Följ med i runornas tecken
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Östergötland kan stolta med många fina runinskrifter inte bara på stenen från Rök.
Följ med och titta på runor från det gamla ”runalfabetet”.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2020-11-17 13:15 av Pyttelite
Intressant
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
ᛘᚪᚾ᛬ᚴᚪᚾ᛬ᚠᚪᚴᛏᛁᛋᚴᛏ᛬ᛋᚴᚱᛁᚠᚪ᛬ᛘᛁᚦ᛬ᚱᚢᚾᚢᚱ᛬ᛒᚢ᛬ᛁᚾᛏᛁᚱᚾᛁᛏ!ᚠᛁᛋᛋᛏᛁ᛬ᚾᛁ᛬ᚦᛁᛏ?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#2: Det kommer ta ett ta ett tag innan jag kan reda ut det här.
#2: Plättlätt. 🤪
Ni får öva på era runalfabeten i verkligheten. Det finns massor av fina runristningar i Sverige. Särskilt i Uppland och Sörmland.
» Runstenar och hällristningar med foton - Sveriges runkarta
Sveriges runkarta är ett projekt jag roade mig med under sommaren 2020 när vi ändå inte skulle umgås så nära varandra på grund av Corona. 🙂
Fast jag ”renskrev” fel. Det skulle inte stå ”förstår”, utan ”visste”.
#6: Jag kanske gjorde det lite extra svårt, eftersom jag valde att hålla mig till den yngre runraden, som har färre runor. Men jag håller mig gärna till den, eftersom det är den som används på Frösöstenen, som är den allmänt kända runinskrift som ligger närmast staden där jag växte upp.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
- Redigerat 2020-11-20 12:52 av raphanus
#7: Det som gjorde det svårast, var ditt val av teckensnitt. 🙂 Jag tycker mycket bättre om de enklare varianterna utan så mycket krås.
#8: Om du kan berätta hur man väljer teckensnitt när man skriver på internetforum, och särskilt när man skriver med runor, så väljer jag gärna ett utan krås nästa gång.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
#9: Jag har aldrig provat, men ska testa. Återkommer om jag kommer någon vart. 🙂
Som jag förstår det är teckensnittet för futharken på nätet bestämt i Unicode och verkar inte gå att ändra. 😐
#11: Det är nog snarare en begränsning hos iFokus, och de flesta internetforum, att man inte kan välja typsnitt.
Typsnittet för runor är inte bestämt i Unicodestandarden mer än vad det är för exempelvis det latinska alfabetet. Dock är det rätt få typsnitt som har stöd för runor så valmöjligheterna är ju inte enorma. Mer än ett typsnitt finns dock.
Sen är det nog så att de vanligaste typsnitten som används på webben normalt inte har stöd för runor, så då väljer webbläsaren eventuellt ett annat tillgängligt typsnitt för just dessa tecken enligt något system som jag inte är säker på hur det fungerar. I Safari på min iPhone visas runorna med Apple Symbols vilket jag tror är vad du har på bilden. I Safari på macen visas de dock med Noto Sans (som inte är installerat som standard), vilket kan vara för att den försöker välja ett sans serif-typsnitt om ett är tillgängligt.
Allmänt tips om några Unicodetypsnitt med stöd för runor, och ganska mycket mer (som man då alltså inte så lätt kan använda på internetforum!):
https://junicode.sourceforge.io
https://fonts.google.com/specimen/Noto+Sans
http://quivira-font.com
#12: Aha, det var intressant. Tack för informationen!🙂
Det händer saker på runfronten! Det hær hittade jag just på Twitter:
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Här är sidan från raa.
https://www.raa.se/kulturarv/runor-och-runstenar/projektet-evighetsrunor/
Kul!
Kan ni se bilderna? Jag får inte fram dem.
#16: Menar du bilderna på sidan från raa? Där ser jag bilderna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#17: Precis. Om jag öppnar exempelvis den här ser jag bara små rutor där det borde vara bilder och trycker jag på dem visas inte heller några bilder.
#18: Aha, den sidan tittade jag inte på. Där ser jag inte heller några bilder. Det verkar som om de glömt ladda upp dem.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag besökte ett gäng stenar i mina trakter och där var det så på alla, men nu har jag hittat några där en del bilder funkar. Det är nog nåt tillfälligt.
Hittade också några där det fanns bilder. Däremot verkar deras sökfunktion vara urusel. Testade att filtrera på Sverige, Östergötland, Röks socken och runsten. Fick 2441 träffar från hela Sverige. Så antingen är det inte meningen att filtreringen ska fungera som jag trodde eller också är det något som blivit fel i programmeringen.
#21: Det låter som barnsjukdomar. De har tydligen fått 8 miljoner till projektet så det finns säkert pengar till att fixa buggar som dyker upp.
#22: Ja, det är förmodligen så.