Språk iFokus

Språk

Etiketter: övrigtallmänt
Läst 76 ggr
Carmarino
0

Björn Ranelid ska stämma staten

När Karin Ljungberg fick idén att bjuda in Björn Ranelid till en heldag med nordvästra Skånes svensklärare hoppades hon på inspiration och givande diskussioner. Det fick hon – och ett löfte om att stämma svenska staten.

När lärarna påtalade att många elever inte skriver för hand i skolan blev Björn Ranelid upprörd – på svenska staten.

– Det är viktigt att ungdomarna får ett språk, säger Björn Ranelid.

En del i det menar han alltså är färdigheten att skriva för hand. Han fylls av ranelidsk energi och gestikulerar när han talar om betydelsen av nyss nämnda färdighet.

Att frågan väcker känslor råder det ingen tvivel om, hur det blir med stämningen av den svenska staten återstår dock att se.

https://www.hd.se/2024-03-07/bjorn-ranelid-ska-stamma-staten-de-har-berovat-barnen-handstil
(Betalspärrad artikel. Den är från idag, så jag har inte hittat någon öppen artikel om detta än.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

När Karin Ljungberg fick idén att bjuda in Björn Ranelid till en heldag med nordvästra Skånes svensklärare hoppades hon…
JRSN
1

#0: Björn Ranelid har alldeles rätt. Självklart bör barnen lära sig skriva för hand innan de går över till mobil, surfplatta och dator.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Signur123
3

Jag föredrar ju att skriva på datorn, jag gillar att skriva och det är mycket enklare att ändra om och lägga till meningar då. Men är det inte en självklarhet att man lär sig skriva för hand först? På lågstadiet skrev vi för hand nästan hela tiden. Jag är visserligen lite ovan vid det nu, men det är inga problem när jag väl gör det.