Språk iFokus

Språk

Etikettspråk-i-förändring
Läst 136 ggr
Hubert.prp
0

Handikapp och, eller funktionsvariation?

Hur tolkar du dessa ord?
Hur använder du dem (om du använder ett av dem eller båda)?

Jag anlitade Norstedts etymologiska ordbok, men blev inte mycket klokare av den.

Tills Niklas hjälper mig att kunna logga in tar jag hjälp av Hubert för att ändå vara med på iFokus.
Emo

• Redigerat 2024-08-27 09:13 av Hubert.prp
Pyttelite
1

Enklast är det väl att gå via Wikipedia och socialstyrelsens definition se länk nedan:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Funktionsnedsättning

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Maria
5

Egentligen tycker jag ordet handikapp är bra. Det handlar om att jämna ut förutsättningar.

Jag försöker använda ordet funktionsvariation men som med allt nytt tar det tid innan det sätter sig.

/Maria

Hubert.prp
0

#2 Tack. Det var anledningen till att jag ställde frågan så.
Språket förändras, så det är intressant att få reda på hur olika människor uppfattar nya ord och nya betydelser på gamla ord.

DesK
3

Jag använder båda orden. För mig är handikapp t ex om man sitter i rullstol, går med käpp mm medan funktionsvariation är mer psykiskt betingat, som t ex en person som befinner sig inom autismspektrat.

/Désirée

Maria
2

#4 Ja det var en bra tolkning. Lite så tänker jag också.

/Maria

[Undertaker]
0

Jag använder varken eller nu när jag tänker på saken… Men i sig är handikapp för mig något som påverkar hur kroppen är fysiskt medan en funktionsvariation vore psykiskt. Dock innebär det att en funktionsvariation även kan vara ett handikapp i min värld.

Jag kallar båda funktionsnedsättning för som sagt så använder jag inget av orden. Men då tillkommer att jag sällan pratar om andra, framförallt främmande, personer i sammanhang då handikapp eller funktionsvariation används.

Maria
4

#6 När jag pratar om mig själv använder jag ordet handikapp.

/Maria

Maria
4

"Det är ett handikapp att inte kunna gå utan att vingla"

Det går knappast att använda ordet funktionsvariation i den meningen😃

/Maria

Hubert.prp
1

Så glädjande för mig att jag inte är ensam om att föredra handikapp.

Pyttelite
0

Funktionsvariation och funktionsnedsättning. Vad är bäst att säga?

Läs mer här:

https://uniquepower.se/funktionsnedsattning-och-funktionsvariation-vad-ar-bast-att-saga/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Funktionsnedsättning, funktionshinder, funktionsvariation, normbrytande funktionalitet och handikapp. Det är många ord och begrepp att hålla reda på. Känner du dig förvirrad och orolig för att säga fel? Är du osäker kring vilket ord som är bäst att säga? Här reder vi ut begreppen och hjälper dig att få koll.
Vixxen
1

#10: Det var vettiga tankar!

Använder själv ”har en funktionsnedsättning” där det omgivande samhällets utformning blir till ett funktionshinder för mig.

Effie
2

Jag använder sällan orden. Men för mig betyder handikapp att en egenskap begränsar eller försvårar livet, i kombination med hur samhället är utformat. Kan jag göra det jag behöver och vill är jag inte handikappad.
Funktionsvariation - det ordet förstår jag inte alls. Visst är vi olika, visst fungerar vi olika, men att ha ett ord för det…?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet