Spanska eller portugisiska
Hoppas jag kan ställa denna fråga här :)
Jag går i tankarna om att lära mig ett till språk, utöver modersmålet svenska och andraspråket engelska. Jag har dock lite svårt att bestämma mig för vilket.
De språk jag väljer mellan är portugisiska och spanska.
Som lite bakgrund kan jag nämna att jag talade portugisiska flytande när jag var runt 10-12 år gammal (vilket är runt 33 år sedan), men har bara behållit några få fraser och ord från detta språk. Jag underhöll inte språket efter att jag flyttade hem till Sverige igen när jag var 12 och tappade således tyvärr det mesta, om inte allt.
Jag vet att både spanska och portugisiska är gångbara ute i världen, även om det förstnämnda är lite större. Båda språken intresserar mig och i längden kanske jag lär mig båda, men måste ju börja någonstans. I viss mån känns spanskan lite "lättare" på något vis, men jag vet inte hur jag ska göra ändå.
Har väldigt svårt att bestämma mig för vilket språk jag ska satsa på. Hjälp mig snälla ni, har ni några tankar och tyckande om detta? :)
Det beror helt på hur du tänker dig din framtid. Jag som vistas en hel del i Spanien på gamla dar skulle gärna ha lärt mig spanska som ung.
Om du vill resa, vilka länder är du intresserad av? (För golfare är det tydligen Portugal som gäller, för sambadansare Brasilien, för bara härligt klimat, Spanien.)
Om du vill läsa litteratur på originalspråk, vilka författare vill du helst läsa, portugisisk- eller spansktalande?
Är du intresserad av viner och mat? Vilket lockar mest Spanien eller Portugal? Samma med kultur och historia.
Lite off topic fråga men vad är skillnaderna mellan spanska och portugisiska? De är väl inte helt olika? Är det som svenska/norska eller svenska/finska eller annan jämförelse?
Jag har inte tänkt att det var stor skillnad så jag hade nog tänkt att ifall man kan spanska så kanske man kan hanka sig fram på portugisiska med?
"I'm too old for this shit."
Jag skulle absolut välja portugisiska - du har säkert massor av ord och minnen som kommer fram om du börjar plugga portugisiska - tänk vilken 💝 gåva!
Men det är ju du som skall välja!
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
#2: Visst finns det en del likheter, men också väldiga olikheter.
Ett så vanligt ord som tack heter gracias på spanska och obrigado på portugisiska. Då ligger italienskan närmare spanskan med sitt grazie.
Sedan har portugisiskan en helt annan ordmelodi i språket. Det är fler än jag som tycker att det är likt ryska när man inte hör riktigt vad de säger.
#4: Nä inte är spanskan och portugisiskan så där jättelika även om de båda är romanska språk.
Själv läser jag och förstår spanska hyfsat och tar mig fram i spanskspråkiga länder, men portugisiska fattar jag inget av, varken i tal eller skrift 🙃
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Tack för all er input! Jag har inte kommit närmare ett beslut, men har fått fler faktorer att väga in, helt klart :)
Båda språken lockar ju, men jag tänker lite som BrittaD och portugisiskan skulle nog komma tillbaka med ord och minnen. Jag finner dock att när jag tänker på de båda språken så blandas det ihop lite för mig. Det gjorde det dock inte när jag var 10 och kunde portugisiska, förutom då att jag hade några ord jag envisades med att ha spanskt uttal på :)
Det är väl egentligen en icke-grej, att jag blandar ihop det lite i tanken nu när jag tänker på språken. Det ordnar ju upp sig när jag börjar lära mig ett av språken.
Spanskans språkmelodi känns lättare än portugisiskan, men det är nog för att jag hört mer spanska än portugisiska genom åren. Jag har nog portugisiskans språkmelodi undanstoppad långt in i hjärnan, om jag ska vara lite positiv :D
Jag har nog inga egentliga reseintressen, eller kultur och historia. Jag vill nog mest bara lära mig ett till språk. Jag gillar språk och tycker att det känns lite "fattigt" att bara kunna två när jag tidigare kunnat tre, flytande. Det är ju absolut inte fattigt att kunna två språk, missförstå mig inte där, jag känner bara att det känns trist att jag tappat ett språk.
Jamen, lär dig båda, vetja! Och italienska - det tycker jag nog är det vackraste språket. Eller isländska……
Jag läste franska i skolan men har knappt praktiserat det och tycker inte jag kan något, men nog sjutton poppar det upp en hel del franska ord när jag letar efter de spanska. Nåt helt mänskligt kanske….. 😊
Jag skulle nog välja portugisiska om jag var du. Det finns mer kvar än du tror. Kanske du också kommer i kontakt med glömda minnen och känslor när språket kommer tillbaka. Det verkar spännande.
#0: Det är mer än dubbelt så många som talar spanska som portugisiskan världen.
#8: Ja, det är ju det och det gör spanskan mer gångbar. Det är delvis därför jag har så svårt att välja mellan språken.
#9: Om du ska lära dig ett språk kan en viktig faktor vara hur lätt du sen håller det levande. Portugisiska lyckades du inte hålla levande då. Du kanske har någon idé om hur du ska lyckas om du lär dig det nu. Annars skulle jag satsa på spanska som förekommer ganska frekvent och som det är enkelt att underhålla med exempelvis filmer och TV-serier.
#10: Ja, det är ju den aspekten också. Portugisiskan försvann ju för att jag slutade använda det i dagligt tal och jag vill ju inte lära mig ett språk jag snabbt kommer glömma igen, oavsett vilket språk jag väljer. Spanskan är nog lite lättare att hålla levande med filmer, TV-serier och böcker, för där hittar jag tyvärr inte mycket portugisiskt.
Åh, det är så svårt detta! :)
#11: Hur du än väljer kommer det att vara bra. Känner du att du valt fel är det bara att byta spår. Ambivalens tar dig ingenstans. 😉
En liten updatering, för kul, så här långt senare :)
Jag har äntligen bestämt mig för att lära mig portugisiska igen!
Jag gör det med appen Duolingo (kör gratis än så länge), men det finns bara från engelska till brasiliansk portugisiska, inte europeisk portugisiska. De skiljer sig lite som norrländska och skånska, kan man säga. Olika dialekter med vissa ordskillnader. Det gör mig inget, för när jag lärde mig europeisk portugisiska så blandades den up med både den brasiliansk och den moçambikanska varianterna, så jag talade nog aldrig en riktig ren portugisiska-variant ändå :)
Känns jättekul att ha kommit igång! Får hoppas jag lyckas nå mitt mål så småningom :)
Vad kul! Lycka till!
#13 - Vad kul! Berätta gärna mer här om hur det går.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus