmannen som tog sig upp på taket.)
…nytt regn kom trots att uppstädningen efter tidigare översvämningar är långt ifrån klar.
Så elakt av regnet att inte vänta tills det fått klartecken att uppstädningen är klar.
Byggande av en pocketpark i Sverige med återvunna material
Borus-chefer bygger en mycket stor park på två kilometer i staden, som snart kommer att vara tillgänglig för allmänheten.
I detta avseende har en grupp smakfulla unga människor från Borus skapat en vacker fickpark med återvunnet material utan att få finansiering från regeringen, så att medborgarna kan köra varandra för att koppla av i detta lilla utrymme.
Översatt med hjälp av google från persiska.
Så vi har alltså städer i Sverige som inte är tillgängliga för allmänheten och så äter vi ungdomar….
/Désirée
#15: Jättar finns! 😁
💖🧡💛💚💙💜
#15: 😁
"Enligt polisen finns det vittnesuppgifter om att fordonet färdades i en högre hastighet än 30 kilometer i timmen, vilket lagen kräver"
Konstig lag…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Läste en artikel på Feminas sajt om restips från kabinpersonalen. Nu reser jag ju i princip aldrig, men på den tiden jag gjorde det så kan jag inte minnas att jag någonsin tog med mig garaget på resan. 😊
Reklam från Trading Tale:
Med en aktiemarknad som dagligen når nya höjder bör du ÅTMINSTÅNDE seriöst överväga att investera.
#22: Det är ett ord som är lätt att stava fel på, eftersom så många uttalar det fel. Själv lärde jag mig rätt stavning när jag gick i mellanstadiet och vi hade högläsning på schemat. En av mina klasskompisar skulle läsa ett stycke där åtminstone ingick och hon kände tydligen inte till det ordet för hon läste "åtmin-stonne". Sedan dess vet jag att det inte är något "d" i "åtminstone". 😊
Ingen språklig fadäs kanske, men en väldigt märklig avstavning:
histori-
elektion
Det var dessutom skrivet så att "histori-" avslutade en spalt och "elektion" kom först i nästa spalt, vilket gjorde det ännu mer svårläst.
Tydligen gäller inte avstavningsreglerna vi fick lära oss när jag gick i skolan längre. Då hade det varit en styggelse att avstava med en vokal i början av andra halvan av ordet.
Lokalradion: "70-100 milliliter regn väntas falla"
En halv kaffekopp då
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#26: 😁
"Jag söker nu ett annat heltidsjobb inom transport pga ändrade familjeförhållanden (14 dagars uppsägningstid)"
Från jobbet eller familjen?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Sett på Instagram:
Är något datum satt ännu? Så man kan lägg nån form av veto i kalendern.
Måste nog lägga in lite fler veton i min kalender. Har inga alls nu. 😉
(Det gällde alltså att personen ifråga ville bli påmind om en aktivitet.)
- Redigerat 2021-08-26 10:15 av Carmarino
#29: Om personen ville stoppa ett bröllop så hjälper det nog inte att lägga in sitt veto i kalendern..
💖🧡💛💚💙💜
#30: Nej, det krävs nog andra metoder för det. 😊
Vill minnas att det gällde en boksignering, så det känns lite onödigt att lägga in sitt veto mot den. 😄
#31: Prinsen kanske inte fick prinsessan! 😄
💖🧡💛💚💙💜
#32: Det var nog knappast så i det här fallet. Boken det gällde handlade om bakning. 😄
#33: Ah! Då var det dåliga recept! 😁
💖🧡💛💚💙💜
#34: Det var julrecept så hon kanske lade in veto mot julen. 😄
#35: Mot julens frosseri! 😁
💖🧡💛💚💙💜
#36: Ja, det var nog det hon inte gillade. 😊
#33: Vetomjöl?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#38: 😄
Visst blir man sugen att söka jobb hos ett så kompetent företag?
"Northvolt växer rejält när dem bygger den nya jättefabriken i Skellefteå. Genom deras rekryteringsprogram söker dem nya motiverade Medarbetare inom alla funktioner på den nya fabriken. Företag ämnar att hitta personer som matchar företagets behov och förväntningarna hos de som söker jobb hos."
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
- Redigerat 2021-08-31 10:07 av maxiq
#41 Ooooh jaaaa! 😁
/Désirée
Några omkastade bokstäver kan ändra innebörden rätt mycket. 🙂
I ett bordsrollspel använder spelarna sig av tärningar, penna och peppar…
#43: Hade varit värre med ett i och ett a
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
- Redigerat 2021-08-31 18:24 av maxiq
#44: Ja, det var tur att de inte valde de bokstäverna. 😄
Ekot nyss: "Den åklagade de nekar till brott"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
"Den åklagade nekar till brott" skulle det bara stå i förra inlägget men tangentbordet spelade mig ett spratt och nu kan jag inte redigera längre
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Det finns lagar om allt.
#51: Är det som med vinterdäcken tro? 👞👟
💖🧡💛💚💙💜
#51 Niklas, visste inte att det fanns en skolag, när infördes den och vad innefattar den?
/Désirée
#51: Och kvalité gillar de alltså inte? 😏
#53: Det måste vara den om att bli vid sin läst.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#56: Är de trasiga eller är det någon del som inte följer med..?
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-09-14 17:32 av Sabah
På omslaget till kyrkans tidning Amos står:
Ålgräs är växten som kan rädda kusten från erotion.
Strax nedanför står
Kalle Norwald, tv-sexolog: "Vi tänker oss kärleken i stället för att känna den".
Undrar om de tänkte på artikeln om sexologen när de skrev "erotion". 😉
#60: Är det gängse pris för en adept nuförtiden kanske? 😉
#61: Som med ädelstenar, ju mer sällsynt ju mer kostar de!
💖🧡💛💚💙💜
Läst på Instagram:
Det här är ännu ett recept från min kära mor som jag åt under min uppväxt.
😱
#64: De hade det inte så gott ställt på den tiden, stackarna!
💖🧡💛💚💙💜
#64: Hade varit synd att låta henne förfaras.
Rubrik i sportartikel:
Efter nya fiaskot – Koeman hotas av sparken
Det måste vara en farlig spark om den går runt och hotar folk. 😉
(Normalt säger man väl "hotas med"?)
#67: Ja, absolut, så länge som det är det man menar. 🙂
Läst i en artikel om hundhägn.
Men nu står två rejäla hägn redo på sin två- och fyrbenta besökare.
Stackars besökare som måste ligga under hägnen. 😨
Apropå stormen i Sydsverige, som fällt träd över vägarna:
Det finns också lite generella restriktioner med att köra lite långsammare med dubbeldäckade busar…
Har busarna däckat på grund av stormen eller finns det andra orsaker som gör att de måste köras lite långsammare? 😉
Läst på text-tv:
Vi ser att det kommer en tid när det inte längre är motiverat att utifrån smittskyddslagen testa alla med symtom som är fullvaccinerade.
Tänk att de vaccinerar symptomen nu också. Det visste jag inte. 😉
Aftonbladet: "Räddningstjänsten uppger för TV4 Nyheterna att det sannolikt är ett föremål som har inträffat"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#73: Smart idé. ”Är du proppmätt? Då får du 50 procent rabatt på vår buffé.”
Den amerikanske författare och förläggaren Dave Eggers vägrar att låta nätjätten Amazon sälja hans nya roman. Den fysiska exemplaren av "The every", ska i stället säljas av mindre självständiga bokhandlare.
Tänk att ett utelämnat komma kan betyda så mycket…
Det hade väl varit bättre att låta mer självständiga bokhandlare sälja boken. 😉
De boende i Utvälinge, som fungerar som en passage för all trafik som omleds, har varnat för att olyckor ska ske.
Tveksam syftning. Jag läste den som att syftningen gällde "De boende i Utvälinge" och inte enbart "Utvälinge".
JUST NU: Älg på förskola
Barnen låstes in Fick sedan avlivas
Så står det på Aftonbladets förstasida på nätet just nu! Är det förbjudet för barn att titta på älgar nu också! Eller blev barnen så skrämda att det inte gick att lugna dem igen? Men jag tycker ändå att det låter väl drastiskt… Och hur gick det för älgen?
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
#79: 😮
💖🧡💛💚💙💜
#79 Haha
/Maria
Det är inte lätt att hålla reda på alla idiom. Hörde detta på radion idag:
dra sitt strå till vassen
#82: Det är så in i vassen svårt att hålla reda på alla talesätt! 😃
💖🧡💛💚💙💜
Korrekturläsningen lyser med sin frånvaro. Visste inte att den polska författningsdomstolen fastställer sina utslag på Facebook. 😉
Polska premiärministern Mateusz Morawiecki skriver i ett inlägg på Facebook att han välkomnar utslaget i ett inlägg på Facebook.
#84: Känns inte riktigt tillförlitligt..
💖🧡💛💚💙💜
#87: 😅
💖🧡💛💚💙💜
Jag är lite osäker på vad en språklig fadäs är, men det här kanske kan passa in här.
Läste i en jultidning för några år sedan. Då mina ögon fastnade på dessa rader.
" Ät inte bara i jul, läs också! Se till och pressa in ett par rejäla romaner mellan skinkorna!"
Förstår ju vad som menas. Men aj aj aj…😶
#89: 😄
Lyssnade på krukväxtpodden idag. Men råkade hoppa över ett r.😞🙄😶
Nu har de lärt textrobotarna att slinta med fingrarna så vi ska tro att en människa har skrivit artikeln: "Under samma period har det sålts 778 boståder i postorten Sundsvall"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#94: Men den genomskinliga plasthandeln då?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#95: Ja, genomskinlig plast finns ju? 😄
Vi har faktiskt en del svartplast hemma, fast det vågar man kanske inte skriva på nätet.
Dålig rubrik:
Man dog efter husvagnsbrand – åtalas för mord
Det verkar ju som om det var mannen som dog som åtalades för mord, men så var inte fallet, utan det var en annan man som blev åtalad.
#98: Självmord?
💖🧡💛💚💙💜
Läst på Instagram:
Bilden: Brun ask för 9 praliner med transparent lock.
Hur jag än letade så kunde jag inte se att någon av pralinerna på bilden hade transparent lock. 😉
#100: Det är väl klart att du inte såg det det var ju transparent!
💖🧡💛💚💙💜
#100: tolkade det som att man betalar 9 praliner för asken. 🤭
#102: Det gjorde jag också! Först tänkte jag att ask var ett träd som man skulle betala 9 praliner för..
💖🧡💛💚💙💜
#103: ja, formuleringen blev lite rolig. 😁
#101: Ja, så måste det vara. Fast det låg ett genomskinligt plastlock bredvid asken, och det såg jag ju. 😄
- Redigerat 2021-11-09 11:08 av Carmarino
#102: Då hade det blivit en dyr ask - om det nu inte var ett stort träd förstås. 😄
#106: Det var ett stort träd jag såg för mig, hajade verkligen till över vad jag trodde var betalningen: 9 praliner, det var ju i princip gratis tänkte jag.. 🌳 😅
💖🧡💛💚💙💜
#107: 😄 Fast handgjorda praliner är dyra. Dock inte fullt så dyra att 9 stycken räcker för att köpa ett stort träd. 😊
#108: ja, och säljaren måste verkligen älska choklad. 😂
Choklad trollbinder oss människor! 🍫😁
💖🧡💛💚💙💜
#110: Choklad är livet! 😊🍫

Blev lite fel där.
Går man in på artikeln så står det att Borlänge, Piteå och Luleå är de billigaste.
#112: Dessutom borde artikelns rubrik börjat med ”Boendekostnaderna i kommunerna”. För det är väl inte kommunerna som bor till olika pris?
- Redigerat 2021-11-12 07:48 av Vixxen
#114: nej, precis. Dubbelfel.
Men upday kan ha rätt så intressanta rubriksättningar ibland.
P4 Extra nyss: "Vi kan höra vad han berättade om hur dagen urartade sig för honom"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#113: Är inte antidopningshund ett sammansatt ord?
#117: Det stämmer! Särskrivningen ger hunden en negativ attityd! Två fel i en mening!
💖🧡💛💚💙💜
Det borde inte vara så svårt att hitta dem. Det är väl bara att se upp?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Den här meningen i ett Facebook-inlägg om en loppis fick jag fundera en stund på
"Skynda fynda sista 2h:arna!"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#120: Någon som slant på tangentbordet (eller är det någon "förkortning" som jag ej förstår.. brukar ha svårt med en del moderna förkortningar..)
💖🧡💛💚💙💜
#121: 2h är en förkortning för 2 timmar. Det är egentligen den engelska förkortningen (h = hours), men den används alltmer i Sverige också. Vi föredrar ju numera att skriva på engelska. 😖
I det här fallet blir det dock väldigt fel. Ännu mer än vanligt. 🙃
#122: Ah, jag förstår! Där ser man kontentan av att blanda svenska och engelska! Det blir obegripligt!! Avskyr när man blandar språk! 😣
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-11-20 03:33 av Sabah
En inte helt genomtänkt mening med förkortning som tyvärr ses allt oftare numer: "pga av"
Vad är det som är av? 🤔
#124: Tankeverksamheten är nog det som är av! 😁
💖🧡💛💚💙💜
På tal om förkortningar kommer jag ihåg en återkommande annons för många år sedan. Ett matställe som annonserade något i stil med: Buffé 159:-p/pp
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-11-20 05:15 av Sabah
#126: vad ska p/pp betyda då?
De två sista tänker jag ska vara "per person", men det första p:et kan jag inte komma på vad det ska vara.
Tror inte jag har sett den typen av förkortning hittills.
#127: Det är det nog ingen som vet.. 🤷♀️ Det blev några "p" för mycket! Man skriver vanligtvis 159 kr/p. Det var dessutom skrivet i en lista där allt var "per person" så det blev väldigt många "p"..
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-11-20 11:25 av Sabah
Läst i en tidningsartikel:
det statliga sjukförsäkringsprogrammet för långinkomsttagare
Ja tack, jag vill också vara långinkomsttagare. Vill ha en inkomst så länge som möjligt. 😄
#129: Jag också! 😃
💖🧡💛💚💙💜
#128: ah, på så vis. 🙂
Sett på Facebook: Detta hände när jag skulle hänga en maskin med tvätt.
#132 Då gäller det att ha starka tvättlinor😀
/Maria
Har utelämnat namnet på butiken, för det är inte den som är fel. 😉
…lyxiga secondhandbutiken som säljer barn och damkläder i fin kvalitet…
#134: 😂😂😂
#134: Det mesta går att sälja på secondhand.. 😅
💖🧡💛💚💙💜
#136: Ja, vad ska man ha adoptionscentrum och spermadonatorer till när det finns secondhand. 😄
Tänk att man kan stjäla ett land! Vilket land skulle du stjäla om du fick tillfälle? 😊
Metropolitan Museum of Art i New York lämnar tillbaka tre konstverk till Nigeria som stals för 124 år sedan.
Från en sajt nära oss:
vi vill jätte Järna veta mer om det tropiska klimat
Visste inte ens att det var reglerat så.
#141: Världen är full av konstiga lagar! 😁
💖🧡💛💚💙💜
#143: 😅
💖🧡💛💚💙💜
Hört på radion idag:
"Vår statsminister är kvinnlig, hon har bara varit det i några dagar".
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#146: Före det var hon okvinnlig! 😄
💖🧡💛💚💙💜
#148: bra fråga. 😂
Ekots reporter: "Kentuckys guvernör beskrev förödelsen som obeskrivlig"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Murar kan byggas av allt möjligt skräp som man har liggande.
- Redigerat 2021-12-14 11:19 av Niklas
En annan av Ekots reportrar rapporterar om en dömd spion:
"…att han skulle vara i behov av pengar och successivt ska då mellan femton och trettiotusen personer ha förts över till honom"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
- Redigerat 2021-12-14 12:29 av maxiq
#152: Människosmuggling!
💖🧡💛💚💙💜
#154: var det "egen" du tänkte på då?
För grava är väl egentligen inte fel i sig.
#155: I det här sammanhanget heter det gravad lax. Man kan grava lax, och då blir den gravad. 🙂
#156: jaså, det var så du menade. 🙂
#157: Ja, fast jag svarade istället för maxiq, som postade bilden. 🙂
#158: var rätt trött så läste fel. 😅
Från en sajt nära oss: ungslock, hmm visste inte att det fanns lock till barn!
/Désirée
Nog vet man att de har hårda straff i Danmark men det här var väl ändå att ta i…?

"Efter flera allvarliga skjutdomar tvingades familjen ta det svåra beslutet att avliva den då 11-åriga Ziggy."
Kvällspostens reportage om danska kungafamiljens nya hundar.
Vad menas med "klassiskt"? Att de är rullade för hand? I så fall borde de vara rundare…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#162: Reagerade mer för "Cirka 77 st". Tycker det är en väldigt exakt summa. 😊
#164: Genmanipuleringen utvecklas..
💖🧡💛💚💙💜
#165: 😁
#167: Inlagd sill är inte längre simkunnig
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#168: 😁
Läst i artikel om vinterbad:
Hon står i publiken och hade sett att badet skulle äga rum på turistbyråns hemsida.
Fast i artikeln såg det ut som om badet ägde rum i sjön. 😉
#170: 😁
Devalvering av uttrycket "dygnet runt"
"Då verksamheten bedrivs dygnet runt så innebär det att våra trafikinformatörer arbetar skift enligt ett schema årets alla dagar. Våra tidigaste förmiddagspass börjar kl. 05.20, våra eftermiddagspass slutar kl. 22"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Vet inte om det här är en språkligfadäs eller en översättningsmiss.
En flicka blir uppfostrad av sin frikyrkliga mor och hennes alkoholistiska far.
Fantastiskt vad tekniken går framåt. Inte visste jag att appar numera dricker kaffe. 😊
Det kan handla om allt från att konstruera en robotarm som serverar kaffe till en app.
Välkomna till nästa tråd 😊
https://sprak.ifokus.se/discussion/1531851/sprakliga-fadaser-35
/Désirée