Språk iFokus

Språk

Etikettövrigt
Läst 120 ggr
DesK
6

Inflation i ordet dem

Sedan några år tillbaka ser vi en fullkomlig inflation i användandet av ordet dem. Det används mestadels helt felaktigt. Min känsla är att folk tror att ordet dem är finare /bättre än orden de och dom. Många med mig tycker att ett felaktigt skrivet dem är avsevärt mycket sämre än att skriva dom, som ju alltid blir rätt.
Kan någon förklara för mig vad detta märkliga fenomen beror på!
”Dem blommorna är så fina….dem potatisarna är goda….mm”

/Désirée

Pyttelite
1

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sabah
2

Håller fullständigt med dig! Har dock inget svar!

Ökat i användandet och stör i texten gör det!

💖🧡💛💚💙💜

DesK
3

#1 Ska läsa hela den texten senare, tack!
#2 För mig stör det så mycket att jag får svårt att läsa texten.
Mina döttrar, födda 1994 och 1997 har inga problem alls med detta. I officiella sammanhang som studier och arbete använder de de och dem korrekt, men på internet och i fora använder de konsekvent dom. Jag har inte gjort något för att de skulle lära sig detta, de fattade det själva.
Riktigt konstigt och förvånande tycker jag att det är att så många äldre människor använder ordet dem felaktigt!

/Désirée

Carmarino
2

#0: Förmodligen är det som du tror att många tror att det är "finare" än de/dom, men det låter så oerhört fel i mina öron också. 😖

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

raphanus
2

Formen dom speglar den uttalsform som går hem i de flesta talade varianter av svenska, och även de speglar vissa uttalsformer rätt bra. Med formen dem är det dock lite annorlunda i relationen mellan talat och skrivet, och det är nog därför den kan kännas väldigt fel när den dyker upp på fel plats.

Dem är nästan enbart skriftspråkligt, och det som är skriftspråkligt brukar dock hållas för korrekt, så det man med visshet vet är skriftspråkligt, kan ofta antas vara korrekt, även när det inte är korrekt. Det skulle kunna förklara överanvändningen.