Och nu har jag testat ChatGPT.
Som rubriken säjer. Jag ställde ett antal frågor av olika slag, och på samtliga var svaren väldigt fel.
Möjligen var ett svar rätt, - det kan jag inte säkert bedöma. Jag ställde frågan om den kunde skriva en ny Beatles-låt. Och det gjorde ChatGPT. Kvaliteten verkade inte speciellt hög.
- Redigerat 2023-04-17 09:02 av DesK
Du måste ha postat detta på fel sajt
/Désirée
När det kommer till ChatGPT så gäller principen ”Skit in, skit ut”.
Min gissning är att du var för ospecifik i vad du vill åstadkomma. Lätt hänt när man mest testar.
Jag tror du kommer få ett annat intryck när du lär dig skriva bra prompter. Sedan är även ChatGPT 4, som endast ingår om du betalar, mycket bättre.
Betrakta en prompt som att du betalar en konsult, hantverkare eller liknande. Om du säger ”renovera mitt kök” till en hantverkare är chansen minimal att hen lyckas åstadkomma vad du förväntar dig.
Om du istället är tydlig och specifik i vad du vill ska göras, kommer resultatet bli något helt annat.
Ge gärna exempel på hur du formulerar dina prompter.
Mvh // Johan
- Redigerat 2023-04-16 22:56 av johan
Här är ett exempel på fråga och svar som jag tycker var bra.
Jag:
Utöver minifiering, finns det fler sätt att spara plats i geojson-filer?
ChatGPT:
Ja, det finns flera sätt att spara plats i GeoJSON-filer förutom minifiering. Här är några tips:
1. Använd lämplig precision för koordinater: Om du har data med hög precision, kan du överväga att minska precisionen för koordinaterna. Genom att avrunda koordinaterna till färre decimaler kan du spara mycket utrymme.
2. Använd en annan koordinatreferens: Om din data täcker ett litet område, kan du överväga att använda en annan koordinatreferens som inte kräver så många siffror för koordinaterna. Till exempel kan du använda en lokal koordinatreferens istället för WGS84.
3. Ta bort onödig information: Om din GeoJSON-fil innehåller metadata som inte behövs, kan du ta bort den för att spara utrymme. Till exempel kan du ta bort attribut som inte används i applikationen eller metadata som inte är relevant för användaren.
4. Använd komprimering: Du kan använda olika komprimeringsmetoder för att minska storleken på GeoJSON-filer. Till exempel kan du använda Gzip-komprimering eller Brotli-komprimering för att minska filstorleken.
5. Använd topologiskt dataformat: Topologiska dataformat som TopoJSON eller GeoJSON-TopoJSON kan spara plats genom att eliminera överflödig information och använda gemensamma koordinater för grannar.
6. Använd binärt dataformat: Ett binärt format som Geobuf eller Mapbox Vector Tile (MVT) kan minska filstorleken genom att representera geodata som komprimerade binärströmmar istället för textformat.
Genom att använda någon eller flera av dessa tekniker kan du minska storleken på GeoJSON-filer och förbättra prestandan för din applikation.
Ja jag använder det dagligen för att få hjälp med sådan som jag inte vet och för att spara tid för sådan som jag hade kunnat göra själv.
Men jag använder det inte som en traditionell sökmotor. Då är Google mer pålitligt, inte minst för att Google/Bing har uppdaterad data, till skillnad från ChatGPT som baseras på data innan 2021.
Men att vara specifik i vad man vill är A och O. Och att veta när det är ett bättre eller sämre verktyg.
T ex, att be om vägbeskrivning eller fråga hur långt det är mellan två platser är helt meningslöst. Då är Google Maps bättre.
Vill jag däremot ha hjälp att skriva en bit kod som ska göra en tydligt definierad uppgift och jag ger den detaljer, så är den helt otrolig.
Mvh // Johan
#4: Håller med. Kodskrivande är det jag använder den mest till. Korta program eller funktioner för delar av program. Eftersom den har så kort minne gäller det att hushålla med instruktionerna.
Ett annat användningsområde är att lära mig om nya saker eller hitta andra lösningar på problem än de jag själv känner till.
Jag ställde exempelvis 3 frågor om platser.
Vad har Ystad fått sitt namn ifrån?
Vad vet man om Teckomatorp?
I Jörn i Västerbotten finns en liten by som heter Strycksele. Vad vet man om den?
I samtliga fall fick jag helt tokiga svar. Jag frågade också efter olika recept på tex kroppkakor.
Men den kanske fungerar bra med "kodskrivande", - det har jag inte testat.
Men då kanske ChatGPT hör hemma under någon annan rubrik?
Men det jag ville kolla var hur mycket man kunde lita på svaren!
#6: Hur mycket man kan lita på svaren beror nog mycket på inom vilket område man ställer frågor. Fast visst ger den ofta tokiga svar även inom sina expertområden.
Niklas, du skrev någonstans om ChatGPT, men jag hittar det inte nu. Kommer du ihåg var du skrev om det? Jag är ju genuint nyfiken på sånt här, trots att jag är en gammal tant.
/Désirée
#6: Jag tror problemet här är att du använder det som en sökmotor, när det inte är en sökmotor.
Bing Chat (som använder GPT 4, tillsammans med traditionell sök) kommer sannolikt vara bättre på denna typ av frågor. Du behöver nog använda Microsoft Edge och be om tillgång till Bing Chat, men det är gratis och går rätt snabbt.
Mvh // Johan
#6 Johan, Bing Chat finns i Skype, jag testar det där och jag använder mest Chrome
/Désirée
Ett bättre användningsområde för ChatGPT hade t ex varit att du vill att den ska skapa något. Här kommer ett random exempel:
Skriv ett bröllopstal. Jag har känt brudparet hela mitt vuxna liv. Johan har alltid varit en person som gillar bus och galna upptåg, men också någon man kan lita på och som är lojal och vänlig. Maria är bland dom smartare personer jag känner och hennes snabba hjärna är perfekt både i hennes yrkesroll som läkare och privat tillsammans med vänner och familj. Talat ska vara roligt och utstråla värme. Talat bör vara ca 3 minuter.
Resultat:

Sedan kan man med fördel komma med fler instruktioner och korrigeringar. Gillar man inte historien om björndräkt, så be ChatGPT att ändra det och ge istället ett förslag på en roligt grej som faktiskt hänt.
Mvh // Johan
#8: Det kan ha varit på Smart hem iFokus. Jag har nog skrivit om det på fler ställen men det var bland de första.