Språk iFokus

Språk

Etiketterspråk-i-förändringallmänt
Läst 425 ggr
Maria
1

Euro uttal

Säger ni "evvro" eller "juro"?

Hoppas ni förstår hur jag menar😉

/Maria

[Moon AppleGrey]
1

Evvro.

Man säger ju inte "Juropa".

• Redigerat 2022-11-25 18:00 av [Moon AppleGrey]
Carmarino
1

Tydligen är det korrekt med både [ev’ro] och [eu’ro], men inte [jurå].

https://www.forextrading.se/irritation-over-euro-uttal/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Kan du uttala de ledande valutorna på rätt sätt? Det tycks framför allt vara ‘Euro‘ som är en svår valuta att uttala korrekt på svenska, åtminstone om man får tror Kenneth Nyman. Både Kenneth och Svenska språkförsvaret är synnligen irriterade …
Maria
2

#1 Jag håller med men min man säger juro😉

/Maria

[Moon AppleGrey]
2

#3: tänker att det låter lite engelskt över "juro", de (engelsktalande) kan ju oftast inte uttala porsche rätt heller. 😛

Carmarino
3

#3: Du får hänvisa honom till SAOL och Språkrådet. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sindri
2

Jag säger "joro", det verkar vara ett engelskt uttal. "Juro" har jag aldrig hört, och jag har ändå rest en del i Europa. I Spanien säger man "euvro".

[Moon AppleGrey]
2

#6: "juro" och "joro" är så vitt jag vet samma uttal dock, bara olika sätt att skriva det på.

• Redigerat 2022-11-25 20:10 av [Moon AppleGrey]
Herveaux
2

#7: Näe, jag har hört folk som säger "juro" och "joro", två distinkt olika uttal.

Edit: Gah, glömde ju svara på #0: Jag säger "evvro".

// Harley

• Redigerat 2022-11-25 20:12 av Herveaux
[Undertaker]
2

Tror jag säger ’euro’ men pratar så sällan om valutan. :’)

[Moon AppleGrey]
2

#8: aha, har det kanske att göra med hur man uttalar u:et då?
Menar, på vissa språk och dialekter så låter det ju som ett svenskt "o" ungefär.

Intressant detta med språk. 😊

Herveaux
2

En kompis uttalar det "oj-rå", låter nästan som att hon säger "ojdå" på riktigt bred stockholmska. Hon bodde ett par år i Tyskland och det tyska uttalet av euro fastnade.

// Harley

[Moon AppleGrey]
2

#11: så intressant! 😀

[Tismon]
3

Jag säger juro eftersom jag tänker på "Europe".

Tycker själv evvro känns konstigt eftersom man säger inte evvropa utan "erropa". Då skulle man isådanafall kalla det erro om man går efter den logiken (??)

Men ja man pratar ju på det sättet som känns bäst för en själv.

• Redigerat 2022-11-25 21:14 av [Tismon]
OberonsMatte
2

Jag har sällan anledning att prata om euro, men gör jag det känns nog "juro"-uttalet naturligast för mig.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2

#13: "Evvropa"! 😄

Sajtvärd Katter iFokus

snowy00
2

#0:

Själv säger jag det engelska uttrycket… "juro". Men en äldre familjemedlem säger evvro.

DesK
2

Evvro tycker jag låter riktigt illa. Juro låter bättre, men jag tenderar att säga ojrå, är nog mitt tyska arv 😎

/Désirée

Ephraim
1

Jag säger ”evro”. Engelska är visserligen officiellt språk i två länder som använder euron (Irland och Malta) men det är svårt att motivera ett pseudoengelskt uttal av euro när vi har ett svenskt uttal av pund.

I SAOL anges två uttal: [e ͧ´ro el. ev´ro]. Det första är alltså ett uttal med diftong. Svensk ordbok tar också med varianten [jo´rå] (notera även skillnaden i slutvokal), och har ljudexempel:
https://svenska.se/so/?id=117352&pz=7

Jag tror att uttalet med diftong är det vanligaste i Finland, där ju euron används. Det gäller generellt i finlandssvenskan eu i ord som neurologi och eufemism ofta uttalas med diftong. Detta förekommer i Sverige också men är inte lika vanligt.

Svenska Akademiens ordböcker
Ephraim
1

#13: SAOL anger faktiskt [e ͧro´pa] som enda uttal, och om man slår upp europé i Svensk ordbok hittas också endast uttalet [e ͧrope´] med den diftongen. Ljudexempel här:
https://svenska.se/so/?id=117360&pz=7

Uttalet av euro med samma diftong vore mest konsekvent, och jag tror det är det så man säger i Finland. Jag tror dock att det uttal du beskriver ([ero´pa] och [erope´]) är väldigt vanligt för Europa och europé i Sverige.

Uttalet evro kan jämföras med neurologi och andra ord där uttalet med [v] är vanligt.

Svenska Akademiens ordböcker
[Moon AppleGrey]
1

#18: ja, det är sant, och nu när jag tänker efter så är det snarare med diftongen jag uttalar valutan, precis som jag inte säger "err-opa", utan lite grann som "eh-ropa" med en svag aning av u:et.

[Undertaker]
2

#18: Jag kör på [e ͧ´ro] men egentligen på grund av tyskan.

snowy00
2

#18:

"Engelska är visserligen officiellt språk i två länder som använder euron (Irland och Malta) men det är svårt att motivera ett pseudoengelskt uttal av euro när vi har ett svenskt uttal av pund."

Fast, vi har ju den engelska stavningen av euro. Det har vi ju inte för pund.

• Redigerat 2022-11-27 10:01 av snowy00
Ephraim
3

#22 Det är ju lika mycket den franska, spanska, nederländska och finska stavningen av euro, så det motiverar ju inte ett engelskinspirerat uttal. Möjligen talar det mot ett tyskklingande uttal, eftersom vi inte skriver med stor bokstav.

Men visst, säger inte att de ”logiska” argumenten mot det engelskklingande uttalet är så starka heller egentligen. Det brukar ju inte vara den typen av argument som styr vårt uttal.

Ephraim
2

#20: Jag tror faktiskt det är vanligt att uttala det som du skrev först också, dvs som eropa och eropé utan spår av u-et. Jämför automat som nog ofta bara blir atomat. Men det beror nog också lite på hur snabbt man talar, många kan nog ha båda uttalen beroende på situation.

Niklas
3

Vad märkligt, när jag började fundera över det vet jag faktiskt inte vad jag brukar säga. Först tänkte jag evvro, men sen blev jag osäker.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

BritaD
2

På Åland säger man "juro" eller "joro". Jag blev själv lite förvånad för jag säger "evvro".

Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår

Effie
2

Jag säger euro. Funderade lite på hur jag säger europa, och det blir nog lite sluddrigare diftong, eftersom betoningen ligger på andra stavelsen. I euro kommer ju betoningen på eu.
Skulle jag träffa jorå-pratare tror jag att jag skulle övergå till franskt uttal örå'. Bara för att. Jag har lite svårt för när folk ser det engelska som norm.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

FreddeGurra
1

Säger evvro, förstår inte varför man skulle använda ett engelskt uttal.

DesK
1

Ni som säger evvro, säger ni evvropa också då?

/Désirée

FreddeGurra
0

#29: Nej, säger inte evvropa och har aldrig hört någon säga det. Kanske är det för att det är annan betoning som Effie skrev?

Ephraim
2

#29: Nej, men däremot exempelvis ne[v]ron och ne[v]rokirurgi (notera skillnaden i betoning), och terape[v]t eller terape[f]t. Eventuellt också exempelvis le[v]kocyt och e[v]femism men tror att jag lika gärna skulle kunna säga dem med diftong…

SAOB har inte Europa som uppslagsord men anger att europé när artikeln skrevs 1922 "ngn gg" uttalas som e[v]ropé, så med största sannolikhet har [v]-uttalet förekommit även i Europa.

Niklas
1

#31: Vet du varför Europa inte förekommer som uppslagsord i SAOB?

Ephraim
2

#32: Egennamn brukar inte vara med i SAOB. Namn på städer, länder, floder, världsdelar, personer, företag och liknande är alltså med. Kanske finns något undantag. Däremot kan avledda ord och ordled vara med.

Niklas
0

Det visste jag inte. 🙂

raphanus
2

#0: Jag säger evvrå på svenska. Mitt arbetsspråk är dock estniska, så då uttalar jag det snarare eorå.