Hur kunde läroverk bli gymnasium?
Vilket ljushuvud kom på namnet gymnasium för utbildningen efter grundskolan? Vi hade ju redan ordet gymnastik bland ämnena så man kan ju inte ha varit helt omedveten om ordets ursprung, och någon borde väl ha vetat att i många länder är gymnasium ett ställe för att träna kroppen.
Vad var det för fel på ordet läroverk? Hur tänkte dom?
Citat från olika källor via Google. Ordet har alltså också använts i betydelsen skola väldigt länge.
Etymologisk utveckling:
Antikens Grekland: Ursprungligen var ett gumnásion en anläggning för fysisk träning. Det användes inte bara för kroppslig träning utan också för intellektuell sysselsättning och som en plats för socialt umgänge.
Rom och Latin: Ordet lånades in i latin som gymnasium, med en liknande betydelse av en träningsplats och även en skola.
Modern användning: Med tiden fick ordet en bredare betydelse och användes i tyska och andra europeiska språk för att beteckna gymnasieskolor, alltså "skolor" för förberedande studier inför universitetet. På svenska motsvarar det en gymnasieskola som ger en universitetsförberedande utbildning.
Sajtvärd på Skrivlust
#1: Så det heter gymnasium på tyska också? Det kan förklara en del.
Gymnasier har vi haft som namn på skolor i Sverige sedan 1620-talet. Rudbeckianska gymnasiet i Västerås 1623 lär vara det första. Läroverk tror jag vi fick först på 1820-talet. Det är alltså gymnasium som är det äldre ordet i svenskan. Dock har orden inte nödvändigtvis betytt samma sak. Jag tror gymnasium under en tid var en form av läroverk.
Sannolikt har vi lånat den här användningen av gymnasium just från det tyska området, möjligen via Danmark. Danmarks första skola kallad gymnasium grundades 1529 i Malmö som ju vid tiden var danskt. Det är ganska många andra europeiska länder som har eller har haft en skolform kallad gymnasium (eller besläktade ordformer). Detta bruk lär ha (åter)uppstått i Italien under renässansen, inspirerat av de antika grekiska gymnasierna, och ha spridit sig under reformationen till Centraleuropa, Norden, Baltikum och Benelux.
#3: Där ser man, nu känner jag mig obildad. Jag tycker bara jag sett benämningen Gymnasium på gym utomlands.
#4: Det finns ju också, så det beror kanske på vilka länder du besökt! I alla fall engelska, franska och spanska har väl gym-betydelsen. I portugisiska beror det på land. I Portugal är ginásio ett gym, men i Brasilien är det en skola. I Brasilien kallas gym i stället academia, så det är ju nästan omvänd utveckling! Sen är det väl flera språk som, liksom svenskan, har lånat kortformen gym från engelskan utan att för den skull använda långformen gymnasium i samma betydelse.
#5: Tack, alltid roligt att läsa dina bildade och kunniga kommentarer. 👍😊
#6: Vad kul att höra!
#8: Fullt så gammalt är ordet dock inte. Jag tror det var först på 1500-talet, möjligen sent 1400-tal, som man började grunda skolor kallade gymnasium i Tyskland. Det verkar sedan ha tagit fart framför allt i de protestantiska områdena, vilket kanske är ett skäl att fenomenet spreds till Sverige, där det första gymnasiet som sagt grundades på 1600-talet. Så det är en senare våg av tyskt inflytande i Sverige än den vi hade på medeltiden.
#10: Inte formellt, mer hobbyspråkvetare