Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Övrigt

Felläsningar 3

2018-05-09 14:40 #0 av: DesK

Välkomna till vår nya tråd, den förra finns här: https://sprak.ifokus.se/discussions/599190c28e0e74345f002e39-fellasningar-2

Désirée

Anmäl
2018-05-09 16:22 #1 av: [Rhonda]

Ny tråd på ifokus:

'Hjälp att avlägsna graviditetstest.' 

Avläsa var det Galen

Anmäl
2018-05-09 17:14 #2 av: Amandla

#1 Man kan ju undra var det testet hade stoppats! GalenGeneradGapskrattar

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2018-05-11 07:04 #3 av: [Rhonda]

Från en handarbetsgrupp på FB:

'Dessa katter kunde man skapa  -  för alla har trasiga strumpor eller sniglar som man kan avvara?'

Jag hade gott om trasiga mördarsniglar när vi bodde i ett hus men nu har jag inga.

Singlar var det.

Anmäl
2018-05-16 22:07 #4 av: Tant Grön

Går inte att flytta filéer.

Nej, filer stod det ju.

Anmäl
2018-05-17 07:47 #5 av: Effie

Lokalradion, avdelningen trafik, skulle berätta om "körsituationen", eller om det var "körproblemen". Jag såg för mig en massa sångkörer runt stan, störande trafiken.  Nej. Det handlade om köer, insåg jag.

Jag uttalar inte kö så att man tror att det handlar om körer...?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-05-17 09:12 #6 av: Tant Grön

Rubrik på Ifokus: Hur lär man fåglarna att sjunga?

Såg sen att det stod hur lär sig fåglarna att sjunga.

Anmäl
2018-05-19 20:36 #7 av: parsley

Felläst på iFokus

Kaninhane sökes för avlivning

Personen hade skrivit avling. Vanligtvis skriver man sökes för avel. 

Anmäl
2018-05-23 11:47 #8 av: parsley

Felläst på Facebook

Har någon tips på hur man fållar en stor, rund... Det skulle vara duk, men jag läste naturligtvis fel. Sitter här och rodnar. 

Anmäl
2018-05-23 11:49 #9 av: kattöga

#8 GapskrattarGenerad

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2018-05-23 14:00 #10 av: Carmarino

#8 Ännu pinsammare är det när man råkar skriva fel - och inte korrekturläser innan man skickar iväg. Skämtar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-05-24 12:19 #11 av: Amandla

Läste just om ett par valpar som hette Mango och Taxi. Udda namn, tänkte jag först, sen såg jag att det stod Tango och Maxi Cool

Anmäl
2018-05-24 12:29 #12 av: [Rhonda]

#11 Gapskrattar 

Anmäl
2018-05-28 10:49 #13 av: kattöga

"Polisens åtgärder i kaninmålet var brottsliga"  

ska förstås vara
"Polisens åtgärder i kokainmålet var brottsliga"

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2018-05-28 10:51 #14 av: [Rhonda]

#13 Gapskrattar

Anmäl
2018-05-29 10:51 #15 av: [Rhonda]

Rubrik här på ifokus.

'Fråga kaninen.'

Hoppas man får svar tänkte jag.

Frigående kanin var det  Galen

Anmäl
2018-05-29 10:55 #16 av: kattöga

#15 Skrattar Undrar om kaninen kan spå väder också... Det är ju så populärt med djur som spår väder... 

Meeow! 

Anmäl
2018-06-04 08:39 #17 av: Carmarino

Läste nog lite för snabbt idag:

Ny plan ska få skolelever att börja röka.

Hann tänka "vad i all världen" innan jag såg att jag missat ordet "färre". Det stod "ny plan ska få färre skolelever att börja röka".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-06-07 15:42 #18 av: Tant Grön

Rubrik på iFokus:  6-månaders barnflicka till salu!

Nej, rebornflicka stod det ju.

Anmäl
2018-06-08 15:10 #19 av: Amandla

Såg just ett inlägg på fejjan där någon hade hittat stallnycklar. Jag funderade nog en minut över hur personen kan veta att det är just stallnycklar, tills jag läste igen och såg att nycklarna var upphittade på Stallgatan.

Anmäl
2018-06-21 18:17 #20 av: parsley

Vi har kattungar i ån igen, läste jag i en loppisgrupp på Facebook.

I år igen ska det naturligtvis vara. 

Anmäl
2018-06-21 18:36 #21 av: Tant Grön

Såg en skylt på en restaurang: Barnmeny, under den var bilder på olika ölsorter. Vad i he.... hann jag tänka innan jag såg att det stod barmeny.

Anmäl
2018-06-22 10:40 #22 av: [Rhonda]

Jag håller på att titta på ett utländskt katalog med oxalis lökar.

Nr. 7160  Oxalis gonnoré

Jösses Amalia tänkte jag, vilket konstigt namn!

Det var Oxalis  goniorhiza.

Anmäl
2018-06-22 12:36 #23 av: [Rhonda]

Nämen hallå Rhonda det heter EN katalog!! Galen

Anmäl
2018-06-22 15:02 #24 av: VoxBauers

# 23 Felskrivningar på Felläsningar! Skrattar

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2018-06-22 15:36 #25 av: [Rhonda]

#24 Snarare hjärnsläpp! Galen

Anmäl
2018-06-22 20:10 #26 av: VoxBauers

#25 😁

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2018-06-25 15:13 #27 av: Carmarino

Läste rubriken "Skåne slår rekord i antal storkungar" och funderade då på vilka kungar det kan ha varit. Så särskilt många har det väl inte funnits? Läste vidare och förstod att det var Skånes storkar som fått ovanligt många ungar i år. Generad

Anmäl
2018-06-25 16:19 #28 av: kattöga

#27 Ja, stor-kungarna har jag undrat över många gånger... Skrattar

Meeow! 

Anmäl
2018-06-25 16:22 #29 av: kattöga

Vet inte varför jag lyckades lägga in ett ord extra...:
"En känd person påkörd av tåg i Umeå"

Varför jag trängde in ordet "känd" förstår jag inte alls! För det stod ju bara "En person påkörd av tåg i Umeå" (SVT/Nyheter)
Personen lär väl ha varit känd av någon eller några i alla fall, kan jag tro.

Meeow! 

Anmäl
2018-07-05 19:04 #30 av: Carmarino

På en sajt nära oss läste jag "Busfrö som inte luktar", och undrade om det var ett mänskligt busfrö eller ett busigt djur. Sedan läste jag en gång till och såg då att det var "Burströ" det gällde. Generad

Anmäl
2018-07-27 19:52 #31 av: Carmarino

Satt och läste i manualen till min kamera, och såg då ett ord som jag läste som "re-mögla". Undrade om det var något som kunde mögla igen, ända till jag förstod att det var en ögla till att fästa kamerans handledsrem i, alltså rem-ögla. Glad

Anmäl
2018-07-27 21:11 #32 av: kattöga

😁

Meeow! 

Anmäl
2018-07-28 12:44 #33 av: kattöga

Läste här på iFokus: "Bilringar och motringar"
Kan det vara nåt för mig, tänkte jag? För att "mota" bilringarna.

Såg sen att det står "Bindringar och motringar"... (Synd! Ledsen)

Meeow! 

Anmäl
2018-07-28 13:12 #34 av: Carmarino

#33 Det hade ju verkligen varit något användbart. Tummen upp

Anmäl
2018-07-28 13:28 #35 av: Tant Grön

#33 Skrattar

Anmäl
2018-08-11 23:07 #36 av: spiritoffalconer

Har läst fel så många gånger. Haha roligt. Kommer inte ihåg nån så nu men det var med odling

Anmäl
2018-08-12 16:31 #37 av: Carmarino

Ingen felläsning, men en "felhörning". Lyssnar just nu på P4 Plus, och programledaren påannoserade sången "Monikas svans" - tyckte jag alltså att han sa. Det var naturligtvis inte svans utan vals. Generad

Anmäl
2018-08-19 10:56 #38 av: TatsuOni

"Bästa sättet att stretcha ut ett par skinkor som är för smala?" Va!?Förskräckt

Skinnskor stod det tydligenLipar

Värd för hår. Medarbetare på te.

Home is where the heart is ~ http://tatsu.blogg.se/

Anmäl
2018-08-19 10:58 #39 av: kattöga

#37 - #38  Gapskrattar

Meeow! 

Anmäl
2018-08-20 18:01 #40 av: kattöga

Nu hade jag riktigt bråttom: 

Meeow! 

Anmäl
2018-08-21 11:38 #41 av: Carmarino

#40 Det hade ju varit praktiskt om det bara hade behövts en lag för att fixa ett irriterat öga. Glad

Anmäl
2018-08-27 09:08 #42 av: Tant Grön

Har väl inte vaknat riktigt än. En rubrik på iFokus, jag läste: Nu har vi skaffat 2 liter rexkaniner.

2 "liten rex" kaniner, stod det.

Anmäl
2018-08-27 09:10 #43 av: kattöga

#42 Skrattar De kanske är ca 2 liter stora tillsammans.... 

Meeow! 

Anmäl
2018-08-31 13:07 #44 av: Effie

Kom ut från frissan och såg att affären mittemot sålde begagnade ballonger. 

Läste en gång till. Heliumfyllda ballonger var det.

Passerade Vågmästareplatsen nyligen, och läste på skylten "Kville Skunk". Jag borde veta att det står Kville Saluhall.

Ibland undrar jag hur min hjärna funkar...men så länge jag ifrågasätter vad jag läser är det nog ok.

Anmäl
2018-09-01 14:19 #45 av: Amandla

Jag läste just ett inlägg av en kompis på fb: "jag ska börja skala svampen viftade under skogsturen". Skulle vara "... svampen vi hittade" Galen

Anmäl
2018-09-02 18:23 #46 av: maxiq

Jag läste i en annons: "Be gud vid intresse" men nästa gång jag läste stod det "Ge bud vid intresse"

Anmäl
2018-09-02 18:35 #47 av: Effie

#46 Budgivning blir så dyrt, så man får ta till "oh God, won't you buy me..."?

Anmäl
2018-09-03 16:19 #48 av: TatsuOni

#46 Jag läste först den sista biten som "Ge gud vid intresse" och tänkte att det blev ju inte alls mer logiskt!Gapskrattar

Värd för hår. Medarbetare på te.

Home is where the heart is ~ http://tatsu.blogg.se/

Anmäl
2018-09-10 19:26 #49 av: Carmarino

Läste rubriken på ett mail "Hästhoppa med ditt shoppingkort". Funderar
Nej, "Höstshoppa med ditt shoppingkort" stod det. Galen

Anmäl
2018-09-16 14:52 #50 av: Carmarino

Läste på en sajt nära oss "Nu börjar kamera och tips". Kul, lite tips om fotografering tänkte jag. Sedan läste jag en gång till och såg att det stod (särskrivet) "Nybörjar kamera och tips".

Anmäl
2018-09-18 10:23 #51 av: Effie

Var inne på svt.se, och läste en rubric:

Folk som krockade med TV-huset riskerar att dö.

Oj då. Men varför krockar man med TV-huset? Och på vad sätt ökar det risken att dö?

Läste ordentligt, och det handlade om en pilgrimsfalk som flugit på en glasruta I TV-huset, och som tagits omhand. Den hade en allvarlig sjukdom. Förhoppningsvis fick den nu hjälp.

Anmäl
2018-09-19 10:03 #52 av: Amandla

"Man ska aldrig rusa in i någons hals" FörskräcktGapskrattarNä, men "man ska aldrig rusa in i nånting hals över huvud".

Anmäl
2018-09-20 10:10 #53 av: Carmarino

Läste en rubrik på text-tv: "Kakaoodlingar i Colombia allt större". Som värd för Choklad iFokus tyckte jag "vilken bra nyhet". Tyvärr stod det istället "Kokaodlingar i Colombia allt större". Ledsen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.