Enkät om språkattityd
Jag hoppas att detta är okej att dela på denna sajt.
Jag håller på med min C-uppsats i svenska språket och jag har gjort en enkät om attityder till engelska ord i svenskan, svaren från enkäten kommer sedan att analyseras i min uppsats.
Enkäten riktar sig till dig som är svensk medborgare och har svenska som (ett av dina) modersmål.
Så jag hoppas att du som läser detta har lust att deltaga, jag blir jättetacksam för alla svar jag får in.
Uppdrag utfört 🙂
/Maria
Svarat. 😀
// Harley
Har nyss svarat, jag också.
Har svarat 🙂
/Christina
Jag har också svarat
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Svarat.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Besvarat.
Jag har också svarat. Det var bra utformat, fast jag hade velat haft Varken eller, eller Bryr mig inte, som svar ibland.
Hoppas min väldigt långa sista kommentar rymdes i formuläret.
😊👍
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
Intressant och välgjort. Jag har också svarat. Det vore roligt att se resultatet. 🙂
Tack så mycket allihopa!
#10: Eventuellt kommer jag att publicera uppsatsen offentligt i DiVA sedan den har blivit betygsatt (givetvis kommer svar från enkäten att vara anonymiserade i uppsatsen), i sådana fall ska jag försöka komma ihåg att dela den här.
Done! ;-)
#11: Kul! Lycka till med skrivandet. 😀
// Harley
#11: Okej. 👍🏻
#12: Tack!
#13: Tack!
Också kan jag tillägga att det är fritt fram att dela enkäten om man tror man känner någon som kan tänkas vilja delta ;) (jag behöver få in några svar till för att nå minimum gränsen av svar som behövs till uppsatsen).
Svarat. Men jag tycker att vissa engelska ord borde översättas.
Ex "Gaslighta" är inget ord som man förstår direkt, förrän man får det förklarat.
#16: Ja, ibland önskar jag att vi gjorde som norrmännen och uppfann svenska ord på saker.
#16: och vissa uttryck borde inte användas alls tycker jag, som direktöversättningen "kasta (någon) framför en buss". 🙄
Fungerar på engelska, men på svenska låter det inte riktigt klokt.
#18: Tycker du? Jag har vant mig vid frasen; 'kasta någon under bussen'. Detta i betydelsen att man låter någon annan ta smällen (för något man själv borde ha tagit itu med).
Tänker att det är en väldigt användbar term på svenska. Ex:
"Vi var överens om att Kalle skulle hålla i förberedelserna inför konferensen. Men bara några minuter innan så ringer han och skall gå på Gröna Lund istället. Han slängde mig fullkomligt under bussen."
……………………………………
#19: vet vad det betyder.
Och man kan fortfarande använda "ren" svenska.
Vill man säga "låta någon ta hela smällen" går det alldeles utmärkt att göra det, och då fattar också varenda kotte vad man menar.
- Redigerat 2023-04-25 08:15 av [Moon AppleGrey]
#20: Sedan är det väl inte så många som rent fysiskt orkar/kan "kasta någon under bussen". Möjligen kan de knuffa någon framför bussen. 😉
Håller med om att det låter konstigt på svenska, och det finns bättre uttryck att använda. Fast numera är de yngre så vana vid de engelska uttrycken att de använder dem direktöversatta. De vet förmodligen inte att det redan finns svenska uttryck med samma mening.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#20: Du har kanske rätt. Men språket går sina egna vägar, låter sig inte styras så lätt. Vi får se var den här frågan, och andra, landar.
……………………………………
#22: också det jag menade med att säga "ren", eftersom språk förändras.