Hur bra är din danska?
Ett inte så allvarligt test av danskkunskaperna. 😊
För mig var orden inte så svåra. Kunde allihop utan att behöva titta på alternativen, men så har jag också hört danska sedan barnsben, i och med att mina föräldrar hade danska vänner från långt innan jag föddes.
https://www.hd.se/2024-03-11/hur-bra-ar-din-danska
(Än så länge inte betalartikel.)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
ni rigtige ud af ti
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Hahah, Alfons hade jag aldrig hört. Annars kände jag igen resten, dansk morfar och danska bekanta så jag är härdad.
5/10…
Jag varken har eller har haft någon i min närhet som pratar danska
//Jessie
Jag kunde alla, men anser att de hade fel på en fråga. Jag svarade så som ockupationsmakten (skämtsamt namn på Sverige i sådana här sammanhang) skulle ha svarat Frukost är frukost i Skåne utom för dem som levde tidigare (när jag var barn) och lärde oss att det heter morronmad (morgonmat).
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#4: Men nu handlade det inte om skånska utan om danska.
Det handlade om danska och vi skulle veta vad det hette på svenska. Vill du påstå att vi skåningar inte pratar svenska. Det gör vi i de flesta fall eftersom så många man pratar med använder det språket och der gör vi också. Däremot använder vi de svenska ord som hör till denna del av Sverige, när vi tycker att de är bättre, när vi pratar inom familjen eller släkten. Vi äter middagsmat mitt på middagen det vill säga när klockan är 12 på dagen. Frukosten äter vi när det är tidigt på dagen.
Frukost tidig måltid
fornsvenska frokoster; av medellågtyska vrokost med samma betydelse, till vro
tidig och kost.
Detta kan man förvissa sig om genom att studera en etymologisk ordbok
Skåne är ju numera en del av Sverige. Det betyder inte att vi måste anamma alla annorlunda ord, som används på annat håll i Sverige, när det rktiga ordet används av skåningar.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#6: Det är du som hävdar att skåningar inte pratar svenska och att Frukost inte är ett svenskt ord.
Hur är det med hallick är det inte ett låneord från finskan - är det lika illa?
#6: och #7: Den diskussionen kan ni ta i PM. Tråden gäller quizen, inget annat.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6 och #7 Den diskussionen får ni ta via pm, inte i den här tråden.
/Désirée
Jag trodde faktiskt att det var quizzen och dess konstruktion vi diskuterade och inget annat - men nu förstår jag bättre.
Ni får gärna skriva PM själva 😊
4 av 10 så danska är inte min starka sida, men Alfons visste jag faktiskt.
Sajtvärd Katter iFokus
9/10.
6 rätt, varav gissade på 3.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
En sak som faktiskt hjälper mig med skriven danska är om jag försöker säga den på danska. Jag uttalar inte alltid rätt, men säger jag det som står skrivet med så att säga "dansk ton" blir det lättare. Typ immiterar hur jag tror det skulle låta om en dansk sa ordet. Då hör jag nästan oftare än ser vad det kan betyda.