Språk iFokus

Språk

Etiketterövrigtstilistik-dialekter-lokala-varianterallmänt
Läst 151 ggr
Caeli
0

Sockar eller sockor

Heter det sockar eller sockor? Vilket är "rätt"?

Vilket använder du? I tal och i skrift?

Carmarino
1

Enligt AI är bägge korrekta.

Båda formerna är korrekta, men sockor (en socka, flera sockor) är den rekommenderade standardsvenska formen enligt Svenska Akademiens ordböcker och Språkrådet, medan sockar (en sock, flera sockar) är en vanlig, mer talspråklig variant som är särskilt utbredd i vissa dialekter och förekommer även i skrift.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

beem
1

Jag säger sockar.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

OberonsMatte
2

Jag både säger och skriver sockor. Sockar låter som dialekt tycker jag.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-01-06 12:17 av OberonsMatte
Maria
1

Jag säger och skriver nog bådadera.

/Maria

Herveaux
1

Jag säger och skriver alltid "en socka" men när det gäller flera så kan det bli både "sockor" och "sockar" i tal och skrift.

// Harley

Carmarino
1

Jag säger också sockar. Tror det är vanligast här nere i södra Sverige.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

OberonsMatte
1

Om man jämför med andra substantiv som slutar på "-ocka", som t.ex. docka och klocka skulle något annat än dockor och klockor låta helt fel.

Sajtvärd Katter iFokus

Ephraim
2

Sockor är den regelbundna pluralformen av socka (utrala ord som slutar på -a har typiskt plural på -or). Pluralformen sockar hör ursprungligen till singularformerna sock eller socke, men kan nog förekomma idag även av de som inte har dessa singularformer (som dock också förekommer).

Variationen går i princip tillbaka till fornsvenskan och det går väl inte att säga att några av formerna är rätt eller fel. Men skriver man en formell text bör man nog välja socka och sockor som är mest standardmässiga.

https://frageladan.isof.se/faqs/27990

Bo§e
1

Personligen använder jag "sockar", men har full acceptans för "sockor", varhelst det dyker upp.

"Don't Panic" (Douglas Adams)