SVTs och TV4s AI-textning är helt obegriplig ibland
SVT och TV4 har ersatt mänskliga medietextare med AI – som gör så mycket fel att innehållet ibland blir helt obegripligt. Nu måste Sverige lagstifta om kvaliteten. Det anser Barbro Garneij på Medietextarna och Sarah Lundin, journalistklubben på SVT.
Har du hört talas om de nya urindirektiven, Irans redovisningsgarde, ridande husbollar och Expressens utrikesreporter kasse hamadei? Det är fyra exempel av många (se fler intill) på dålig AI-textning i SVTs nyhetssändningar de senaste dagarna.
https://www.journalisten.se/nyheter/sa-dalig-ar-svts-och-tv4s-ai-textning-nu-kravs-lagstiftning/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja, man ser de mest häpnadsväckande saker ibland. Jag har t o m sett att man översatt ett ord till dess motsatta betydelse. Kommer inte ihåg vad det var nu, men ungefär som om man skrivit höger istället för vänster. Helt galet.
#1: Ser det ofta på textade YouTube-videor, men där får man ju mer eller mindre räkna med det. Att det däremot är så dåligt textade inslag på "seriösa" kanaler är illa. Med tanke på hur mycket pengar vi bidrar till Public Service med så borde de kunna betala för manuellt textade program.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Mycket konstigt blir det!
Har också sett en del katastrofala textningar,
Inte någon kvalitetsmarkör direkt….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Syftar ni på engelskspråkiga filmer med textning översatta till svenska?
Jag vet inte om jag upptäckt något på SVTs kanaler. Däremot vet jag att TV4 Play haft problem med de svenska programmen typ ROBINSON som sänts under hösten. Bild och ljud har helt enkelt legat ur synk. Först har bilden kommit om någon eller ett par sekunder senare kommer ljudet. Och det blir ju jävligt förvirrande.
Vill minnas att det var exakt samma problem på amerikanska serien YELLOWSTONE som gått under hösten på TV4 Play.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
- Redigerat 2024-12-27 17:57 av Öland 4ever (oland4ever.com)
#5: De mest graverande exemplen som jag sett, är textat svenskt tal, som ibland varit fullständigt obegripligt.
Jag är inte insatt i tekniken, men det verkar som om algoritmen "hör" talet, och försöker omvandla det till text, i realtid, efter bästa förmåga. Och den verkar ofta höra mer fel än rätt…😐
Ett exempel som jag minns, är en film om arkeologi på UR, där "grävningsschakt" blev "grävlingsjakt" i texten…🙂
När det hamnar på den nivån, gör texten faktiskt mer skada än nytta….
- Redigerat 2024-12-27 18:19 av Bo§e
#5: I artikeln är det de svenska nyhetsprogrammen som avses. Döva och hörselskadade kan inte följa med i nyhetsrapporteringen när textningen är så dålig att det inte går att förstå vad som sagts.
Om den AI:n vore mänsklig, skulle han/hon inte ens ta sig igenom anställningsintervjun….
#7: Vilka kanaler och vilka nyhetssändningar är det som åsyftas?
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#9: Som det står i rubriken, i #0 och i artikeln; SVT och TV4. Det står inte specifikt nyhetssändningarna, men de flesta exemplen är därifrån.
I en annan artikel, som jag inte länkade till, framgår att många synskadade har klagat på att de inte kan följa nyheterna eftersom textningen många gånger är obegriplig.
https://news55.se/livsstil/svts-textning-med-ai-diskriminerar-dova-och-horselskadade/
#10: Det vore intressant att få reda på hur de som upplever dessa problem har för TV-leverantör? Marksänd TV via gammal "hederlig" TV-antenn på taket, TV via kabelTV, TV via fiber, TV via mobilt bredband, TV via parabol, TV via streaming???
Varför jag undrar är att jag i princip ser alla nyhetssändningar som SVT1, SVT2 och TV4 sänder ut mellan 18 - 23 varje dag och jag har faktiskt aldrig råkat ut för det som nämns i den här tråden. Har faktiskt ärligt talat svårt att tänka mig att varken SVT eller TV4 skulle skicka ut något liknande.
Min teori är att det är någon form av "lagg" dvs krypteringsfel mellan TV-stationen via nätverksoperatören som inte TV-stationerna kan göras ansvariga för. Vore intressant och höra om de som upplever dessa fel skulle kolla in nyhetssändningarna via streamingkanalerna om de upplever exakt samma fel där. Dvs, enl mig är det ett rent digitaliseringsfel som inte TV-bolagen har med att göra utan hela felet är nätverksoperatörerna typ TELIA, TELE2 m fl.
Många påstår att allt har blivit så mycket bättre via fiber… men jag undrar om inte det snarare blivit betydligt sämre. Bara att jämföra mobiltelefonnätet med det gamla "trygga" fasta telefonerna förr i tiden.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#11: Ser du nyhetsprogrammen med text-tv-textningen inkopplad? Som jag förstått det är det den som är ai-genererad, när det är direktsändning. Fast jag kan förstås ha missuppfattat det.
2025 Problemen med obegripliga undertexter i SVT:s nyhetssändningar fortsätter, rapporterar Senioren.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Jag såg en snutt av kyrkflytten i Kiruna när den sändes på TV. Den var garanterat AI-textad, det var otroligt pinsamt, speciellt när prästen höll tal och det blev mycket gallimatias. Det skulle väl vara lite sakralt, jag kommer inte ihåg, men tror t o m ordet "Gud" blev feltolkat.
AI begår freudiansk feltextning? 🙄
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)