Språk iFokus

Språk

Läst 111 ggr
raphanus
3

Kinesisk graffiti i Estland

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag bodde i Sverige, eller rättare sagt innan jag flyttade till Estland och började läsa kinesiska på universitetet i Tallinn (var får man allt ifrån?), la jag sällan märke till om kinesiska tecken händelsevis dök upp någonstans i min omgivning, men nu, som kinesisktalande (hm, nåja) i Tallinn, ser jag dem överallt.

Det började för några år sedan med klisterlappar på lyktstolpar med texten 小山. Jag har hittills inte förstått varför det står så på sina ställen, men det betyder i alla fall litet berg eller kulle.

I förrgår när jag svängde in från hipsterkvarteret Telliskivi Loomelinnak på gatan Reisijate för att ta spårvagnen hem, passerade jag några stora portar på en gammal industribyggnad, och då stötte jag på kinesiska tecken igen. Helt utan känt sammanhang. Så i går gick jag tillbaka för att plåta hela rasket.

Det verkar som om tecknen är sprejmålade med schabloner eller av någon som är säker på hand, men i så fall av någon med noll kunskap i kinesiska eller väldigt konstig humor, för en del av tecknen är nämligen spegelvända. Och det är samma ord som upprepas gång på gång:

噪聲 = oväsen
空虚 = ihålig, tomhet; meningslös

• Redigerat 2021-05-23 14:35 av raphanus
Pyttelite
0

Undrar hur stavningskontrollen fungerar på iPhone för kinesiska?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

raphanus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: Jag gissar att den fungerar ungefär som på Google Translate. Den ger förslag till andra ord om de ord man skrivit in verkar fel.

svenake
0

Anledningen till att man ser kinesiska ord/tecken kan ju vara - att ett flertal personer flyttat till Estland för att läsa . . . . Kinesiska?

raphanus
0

#3 - Tja, i så fall skulle ju jag kunna vara en möjlig skyldig till klottret, men det är jag inte. En förmodan jag hörde från annat håll går ut på att väggen har fungerat som kuliss vid ett raveparty, vilket verkar logiskt, eftersom det inte finns några boningshus just i detta område.