Språk iFokus

Språk

Etikettråd-och-tips
Läst 116 ggr
Syntium
0

Sätt att lära sig tyska

Ja, som rubriken lyder. Det finns ju miljoner olika språkappar, alla jag hittat är jättedyra. Ingen har "betala för detta specifika språket du vill lära dig" utan det är 50+ språk på en gång för 200 i månaden. Allt eller inget.

Jag vill börja med grunderna, youtube har kanske nåt, finns det andra resurser ni kan komma på? Gärna barnvänliga då jag och 8-åringen ska lära oss tillsammans. Och gärna som inte kostar en arm och två ben.

"I'm too old for this shit."

Sindri
0

Jag använder Duolingo när jag skulle lära mig spanska, jag tycker den funkade bra för nybörjare.

Grodan
0

Min mor, tysk, lärde sig svenska genom att köpa tidningar och läsa med hjälp av lexicon.

Ett annat sätt är att titta på tyska filmer med eller utan text - kanske när man i a f förstår lite. Själv gjorde jag så…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Syntium
0

#1 Har kollat lite på den, vet inte om jag är ett fan av "gamification", vill ju lära mig på riktigt men den finns ju som gratisversion då kan man ju testa i alla fall.

#2 Jo, har man bara en liten grund är det ju lättare att bygga på, men grunden ska man ju få nånstans ifrån 😊

Effie
0

Det finns väl fortfarande språkkurser att låna på biblioteket? De är sällan roliga, men man lär sig grunderna.
Duolingo är bra för övning, men inte för att lära sig. Tycker jag.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Syntium
0

#4 Det visste jag inte, det får jag kolla upp. Tack!

Lona
1

#2: Serietidningar är faktiskt jättebra när man precis börjar läsa ett nytt språk! Undrar hur många tyska motsvarigheter till "Min Häst" jag läste när jag var nybörjare i tyska?
(Jag var väl iofs mer i ponnyåldern på den tiden.)
Rent generellt tycker jag att läsning är ett bra sätt att få in ett nytt språk men man får ju inte till uttal och hörförståelse med det.
Italienska har jag lärt mig en del av att lyssnaoch titta på italiensk textad musik på Youtube. Lite smörig halvopera typ. 😀

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rådjurstoken
1

#6 Det där känner jag igen. Tidningar och tidskrifter på rätt nivå är väldigt bra, särskilt när man vill nörda ner sig lite i något ämne som inte tas upp i skolans språkundervisning. På en resa i Tyskland i början av 80-talet hittade jag tidskriften "Das Tier" som jag blev trogen prenumerant på i några år, trots att det var lite krångligt att prenumerera på utländska tidskrifter innan det fanns datorer. Där kunde jag läsa om alla möjliga sorters djur, vilda och tama, lokala och från alla världens hörn. Som rådjurstok kan man ju undra varför inte viktiga verb som beta, revirmarkera, feja hornen osv tas upp i skolornas undervisning. 😉

DenAmani
0

#0: jag lärde mig tyska genom mest böcker men också mycket av sakerna jag kommer från Tyskland eller andra tyskt talande länder så man kan ändå säga ord som är väldigt liknande. Det finns också en app som jag använder som heter Language Transfer och killen där förklara ganska tydligt men det på engelska så kanske lite svårt om man inte pratar engelska annars kan man också kolla på film på tyska, lite enklare för barn. Det blir svårare när man blir äldre att lära sig ett språk men också att försöka använda språket så mycket som möjligt. I min åsikt. Det är nog ändå de viktigaste sakerna använd språket så mycket som möjligt.

𝒜 𝓁𝒾𝒻𝑒 𝓌𝒾𝓉𝒽𝑜𝓊𝓉 𝒶𝓃𝒾𝓂𝒶𝓁𝓈 𝒾𝓈𝓃’𝓉 𝓈𝑜𝓂𝑒𝓉𝒽𝒾𝓃𝑔 𝒾 𝓌𝒶𝓃𝓉