Språk iFokus

Språk

Läst 279 ggr
FreddeGurra
0

Talar folk tydligare nuförtiden?

Oftast brukar det ju klagas på att folk slarvar mer och mer med språket. Men har till exempel noterat att matsäck numera uttalas som det stavas. Förr sa man alltid massäck tror jag. Vad tror ni, pratar folk i tydligare idag?

Pyttelite
2

Det handlar inte om tydlighet utan dialekter.

https://svenska.se/saob/?id=M_0337-0243.YjmB&pz=5

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Svenska Akademiens ordböcker
  • Redigerat 2023-02-01 21:07 av Pyttelite
beem
1

Massäck är dialekt. Där jag kommer från säger vi matsäck.
Jag tycker språket blivit .otydligare

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2023-02-01 21:47 av beem
OberonsMatte
0

Talspråk förändras hela tiden. Jag är född 1965 och när jag ser och hör vanliga unga människor prata i dokumentärer eller nyhetsinslag från t.ex. 70- och 80-talet tycker jag att de pratar konstigt. Det är ingen som pratar så idag. En sak som många verkade säga ofta (iallafall i Stockholm) var t.ex. "va" efter varje mening.

Typ: "De pratar jättekonstigt, va, det är ingen som pratar så idag, va.."

Jag är själv Stockholmare, men jag hör ingen (utom möjligtvis gamla pundare) som pratar så idag. Det märkliga är att jag inte har några minnen av att folk pratade så när jag hörde det "live" på 70- och 80-talet, men så måste det ju ha varit.

Sajtvärd Katter iFokus

Ephraim
3

Man kan inte säga generellt att språket är tydligare eller otydligare nuförtiden.

Det är dock värt att notera att svenskan under lång tid, men särskilt under 1900-talet, har haft en stark tendens till s.k. läsuttal, alltså när man anpassar sitt uttal efter skriften (i stället för tvärtom). Det hänger väl delvis ihop med en dialektutjämning under samma period, men det finns gott om exempel på "slarviga" uttal som förr var vanliga i ledigt tal i större delen av det svensktalande området men där det nu är vanligare att uttala orden som de stavas.

Ephraim
1

#2: "Massäck" är dock det uttal som anges först i SAOL och i SO. Om det är något uttal som är mest standardspråkligt är det nog snarast det uttalet. Men "mat-säck" anges också som uttalsvarianter.

Möjligen finns det regionala skillnader här, men det skulle inte förvåna mig om uttalet mat-säck blivit vanligare på senare tid som ett läsuttal. Som jag tolkar det i SAOB (länk i #1) var massäck vid tiden (1943) det vanliga uttalet när det gällde proviant, matt-säck (kort a) i andra betydelser. Mat-säck (långt a) anges först men det var kanske snarast ett formellt uttal.

FreddeGurra
0

Intressant, så stämmer det alltså att de flesta sa massäck för men att matsäck är det vanligaste nuförtiden?

Carmarino
0

Massäck har jag nog inte hört någon skåning säga, det är nog mest längre upp i landet man säger det.

För övrigt tycker jag folk talar otydligare nu, eller kanske snarare slarvigare.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Ephraim
0

#6 Det stämmer nog att de flesta sade massäck förr men att uttalet matsäck blivit vanligare. Det är fler som har gjort denna iakttagelse. Språktidningens chefredaktör Anders Svensson skrev i en krönika 2021 i DN (kanske bakom betalvägg) att ”Uttal som missommar och massäck – som länge var dominerande – blir allt sällsyntare. I stället uttalas orden oftare som de stavas: midsommar och matsäck.”
https://www.dn.se/kultur/sprakkronika-nar-kungen-korrigerade-sig-sjalv/

Vi talar allt oftare som vi stavar, skriver Anders Svensson, chefredaktör på Språktidningen, apropå när kungen korrigerade sig själv i en intervju.
Ephraim
2

Jag snubblade över följande klipp från 1958, för ett exempel på hur Tore Wretman uttalade massäck på den tiden (ca 40 sekunder in):
https://www.youtube.com/watch?v=0Ev8qIKBchc

Tore Wretman och Folke Olhagen äter smörgås med smör och ost, lagar bondomelett, brasgädda och ostsufflé från 1958
svenake
0

Tycker att dom pratar stockholmska (stockholmsdialekt). Och för mej låter det ungefär likadant som man pratar i TV idag.
Känns också som skrivna repliker som man försökt göra lite "vanligare". Mjuka upp. Meeeen jag kan ju ha fel!

Maria
0

Massäck är för mig väldigt främmande.
Jag är 61 år och bor i Göteborg.

/Maria

[Moon AppleGrey]
2

Västeråsare här, har alltid sagt "massäck" och "missommar" om matsäck och midsommar.
Mitt uttal för de två orden kommer heller inte förändras.
Tror heller inte att jag har hört något annat uttal än just det.

Maria
0

Jag säger både matsäck och midsommar. Alla mina vänner säger likadant om jag tänker efter.

/Maria

Ephraim
2

I senaste avsnittet av Språket i P1 (Sommarspråket) tog programmets expert Ylva Byrman upp fenomet med ökade läsuttal. Uttalet av matsäck med hörbart t och lång a (snarare än som ”massäck”) togs upp som ”läsuttal som visar att man inte har koll på hur man brukar säga”. Även midsommar togs upp.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sommarspraket-hur-blev-det-sahar-ejenkligen