Språk iFokus

Språk

Etiketter: översättning-tolkningvad-betyder-ordet-meningenskriftspråk-ortografiartikel
Läst 102 ggr
raphanus
6

Jag är bättre än Google Översätt på kinesiska!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu tänker jag skryta lite. Visserligen har jag i grunden inget förtroende för översättningsmaskiner, men jag trodde i alla fall till alldeles nyss att Google var bättre än jag på kinesiska, eller åtminstone att det använder skarpare tekniker för att ge sken av att förstå mänskligt språk än vad jag, simpla människa, kan bunkra upp med. En skarp teknik när man lär sig förstå andra språk än sitt eget kan till exempel vara att inte gå över ån efter vatten. En dator med sina förfinade förmågor till kalkylering borde kunna undgå just det, att gå över ån efter vatten.

Jag studerade kinesiska vid Tallinns Universitet i två terminer tills coronapandemin plötsligt satte stopp för att samlas på universitetet. Man hinner inte lära sig så mycket kinesiska på två terminer, och här i Tallinn är möjligheterna att öva på sin kinesiska i vardagen ganska begränsade, så mina kunskaper i kinesiska är också väldigt begränsade. Men jag försöker ändå följa med i det lilla jag ibland kommer över. I dag såg jag att frasen 五月雨 trendade på Twitter, och eftersom jag genast kände igen alla tecknen, blev jag förstås nyfiken på vad som orsakade trenden. 五月雨 betyder såvitt jag kan förstå majregn. Det är ju ingenting man väntar sig redan i mars, så för säkerhets skull matade jag in frasen i Google Översätt. Google Översätt uppfattade tecknen som en fras på japanska, och översatte den mycket riktigt till engelska som May rain. Duktigt, Google!

Japanskt och kinesiskt talspråk är inte alls besläktade, men i japanskt skriftspråk finns det en hel del tecken som är inlånade från kinesiskan. Och nu är jag ju visserligen inte fullärd i kinesiska, men jag skulle ändå vilja påstå att teckenföljden 五月雨, som Google Översätt menar är en fras på japanska, också skulle kunna fungera som en korrekt fras på kinesiska. Den kanske inte skulle analyseras grammatiskt på samma sätt i båda språken, men på båda språken borde det stå klart att det är ett majregn det är fråga om. Innan jag lät Google Översätt översätta frasen, som maskinen uppfattade som japanska, till kinesiska, förväntade jag mig att den i skrift borde se likadan ut på kinesiska som på japanska.

När Google Översätt hade tänkt klart, spottade det ur sig frasen 可能会下雨. Såvitt jag förstår är det en mening på grammatiskt korrekt kinesiska, men den verkar ju handla om något helt annat än ett majregn. Ordet för maj är helt borta! Jag bad Google Översätt översätta den japanska frasen till svenska, och då fick maskinen den till får regna. Goja och gallimattias, skulle jag säga!

Såpass mycket kinesiska kan jag faktiskt, att jag förstår att den kinesiska meningen 可能会下雨 betyder Det kan komma regn. Om man matar in den i en sökmotor på Internet, tja, Google, till exempel, så får man upp en del sidor med väderleksrapporter. Det som händer i hjärnan hos Google Översätt är troligen att 五月雨 uppfattas som liktydigt med May rain, men att May rain (majregn) samtidigt uppfattas som liktydigt med may rain (det kan regna). Det är alltså här Google Translate går över ån efter vatten! I stället för att direkt översätta japanskans majregn 五月雨 till kinesiskans majregn 五月雨, vilket borde vara en barnlek, tar det omvägen via engelska, där May betyder två helt olika saker, och får på så vis en god portion förvirring med sig på vägen.

• Redigerat 2022-03-12 09:28 av raphanus