Språkliga fadäser 41
Hög tid för ny tråd!
Den förra tråden finns här
/Désirée
Julafton kl. 23.56
Har de redan låst dörren?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
- Redigerat 2024-12-24 23:58 av maxiq
Gamla sedlar kan du faktiskt fortfarande lösa in. Men bara hos Riskbanken.
Det var väl det jag trodde. Numera är det inte riskfritt att kontakta banken. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#14 Det var längesen tyrkfelsnisse blev av med sitt jobb! 😁
/Désirée
#16: Vad ska vi hjälpas åt med? Knivmord; eller? 😳😁
Det är fem punkter som egentligen alla handlar om att låter det för bra för att vara sant, så är det antagligen inte det heller.
Hmm, är det eller är det inte?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Reporter på Ekot: "…det gick man ut och efterlös"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Det är inte lätt med talesätt. Läst i en artikel i en tidning.
För hon stack i alla fall aldrig något under stolen och jag visste alltid exakt var jag hade henne.
#22: Kanske Kaffe Fassetts. 😉
Det ursprungliga "fragmenterad" gick vidare till "fragmentiserad", och nu senast (SR P1 igår), "fragmentariserad".
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Lokalradions nyheter:
"…i åldern 16 till 651 år som är inskrivna som arbetssökande"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#28: Medusa som omskolar sig? 😊
Språkspaning:
Normalt säger man:
"Min egen ögonsten" (singular), eller "mina egna ögonstenar" (plural).
En tilltagande trend som jag noterat, är att man allt mer ofta säger:
"Min egna ögonsten", "hans egna penna", osv, trots att föremålet är singular.
Då Joakim fortfarande lever och mår bra så ska det väl stå "senaste" och inte "sista". Det står åtminstone så i ingressen
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Nyss hört på P1:
-Vad händer härnärmast…?
#39: Ja, tragiskt nog.
Detta kanske inte är några fadäser, men det är "betydelseglidningar", vars positiva nytta för språkutvecklingen kanske kan diskuteras:
Det ena är det allt mer populära ordet "fredsslut".
Jag förstår att det oftast anspelar på att en fred sluts, men det skulle också kunna tolkas som att freden är slut, dvs att ett krig börjar.
Det andra är "samhällskritisk".
Traditionellt står ordet för någon företeelse som kritiserar eller häcklar samhället, som t.ex. tidskrifterna Puss, eller Charlie Hebdo, eller något revolutionärt.
Idag används ordet ofta för att beskriva något som samhällsbygget vilar på, och är beroende av.
Sådana här glidningar, där enbart omständigheterna avgör vad ordet står för, och att betydelserna kan vara helt väsensskilda, gör knappast vårt språk mer effektivt och lättnavigerat….eller….?
- Redigerat 2025-05-08 12:59 av Bo§e
#41: Jag ser inte att det är ngn betydelseglidning - däremot är det inte helt lätt att läsa om konstruktionen i SAOB.
freds-slut - SAOB. … efter vars ingående fredstillstånd åter inträder, fredsavtal, fredsslut; förlikning. Underhandla om fred.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2025-05-08 14:54 av Pyttelite
#42: Jo, men jag tycker ändå att ordets betydelse har blivit lös i konturerna (som Sheshire-katten 🙂), även om SAOB har tagit det under sina vingars beskydd…
- Redigerat 2025-05-08 15:17 av Bo§e
#43: Borde den korrekta stavningen för din betydelseglidning vara fred-slut om det är så att freden är slut?
Reglerna för foge-s är inte så klara.
Läst i avskrift av födelsebok från 1801:
hr. horpredikanten
Det var den som hade transkriberat texten som hade skrivit fel. Egentligen stod det hr. hofpredikanten, vilket ju är något helt annat. 😉
Ingen fadäs riktigt, men efter att ha slöläst lite i en jakttidning på nätet såg jag i Aftonbladet: "Putin kan träffas". Risk för misstolkning? 😉
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1379199
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
"…när 35 år av motgångar ska firas"
Journalist i P4 Extra idag
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
TV6 textning är väldigt ojämn. Ibland är det som att en apa med en skrivmaskin fått jobbet.
"You are a big Formula 1-fan"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Från en platsannons:
"Flyttande i svenska i både tal och skrift"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Vetenskapsradion avslöjar sensation från djurriket:

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Skrivet av en lärare:
Då var inte ens övriga elever med anpassningar inte inräknade.
#56 Knubbsälar minkar - betyder det att de föder minkungar? 😉
Annars vet ni väl vad det kallas när en säl föder barn? Den kutar! 😉
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#59: Det låter lite komplicerat. 😁
Idag har jag två gånger hört "extensiell" sägas av olika Medarbetare på SR P1.
#63: Ja, SAOL står definivt på min sida…🙂
#63: Antar att det kommer som nyord nästa år.
Stackars bönder. 😉
"Mamma fick ibland betalt i ägg av bönderna som hon sedan sålde vidare."
"…detta trots att det finns misstankar om att några eller några av dem…"
Ekot Kvart i fem
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Skylt för att förhindra kopparstölder längs järnvägen. Varför blandar man språken?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#70: Lite som den här klassikern. Det är förvisso meningen att det ska vara olika språk, men tydligen riktar man sig till tjuvarna och varnar dem för lämna värdeföremål synliga i bilen. 😊
Väderprognosen: "De södra delarna av norra Norrland får regn"
Är inte det mellersta Norrland?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Så, när man pratar om "mellersta Norrland södra delen av norra", kan det syfta på området som utgör den södra delen av Mellersta Norrland, vilket i sin tur kan omfatta delar av Västernorrlands län och Jämtlands län, särskilt de södra delarna av dessa län.
Enligt AI Google.
#73: Ännu en anledning till att inte lita på AI. Eller det ser ut som att du inte ställde frågan på rätt sätt
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#74: Eller oxå finns det flera tolkningar och inte bara en. 😊
#72-73: Jag tycker, trots allt, att uppläsaren gjorde ett bra jobb, dvs att i mycket korta ordalag beskriva situationen med den nivå av exakthet, man som lyssnare kan förvänta sig av tekniken.
AI:n slirar iväg, eftersom den inte förstått hur en väderprognas är tänkt att påverka vårt bildsinne.
Den kanske inte ens förstod frågans essens…
Här är ett försök, i haiku-format…
Nordnorrlands syddel
Bkir hemsökt av regnskurar
Enligt vår prognos
…och då vinner ändå uppläsaren, i sin korta stringens…🙂
#77: Sanningen är väl den att en miljardaffär kan sträcka sig från 1 till 999 miljarder sedan blir det en biljonaffär. 😊
#79: Det är ju han Erfar SvD. 😁
#80: Jaså han! 😂
Väderleksprognos i Expressen idag:

Något drivhusklimat behöver vi därmed knappast befara, men även om man kanske inte gillar värme låter det väl ändå dystert i överkant?
"Det är inget man snyter ur näven"
Intervjuad person i P4 Extra
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
"…så kanske man blir influrerad av andra influenter…"
Intervjuad person i lokalradion
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#84: Säkert en dansk person eftersom ordet finns där.
#83: Är ett känt idiom:
https://www.ordlista.se/idiom/det-ar-inte-snutet-ur-nasan-naven/
Jag har försökt lista ut vad detta är automatiskt översatt ifrån men går bet
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#87: Det handlar väl om att man har sämre syn med torra ögon och ett knep är att väta ögonen för att få bättre skärpa - men du är säkert ung så du har inte haft de problemen 😊
Hört på radion av en ung programledare.
Gunnar Wiklunds varma barry ton.
Ton uttalades som i "toner", så hon trodde kanske att Wiklund härmade tonen från någon som hette Barry. Det är inte lätt med svenska språket. 😉
Jag började läsa en trevlig artikel om ett älghägn i Småland:
https://laholmstidning.se/nyheter/hanforda-tyskar-forsta-gaangen-tjejerna-saag-en-alg/5237
Lägg märke till meningen närmast ovanför andra bilden: "Idag är Sverige det älgtätaste landet i Sverige". 😉
"Han är uppväxten i LA men på somrarna spenderar familjen sina somrar i Gnesta."
Från en av de stora kvällstidningarna.

Inte nog med att råttan är död- den kritiseras dessutom. 🙄
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1391730
- Redigerat 2025-07-29 17:33 av Fornöga
Har märkt att yngre journalister verkar ha problem med hur man uttalar ord och namn. Imorse var det en reporter som sade "molsejande" och "målsejande" när hon menade "målsägande".
Ät och skäms? 😏
Dagens nyord från Ekot: Säkerhetsställa (säkerställa)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Reporter på Finnkampen: "…tiohundra meter häck"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se