Språkliga fadäser 42
Dags för ny tråd.
Länk till den förra tråden
https://sprak.ifokus.se/discussion/1600704/sprakliga-fadaser-41
/Désirée
- Redigerat 2025-08-31 15:47 av DesK
#1: 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4: Det är besparingstider även för bokstäver
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#4: Det påminner om de hopdragningar som kunde förekomma i stenografin, vilket där var ett fullt tillåtet sätt att spara tid, så länge resultatet var tydbart för den som skulle skriva ut stenogrammet.
🙂
Ett annat exempel från stenografins värld är "naturligtvis", som skrevs "nulitis" eller "nulis"……osv….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Nyss hörde jag någon på SR P1 prata om "marina farleder".
Hoppas att ingen kapten lägger kursen mot de andra farlederna….
#8: Undra vem som besiktat och vad hen är besiktad för eller emot! 😜😂
"Vi har framfört våra fårhager och de har framfört sina fårhager"
Intervjuad föreståndare i lokalradion
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#10: Inte lätt att hålla reda på alla vokaler. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#13: Och en ny variant av bokstav också. 😊
#15: Tänk så många vitaminer det finns, som man aldrig hört talas om. 😁
Läst i ett kommentarsfält i lokaltidningen:
alla hjälper till några dagar om året och efter grillas korv och Coca-Cola
rätt ut sakt pinsamt
Detta får mig att bli heltåkig på er
20: Wow..! Teknikens framsteg har inga gränser. Vad skulle vi göra utan våra tjänstvilliga botar…? 🙂
Ekot Kvart i fem:
"Både i och utanför Ryssland växer stödet för den fängslande gatumusikgruppen Stop Time i S:t Petersburg"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Efter en brand var det strömlöst på Helsingborgs C, vilket förde med sig en del olägenheter - och en lite udda betalningsmetod. 😉
Två resenärer om tänkt betala sina biljetter med kontakter hänvisas till biljettautomaterna som endast tar kort eller Swish.
#25: Jo, det kan jag förstå!
Nyss hört på SR P1:
"…sedan Donald Trump återinstalliserades…."
#28: Oj!
När trycksvärtan inte räcker till för "ualundervisning" så blir det en click-bait
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
- Redigerat 2025-11-25 12:12 av maxiq
Ja, nu skall de gamla kopparledningarna och stolparna tas bort. Inget konstigt med det.
Men, det kommer tydligen att gå vilt till, för nu skall här minsann raseras…🙂😬🙂
Jag kan tänka mig ett bättre ordval, t.ex. "avlägsnar", "demonterar", eller helt enkelt "tar bort"…..
Är texten AI-genererad, och har passerat utan granskning…?
Nytt språkbruk som jag har missat…?
Det verkar inte vara något tillfälligt misstag, då ordet används konsekvent och flitigt i hela brevet.
🙂
- Redigerat 2025-11-26 15:32 av Bo§e
Från en veckomeny på en restaurang.
Biff grytta med ris
Innovativt ordningstal.
var hundronde dag
#31: Fackspråk:
Rasering av stolpar innebär att gamla stolpar tas bort, ofta för att ersättas av nya. Arbetet involverar att demontera linor och stolpar, där stolparna antingen skruvas isär eller kapas med hjälp av kranar, och sedan gräver man upp eller tar bort fundamenten. Efteråt återställs marken och ibland saneras den om det finns föroreningar.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#34: Telias rasering av stolpar?
"Hej, letar taxiförare för uber/bolt och bud leveranser i Stockholm. Måste kunna bra sveska och erfarenhet inom bud branschen"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
"Från att tidigare först ha producerat återvunnen textmassa och sedan försöka sälja det"
Det kittlar fantasin men det ska stå "textilmassa" där
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
En tragisk nyhet, men också ett exempel på hur fel det kan bli när man inte läser igenom texten innan man publicerar den. Visste inte att bilar kunde avlida.
Han körde själv bilen som exploderade och avled kort därpå av sina skador.
Hört på SR P1 idag, angående André-expeditionen:
"….kvarlevorna, som efter 30 år hittats döda…"
🙂

Fågelinfluensan är en bekymmersam zoonos, det skall slås fast. Men uppgiften på SVT Nyheter att döda tranor ses cirkla runt kanske SVT:s egna verifierare ändå borde gräva lite i?
https://www.svt.se/nyheter/video/14c56baa24eac425-rekordmanga-fall-av-fagelinfluensa/46axpn
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-01-14 23:21 av Fornöga
Bara kvinnor nominerade? Nog ser de ganska påklädda ut på bilderna. 😉
https://www.etc.se/kultur-noje/bara-kvinnor-nominerade-till-boraas-debutantpris
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Det är en sak om man inte vet hur ett ord stavas men när man tydligen vet det men ändå misslyckas totalt 8 sekunder senare? 🤔
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Ang. fågelinfluensan hörde jag ett förslag att alla flyttfåglar som kommer till Sverige skall bära munskydd.

Fyllesjuk i förväg? 😏
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#45: Wow! Vilken sport! 😮
" Misstänkt explosion i Eskilstuna "
Small det eller small det inte😃
/Maria
Läste i en artikel på DN om en gammal affär som stått orörd sedan 1976, men som nu visas på beställning. Det är ägarens dotter som har hand om den. När ägaren stängde affären på nyårsafton satte hon upp tygstycken för fönsterna.
I artikeln står att dottern med make tog över huset i slutet av 1990-talet och De tog bort fönstren från tygstyckena och lät julskyltningen synas igen..
Tycker nog det hade varit enklare att ta bort tygstyckena. 😉
#51: En ledig lucka, bredvid landsbygdsministern…?
SÄPO-chefen: "Sammantaget så gör vi bedömningen att den försämrade hotbilden som vi ser mot Sverige, den kommer att fortsätta att försämras i en försämrande riktning"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Det är en viss skillnad på en toppenperson och en topperson, även om det kan vara samma person
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
"Han växte upp mitt i en smältdeg av musik"
P4-presentatör
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
"Egenkligen" har, som vi vet, fått en viss spridning.
På P1 hörde jag nyss också "ordenkligt"…
Av en reporter…..😚
#62: Att döma av bilden så är Emil inte gammal nog att veta vad Hausse betyder - eller också vet han inte hur det stavas. 😁
- Redigerat 2026-04-17 16:23 av Carmarino
Jag lyssnar en del på radio, och nu har jag hört "kolonialisering" och "kolonialisation" tillräckligt många gånger för att min slumrande "inre språkpolis" skall börja väckas till liv…
Någon som sett flygande bävrar nyligen?
"Vi har väldigt mycket ledningar på landsbygden och där har vi luftledningar som gör oss extra utsatta, inte minst från bävern."
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2026-05-09 16:22 av Tarotstollan
#66: 😁
Det här gör ont i mitt öga men det går kanske att skriva så…
SVT Norrbotten
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#66: jaså flög de så långt? Ja jag skulle bara testa min katapult och såg inte att fyra små gynnare lagt sig i den. Men jag är glad att de klarade sig. :)
#74: Vari består fadäsen?
#75: Man kan tolka det som att han döms till att tillbringa 16 år i Spanien, istället för att han döms till 16 års fängelse av en domstol i Spanien.
#76: Dels är det en tidningsrubrik där det finns andra språkliga konventioner än i en vanlig artikeltext, dels stämmer det.
Personen är dömd i Spanien och får tillbringa sitt straff där så länge det inte blir en utlämning men det är ett helt annat beslut.
Hur skulle den korrekta tidningsrubriker sett ut?
#77: Kan du inte bara se det som en lustig text? Måste du alltid analysera allting in i minsta detalj?
Men okej då. Duger texten "döms i Spanien till 16 års fängelse" åt dig?
Jag tyckte texten var kul🙂
Hade gärna tagit det straffet…
/Maria
#78: Jag trodde att det handlade om fadäser kopplat till språkligt uttryck - då förstår jag att det bara handlar om att förvränga texter för att få sig ett skratt …
#79: Har du erfarenhet av Spanska fängelser? 😊
I min språkvärld betyder "överlevande" och "överlevare" olika saker.
En "överlevande" är en person som klarat livhanken och kan räddas vid någon katastrof eller tillbud, medan den som benämns "överlevare" utmärker sig genom att klara svåra utmaningar, dvs ett slags överlevnadskonstnär.
På senare tid har jag hört allt fler radiomedarbetare använda "överlevare" i krigs- och katastrofsammanhang, där ordet inte riktigt passar in.
Det kulminerade för en tid sedan, men nu tycker jag mig ha märkt att "överlevande" gradvis åter börjat tas till nåder.
Har SR:s språkvårdare reagerat, och höjt fingret..? 🙂
- Redigerat 2026-07-02 17:22 av Bo§e
#81 Hur orkar du? 😀
/Maria
#83: Ja, jag vet inte var jag får kraften ifrån men det är övermagiskt 😀
En värmepik är det väl😃
/Maria
#65-66: Tror att båda kan vara ok.
Verkar vara två "svengelska" uttryck som fått fäste vid olika tidpunkter, och att "pik" (peak) nu börjat komma ikapp det äldre "spik" (spike).
En "spik" är ganska etablerad. Under lång tid har man talat i termerna att det t.ex. kan bli en "spik" på elnätet vid åskväder, dvs att spänningskurvan når en plötslig topp. Antagligen hämtat från engelskan, där man flitigt använder ordet spike, när något "peakar", dvs når sin topp.
Kanske passar "pik" bra när något bara når sin maxgräns, medan "spik" är mer tillämpligt när något plötsligt rusar iväg, dvs gör ett skutt och toppar ordentligt…?
Eller så är de likvärdiga..?
"Spik" har dock varit med mycket länge. Så länge jag kan minnas har det t.ex. ingått i elektrikernas fackspråk/slang, och även på andra håll där man jobbat med kurvor och statistik osv….
På senare tid har det blivit vanligt att säga att något har "peakat", och på det sättet har "pik" kanske börjat få fäste….?
?
- Redigerat 2026-07-15 17:43 av Bo§e
#85: Trodde värmespik hörde ihop med naglar och lim.
#88: Ja, i det sammanhanget härrör det sig säkert från "spike", dvs något kort och intensivt….
Fast, nail betyder ju faktiskt också "spik"….🙂🙃
- Redigerat 2026-07-15 17:49 av Bo§e
#94: Finns säkert en och annan näringsidkare som skulle vilja revisionssäkra sin verksamhet….😁
Sr Stockholm,
"Räddningstjänsten försökte rädda katten i flera timmar och kunde till sist grävas ut."
Va, var räddningstjänsten också fast?
#97 Stackars räddningstjänsten 😃
/Maria
Det är alltid "någon annan"… 😉
Lite trist dock att inte veta om den är identifierad eller gripen.
Polisen fortsätter utredningen av händelsen men ännu på morgonen var någon annan identifierad eller gripen i samband med händelsen.
Välkomna till nästa tråd
/Désirée