Språk iFokus

Språk

Etikettspråk-i-förändring
Läst 86 ggr
Carmarino
2

Förkortningar i text - nytt skrivspråk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg den här frågan på Instagram. (Instagrams "chef" Adam Mosseri har en frågestund varje vecka.) Vet att det är begränsat utrymme i frågerutan, men det här var det mest kryptiska jag läst. Är nog för gammal, för jag antar att det är så man skriver nu för tiden. 😊

Efter ett par genomläsningar tror jag att jag lyckats tyda det mesta, men "d OG" har jag inte lyckats klura ut än. Finns det någon yngre här som kan översätta det?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2025-03-22 15:53 av Carmarino
OberonsMatte
1

The original?

Sajtvärd Katter iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Carmarino
0

#1: Ja, det låter rätt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
0

OG brukar jag uppfatta som Original Gangster. Inte alltid helt lätt att förstå dock.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
0

#4: I det här fallet tror jag inte det är det, eftersom det gäller Instagrams funktioner.

Så här tolkar jag texten:

If someone repost your Reel and gets a huge chunk of views, it should just add up to the original content views, no?

johan
1

#5: I stora drag tolkade jag det på samma sätt.

Mvh // Johan

Niklas
1

#5: Så tolkar jag det också. OG är inte bokstavligt menat utan som en referens till källan.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
0

#7: Ja, så kan det ju vara. 😊