Språk iFokus

Språk

Läst 95 ggr
Vestrin
0

Lagerkrans vid promovering

Inte en språkfråga men nog så akademisk…

Hur skall egentligen en lagerkrans se ut och hur skall den placeras på huvudet? På bilder från promoveringar ser man hela lagerkransar och kransar med öppning. De med öppning placeras ibland med öppningen i pannan, ibland med öppningen i nacken.

När man tittar på statyer av romerska kejsare tycks det som att kransen skall ha öppning och att den skall vara i pannan.

Någon som vet hur det skall vara, jag är inte helt tillfreds med att kransen hanteras likt en juvenil keps som kan sättas hur som helst på huvudet.

Vixxen
0

Har inget svar, men det är en intressant fråga. 🤔

Maria
3

Har heller inget svar men blir himla nyfiken på hur eller varför du kom på den frågan?😉

/Maria

Syntium
0

Har inget svar mer än mitt eget tyckande så jag håller med; öppningen i pannan.
I vilket sammanhang vänds den? När den officiellt ges eller av personen som fått den för att vara originell?

"I'm too old for this shit."

Herveaux
1

#0: Du kan testa att fråga inne på Studier iFokus också.

Nyfiken som jag är så googlade jag runt lite men hittade ingenting om riktlinjer eller "regler" för kransarna.

Inför promoveringen är det två repetitionstillfällen för ceremonin så jag gissar att det hade blivit korrigerat om det skulle vara tabu att bära en öppen krans med öppningen bakåt.

// Harley

• Redigerat 2022-12-28 10:58 av Herveaux
Niklas
3

Det här är nog ett av de där tillfällena då vi är för få i världen som talar svenska så att vi i stället får söka på engelska för att hitta svar. 🙂

Traditionen att sätta en lagerkrans på huvudet, eller hänga den runt halsen, kommer från grekisk mytologi och guden Apollo. Det är ett tecken på seger eller bedrift. Även romerska krigsherrar bar lagerkronor efter stora segrar.

Traditionellt var de vanligtvis hästskoformade medan de nuförtiden ofta är runda. Kransarna har förekommit både gjorda av lagerträdets grenar och av olivkvistar. Olivkransar var vanligare i samband med sportsliga bedrifter. Nuförtiden förknippas olivkvistar kanske mer med ett tecken för fred.

Jag undrar om det kan vara så att lagerkronor oftare är hästskoformade medan lagerkransar, som hängs runt halsen, är runda?

» Laurel wreath - Wikiwand

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

A laurel wreath is a round wreath made of connected branches and leaves of the bay laurel , an aromatic broadleaf evergreen, or later from spineless butcher's broom or cherry laurel . It is a symbol of triumph and is worn as a chaplet around the head, or as a garland around the neck. The symbol of the laurel wreath traces back to Ancient Greece. In Greek mythology, the god Apollo, who is patron of lyrical poetry, musical performance In common modern idiomatic usage, a laurel wreath or "crown" refers to a victory. The expression "resting on one's laurels" refers to someone relying entirely on long-past successes for continued fame or recognition, where to "look to one's laurels" means to be careful of losing rank to competition.
  • Redigerat 2022-12-28 13:36 av Niklas
Lisabet
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När dottern promoverades i Lund i våras, så var lagerkransarna hela framtill.