Svensk konjugation
Jag haver intresserat mig för svenska (äldre) verbböjningar och haver hittat en hel del intressant om det, bland annat här:
https://sprak.ifokus.se/discussion/1285777/du-gast-hem
och här:
https://sprak.ifokus.se/discussion/1337115/bevare-konjunktiv
Jag skulle gärna vilja lära mig de böjningar, som i den övre länken finnas för verbet dricka, fast för svaga verb. Skulle någon kunna beskriva reglerna för det, eller visa det på verb från första, andra och tredje konjugationerna? Det är alltså inte de senaste böjningarna, de som gällde i formellt språk till mitten av förra århundradet, utan något äldre bruk med flera särskilda personböjningar i såväl indikativ och imperativ som kunjunktiv. De finnas alltså i den övre länken för dricka.
Slutligen skulle jag också vilja veta lite mer om användningsområdena för konjunktiv. För presens känner jag, utöver optativ funktion, även till hortativ funktion och koncessiv funktion. För preteritum känner jag till konditionalis funktion och "riktig" konjunktiv, motsvarande imperfekt konjunktiv i spanska (kanske andra romanska språk också). Vilka mer användningsområden finnas/hava funnits?
Det beror ju lite på vilken tidsperiod vi pratar om, men nedanstående beskriver lite hur verben böjdes i äldre fornsvenska (1225–1375). Sen får man väl tänka att det blev mer och mer likt modern svenska efter det, och att distinktioner långsamt försvann. Dock har det förekommit rätt stor historisk och dialektal variation.
Notera att stavningen är menad att i första hand återge uttalet någorlunda, och förhoppningsvis är den hyfsat självförklarande. Den återspeglar inte alls hur orden faktiskt stavades i fornsvenska handskrifter, där det också fanns en mycket stor variation.
Nedanstående är sex verb i presens indikativ. De första fyra verben är svaga och motsvarar alltså moderna älska, kräva, föra och tro. De två sista är starka för jämförelse, och motsvarar alltså moderna vika och _läsa.
| älska | krävja | fȫra | trōa | wīka | läsa | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| sg | älska(r) | krävẹr | fȫri(r) | trō(r) | wīkẹr | läss |
| 1pl | älskum | krävjum | fȫrum | trōum | wīkum | läsum |
| 2pl | älskin | krävin | fȫrin | trōin | wīkin | läsin |
| 3pl | älska | krävja | fȫra | trōa | wīka | läsa |
Här är samma verb i presens konjunktiv.
| sg | älski | krävi | fȫri | trōi | wīki | läsi |
| 3pl | älski(n) | krävi(n) | fȫri(n) | trōi(n) | wīki(n) | läsi(n) |
I preteritum indikativ hittas följande former.
| 13sg | älskaði | kravði | fȫrði | trōði | wēk | las |
| 2sg | älskaði | kravði | fȫrði | trōði | wēkt | last |
| 1pl | älskaðum | kravðum | fȫrðum | trōðum | wikum | lāsum |
| 2pl | älskaðin | kravðin | fȫrðin | trōðin | wikin | lāsin |
| 3pl | älskaðu | kravðu | fȫrðu | trōðu | wiku | lāsu |
I preteritum konjuktiv hittas följande former.
| sg | älskaði | kravði | fȫrði | trōði | wiki | lāsi |
| 1pl | älskaðum | kravðum | fȫrðum | trōðum | wikum | lāsum |
| 2pl | älskaðin | kravðin | fȫrðin | trōðin | wikin | lāsin |
| 3pl | älskaði(n) | kravði(n) | fȫrði(n) | trōði(n) | wiki(n) | lāsi(n) |
I imperativ, slutligen, hittar vi följande former.
| 2sg | älska | kräv | fȫr | trō | wīk | läs |
Det kan nämnas att det i yngre fornsvenska och äldre nysvenska förekom att andra person pluralis hade ändelsen -(e)r (älsker! går!).
Även i fornsvenskan hade verben mediopassiva former med -s på slutet, de finns inte med i ovanstående tabeller men bildades ungefär som i dagens svenska.
Ovanstående former borde egentligen vara hyfsat bekanta om man känner till arkaiska former som har förekommit under senare perioder.
Notera också att de obetonade vokalerna i och u senare ofta blivit till e och o men också där har det förekommit stor variation historiskt. Om man vill använda arkaiserande former i modern svenska får man översätta älski till älske, älskaðu till älskado, wīkum till vikom etc.
Notera att det också finns en liten men viktig klass av preterito-presentiska verb, som inkluderar många hjälpverb. Dessa har ett eget sätt att böjas. Även verbet wära/wara (vara) är förstås ganska eget.
- Redigerat 2024-04-07 18:18 av Ephraim
Vad gäller konjunktiven beror det väl också där på vilken tidsperiod du är intresserad av. Jag tror egentligen att du har täckt in de viktigaste användningarna, åtminstone i senare språkstadier. Det kan även nämnas att preteritum konjunktiv har kunnat användas i önskesatser, nämligen sådana där det är osannolikt eller omöjligt att önskan uppfylls (till skillnad från optativ användning av presens konjunktiv). Även presens konjunktiv verkar ha kunnat ha en konditional användning om man går tillbaka i historien.
En annan mycket viktig användning av både presens och preteritum konjunktiv är i bisatser som komplement till vissa verb, bl.a. sådana som uttrycker åsikter, tro, önskan, rädsla m.m. Ibland även anföringsverb. Jag vet inte om detta är vad du kallar ”riktig” konjunktiv. Dock verkar den här användning av konjunktiv ha försvagats i svenskan tidigare relativt tidigt. Den är ganska vanlig i äldre fornsvensk tid, men tappar därefter mark. Denna användning är dock alltjämt högst levande i isländskan.
Hursomhelst kan följande artikel kanske vara av intresse:
https://www.researchgate.net/profile/Jackie-Nordstroem/publication/291957773_Konjunktiv_i_fornsvenska_at-satser/links/56a7933a08aeded22e36eab4/Konjunktiv-i-fornsvenska-at-satser.pdf
För vidare läsning finns även Wessén, Elias, Svensk språkhistoria, som finns i tre delar och flera upplagor från olika år i mitten av 1900-talet. Del I är främsta källan för böjningsmönstren ovan. Del III är den som främst är intressant för användningen av konjunktiv. För detta, se även Mattsson, Gösta(1933), Konjunktiven i fornsvenskan (avhandling).
Fritt tillängliga på internet är också:
Noreen, Adolf (1918) Grunddragen av den fornsvenska grammatiken
https://digital.ub.umu.se/relation/509621
Noreen, Adolf (1904) Altschwedische Grammatik
https://archive.org/details/altschwedischegr00noreuoft
Vad gäller verbböjning kan noteras att engelska Wiktionary har böjning för många fornsvenska verb.
https://en.wiktionary.org/wiki/Category:Old_Swedish_verbs
Tack för givande svar. Jag skall kolla in länarna du gav. Kanske återkommer jag med några frågor till.