Sär skrivningar 20
Välkomna till tråd nummer 20. Den förra tråden finns här
/Désirée
- Redigerat 2023-03-01 21:48 av DesK
#1: Korrekturläsning är sååå 2020. 😖
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
”🍅 Klipp varor 🥒
Tomater Sverige 39,95kr/kg
Gurka Sverige 2st för 22kr
🥒🍅🥒🍅🥒🍅”
Okej, jag tar med saxen, men det blir väldigt geggigt i butiken om jag ska klippa tomaterna….
/Désirée
#3: Tror gurkan blir rätt geggig också. Du får kanske ta med en skål och klippa ner dem i. Då får du sallad. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 Jodå, det ser man rätt ofta numera.
Från en sajt nära oss, Akut kanin passning
/Désirée
Från Facebook: Inga mördar sniglar i min trädgård.
#9: Att den väl omtalade Inga skulle ge sig på sniglar var nytt för mig! Man får kanske hålla ett vakande öga ut i trädgården!
💖🧡💛💚💙💜
Läst i en spalt med tips i en tidning:
Koftan är nu extra vagant med stickade knappar.
#12: Stackars Sten och Berg. 😱😄
en hög vuxen man
Från Fb, Hej jag har silver fiskar i köket…
/Désirée
Hej!
Ni verkar ha mkt mer humor än denna gamla språkpolistant ( eller språk polis tant).
Jag har funderat om även denna språkutveckling är en konsekvens av internet. Rättskrivningsprogrammen verkar inte ha full kunskap om när man inte använder särskrivning i svenska språket. Eftersom ungdomarna tillbringar mer tid vid datorn och inte i den litterära världen får de inte ta del av det förhoppningsvis bättre formade språket i böcker.
Eller vad har ni för förklaring ting utvecklingen.?
Till utvecklingen!
#19: Små fel kan lätt smyga sig med! Du kan redigera ditt inlägg upp till en timme efter publicering, klicka på Hantera uppe till höger i din kommentar! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#18: Jag tror, precis som du, att internet är en fälla till dålig svenska! Boken har tappat enormt mycket sedan internet kom. Men det är nog inte bara internet, det är nog teknik i allmänhet som tagit över. Folk som fortfarande är intresserade av skönlitteratur och dylikt lyssnar på ljudböcker i större utsträckning nu än förut, då det är lättillgängligt med en app i telefonen!
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-09-11 14:54 av Sabah
#18: Tror faktiskt att Google har en hel del skuld i att särskrivningen ökar. Sökalgoritmerna verkar inte vara anpassade för svenska språket. Om man söker på ett ord som är sammansatt på svenska, t.ex. xxxxxx (hittade naturligtvis inget riktigt exempel nu när jag testade) så får man ofta upp "Menade du xxx xxx?".
Jag tror att det är för att skolan inte lär ut den enkla regeln: "Säger du det som ett ord - skriv det som ett ord"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#23: Skolan kämpar, men står sig tyvärr rätt slätt mot Google och engelskans inverkan.
Såg på ett annat forum: En miss brukare.
Har tänkt att dom som särskriver är rädda för långa ord.
#27: Desperata föräldrar som inte har sovit på länge..
💖🧡💛💚💙💜
#31: Tur att de inte sprutlackerade barnen åtminstone.
#31: Antar att man vill försvåra identifiering/spårning när de sålt barnen..
💖🧡💛💚💙💜
#34 Osmart! 😁
/Désirée
#35: Nej, o smart måste det vara! 😁
Hörde på nyheterna en reporter som talade om hård valuta.
PS Fanns det inte en tråd som handlade om sär talande eller nåt sånt, hittar den inte!
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
#37: Tror vi brukar skriva in även särtalande här. 😊
#37: Hård valuta, det måste väl vara mynt, det?
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
#40: 😅
💖🧡💛💚💙💜
#40: 👍😂👍
I och med att särskrivningarna ökar, verkar det som att också särtalandet ökar. Tror att det är ett nytt fenomen, vet aldrig att jag hört detta förr. Hörde en meteorolog på TV som sade att det kommer ett låg tryck.
Sett på Tradera: Sam fraktar om man köper annat.
#44: Det är väl snällt av Sam!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#45: Sam är en schysst kille!
"Jag söker jobb som lokal vårdare"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#26: Miss och mister brukare. :)
#48: Faktiskt ett rätt bra sätt att påtala att man inte vill pendla. :)
- Redigerat 2021-12-09 09:29 av [Roses2]
#51: man kan se både klacken och skorna på bilden, men var är den stora kortleken de talar om? 🤔
#52: Ja, det undrar jag med. Hittar den inte heller. 😄
#53: synd för hade varit intressant att veta vad de menar med det.
Om den är i större format än vad de brukar vara.
Är ju annars vanligt att det fattas kort efter ett tag, vilket isåfall förklarar 39:an.
hyggligt av dem att meddela att det bara finns 39 kort. 🙃
#54: Med bara 39 kort är det ju en liten lek, så det måste ju vara storleken på korten som avses. 😉
#55: ja, precis. 😂
#57: Det kan man kalla Smart hem! 😁
Min makes egen fångade vättern lax blev det idag. Full pott!
/Désirée
Annons på Fb
Olivträ produkter. Jag undrar hur ser ett handgjort olivträd ut och vad för produkter säljer de?
/Désirée
#63: 😁
#65: Ha ha!
Havre kärvar
Del av bildtext i artikel om cykelbanor.
Är det så att man inte kan cykla, då får man kliva av och leda cykeln. Då blir du en gång trafikant…
En gång är ingen gång. 😉
På en säljsida:
Lätt dragen husvagn, det blir säkert en kul semester 😁
/Désirée
#70: Kanske färden blir lite vinglig? 😁
#75: Taskigt att bara framhäva en enda mandel. Det borde naturligtvis stått "söta mandlar". 😉
#76: Särbehandling! 😁
💖🧡💛💚💙💜
#77: Sär behandling är det väl. 😄
#78: Ja, så klart! 😁😅
💖🧡💛💚💙💜
#75: Den typen av särskrivning kallas för gestalttext och är inte direkt fel.
#80: Känner till det, men tyckte det såg lite kul ut, framförallt med med mandelpåsen! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#80: Känner också till det, men ibland blir det roligt ändå. 🙂
#81: Om vi fortsätter med det språkliga så är det oavsett gestalttext eller inte ok att skriva söt mandel och behöver inte skrivas i hop.
Söt mandel till skillnad från bitter mandel.
Det finns en hårfin betydelseskillnad mellan söt mandel och sötmandel och då är det inte utseendet som avses.
#83: Ja, men det är sällan man skriver något annat än sötmandel och bittermandel.
Gissar att du inte förstår att min kommentar om "söta mandlar" var ett skämt, med tanke på din kommentar om "inte utseendet som avses".
#84: Hur man skriver beror ju på innebörden och det finns en liten betydelseskillnad mellan de olika skrivningarna.
Jo jag förstod din kommentar eftersom jag påpekade att det fanns annat begrepp än utseende och utgick ifrån att det var den betydelsen du syftade på i särbehandling dvs du gjorde en ”ordlek” av det hela.
Om det nu var så du menade vill säga.😊
#75-85: Det är nog bara en söt mandel i varje påse. Resten är bittra. Så istället för att hitta mandeln i gröten…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#86: Eller oxå blir du bitter av all söt mandel. 😊
#83: Javisst är det så! Man kan absolut skriva det i separata ord, men det är nog väldigt sällan man skriver det så, med den betydelsen. Vet aldrig om jag stött på det. 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Läst på Instagram:
Har fått super mycket blåbär
Är det kanske en särskild sorts blåbär som man gör snaps på? 😁
#91: 😂
Ja, verkligen.
"Rysk dvärghamster." Jaså,är han född där?
"Komplett hamster med tillbehör."
Bra att det inte saknas en tass!
Dick är för snack!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Pedant sköt Nissan Qashqai från en säljsida på Fb, undrar så varför pedanten sköt på bilen…
/Désirée
- Redigerat 2022-10-30 09:46 av DesK
#96 - har du aldrig hört: "Vem kan svinga träskor på logen? Jo, Bo! Bo Ko!"
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Läste i flödet på startsidan (på mobilen så det blev dessutom radbrytning och därmed ännu tydligare, eller otydligare.. jag läste om första delen flera gånger då jag tog för givet att jag läste fel.. 😅):
"Göra egen hamster
frömix"
🐹 "Hemgjord med naturliga ingredienser"
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-11-22 09:58 av Sabah
Från Fb: Kokar med ett lager blad och några kryddpeppar.
Ikväll var det full måne.
#100: tänk, hade ingen aning om att månen tar sig ett järn också ibland. Så lite man vet… 😆
Från en matgrupp på Fb, ”Angus biff m pomfritt karljohan sås” ja, vad säger man om den?
/Désirée
Också från en matgrupp på Fb, min Hembakta The Kaka. Denna passar ju i flera trådar….
/Désirée
#104: Det är väl inte vilken kaka som helst!
#106: Säkert, men då blir de ju bara fulla av luft. 😉
Välkomna till nästa tråd
/Désirée