Språk iFokus

Språk

Etikett: roligt
Läst 178 ggr
Niklas
5

Ohjälpsamma hjälptexter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du tappat installationsinstruktionen till myggdörren? Du har tur. Jag har fått tag på den. Den är ursprungligen på engelska men jag har låtit förträffliga ChatGPT översätta den till svenska:

1. kommer att vara platt gardin placerad på marken, kommer att rulla magiskt Stick kardborresida och yllesidan på dörrgardinen omfattande agglutinera.
  2. Torka av dörrkarmen ren och placera dörrgardinen simulering på dörrkarmen Lämplig installationsplats.
  3. Först, riv av den övre kardborreavståndet och fäst toppen av skärmdörren, Sedan vänd på båda sidor av isoleringspastan riven, och dörrkarmen limning.
  4. Handtvätt med mild tvål och varmt vatten, Hängtorkning, Bleka inte.

Jag lyckades montera myggdörren även om jag fick kämpa lite med att riva av övre kardborreavståndet. Är inte säker på att det fanns med i förpackningen eller också letade jag slarvigt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2024-06-01 11:45 av Niklas
Lona
1

😅

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
0

😃😃😃

/Maria

beem
0

Klockrent 😃

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Carmarino
2

😁

Det låter ungefär som Google Translate. Eftersom man vet hur fel det blir när översättningen är från ett språk man kan någorlunda så skulle jag inte våga använda det på helt okända språk. Har testat ibland på Instagram, och det är inte ofta man förstår ett dugg av vad som står där. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Vixxen
1

Underbar! 😂

DesK
1

Tyvärr mycket vanligt nuförtiden 😂

/Désirée

Niklas
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en varm varning från en trädgårdsslang. Inte nog med att den inte tål sommar och vinter, den tål inte ens radioactare ämnen:

VARM VARNING

• Drick inte från denna slang
  • Använd inte slangen i extrema
  • väderförhållanden som hotneather eller anow
  • Dra inte hoee hårt , slangen kan snärta tillbaka och orsaka personlig injun
  • Skydda din slang från hårt vinterväder eller hett sommarväder genom att förvara den inomhus och i shadedBe noga med att tömma slangen helt innan storagas eftersom vatten kvar i slangen kan frysa och skada slangen
  • Använd inte ordrag slangen på grov betong och sharpedges som kan skada slangen
  • Låt inte barnen leka med eller leka nära thehos
  • Håll vattentrycket inom Gopsi till 90psi för alonger användning
  • Slangen kan inte användas för kemiska eller radioactare ämnen
  • Slangen kan inte användas för varmt vatten . rekommenderad vattentemperatur är inte över 45C

• Redigerat 2024-06-03 11:08 av Niklas
Carmarino
2

#7: Tror inte jag har sett så många stavfel i en text någon gång. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Niklas
2

#8: Jag gissar att de har skannat och OCR-tolkat en Google-översättning av ursprungstexten. ”Gopsi” i stället för 60 psi, ”radioactare”, ”anow”, ”hoee” och extra mellanslag runt punkter får mig att dra den slutsatsen. G och 6, r och v, a och s, e och s är typiska OCR-missar.

Carmarino
2

#9: Det kan bli väldigt fel i så många led. 😄
Därför litar jag inte på autoöversatta texter där jag inte förstår originalspråket åtminstone någorlunda.

beem
2

Kan orsaka personlig injun 😀 låter allvarligt.
Så mycket fel i texten.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Niklas
2

Jag undrar om de nånsin tänker tanken att översätta tillbaka till originalspråket för att kontrollera om det ser riktigt ut. Det borde få de flesta att åtminstone bli lite skeptiska.

Carmarino
1

#12: Ja, det hade nog blivit en ordentlig rappakalja då. 😁

Bo§e
3

Djur och växter kan namnges väldigt tokigt via översättningsmjukvara.

Sanningen kommer man närmast genom att helt enkelt googla på latinnamnet, följt av namnet på det land vars språk man söker namnet på.

"Don't Panic" (Douglas Adams)