Språk iFokus

Språk

Etikett: vad-betyder-ordet-meningen
Läst 80 ggr
maxiq
1

Orddelen Högskoleprovet HT-23

Totalt 53 035 personer var anmälda till söndagens högskoleprov, där de bland annat fick testa sina ordkunskaper. Gör provdelen här!
Sindri
1

Hmmm. Alla rätt och det är ju kul, men jag tycker det var lite för lätt.

Carmarino
0

Alla rätt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Effie
0

Jag fick känslan att det var mer än nittio procent som svarat rätt på de flesta orden, eller åtminstone många ord.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Sindri
1

Ja, just därför undrar jag om det var för enkelt.
Jag tycker utbildningsväsendet i Sverige länge har gått "the easy way"; om något verkar svårt så sänker man ambitionen istället för att lära sig utbilda eleverna bättre.
Vad blir vi sen? en nation där det finns en liten elit som förstår värdet av utbildning och bildning, sen får vi arbetslösa, eller lågavlönade, trista jobb. Så onödigt.
Alla skall inte bli akademiker, men vi behöver kompetenta invånare som känner sig säkra på att kommunicera med myndigheter, som kan söka information från flera källor, lära sig källkritik, som förstår vikten av att ha ett rikt språk, som kan tillgodogöra sig skildringar även på äldre svenska.
Det är inte för att elever är dumma som de får ett mindre ordförråd, det är för att ingen ids lära dem. Man tar ifrån elever glädjen i att lära sig och förstå sin omvärld bättre. Jag tror fler skulle läsa mer böcker om de kände sig mer säkra på språk.

Vixxen
0

Enkla ord i denna.
Har sett andra ordprov i olika media som också påstås vara årets högskoleprov.
Finns det olika versioner av provet?

maxiq
0

#5: Det är antagligen många fler än 20 ord på provet så tidningarna gör väl ett eget urval. Journalisterna kanske väljer ut de ord som de kan själva :P

Sindri
0

#6: Kanske det!😁