Quiz - Sätt ordförrådet på prov!
Bild från pixabay.com
"Vet du vad dessa tolv svenska ord betyder? Dom rätta svaren kommer från Svenska Akademiens ordlista."
https://spraktidningen.se/2022/11/satt-ordforradet-pa-prov-kviss-324/#gf_586
💖🧡💛💚💙💜
9 av 12. Vissa hade jag inte hört förr och "Tyda" är för mig något helt annat än de alternativ som fanns.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1: Ordens betydelse är man inte alltid överens om! 😁 Minns inte nu vilka alternativ det var för Tyda, men jag tror att jag valde fel på den. 😁
Det var några ord på slutet som jag aldrig hade hört. Fick 8 av 12 rätt.
*Edit: Såg nu att jag hade kvar fliken med facit. Tyda, med den betydelsen har jag aldrig hört! Jag skulle använda det så här till exempel: "Det är svårt att *tyda* texten då dokumentet gulnat av ålder."*
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-11-20 04:47 av Sabah
8 rätt.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
9 rätt. Hade också fel på tyda, säger som #1.
Flera ord jag inte hört alls, det började ganska lätt.
"I'm too old for this shit."
#2: Det var samma för mig. De första orden var väldigt lätta. Sedan kom tyda, där inget av alternativen verkade rätt för mig och jag gissade fel. Tolkar det precis som du. Resten av orden var sådana jag aldrig hört men lyckades gissa rätt på några av dem.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Vi är nu flera här som är eniga, det måste betyda att Svenska Akademiens ordlista har fel! Haha, skämt åsido, det är nog en väldigt gammal betydelse som knappast används idag.
💖🧡💛💚💙💜
Tyda kan tydligen vara ett substantiv också
"I'm too old for this shit."
Fick 8 rätt, en av dem var just tyda.
Fick fundera en liten stund på den då, eftersom inget av alternativen stämde med den betydelse jag är van vid.
Men sedan när man började fundera över att det kan användas i spådomssammanhang, så blev det lättare att välja rätt alternativ. 🙂
8 rätt.
Började bra men sedan gick det utför 😉
/Maria
#9: Som flera av oss, med andra ord! 😁
💖🧡💛💚💙💜
10/12 Gick som flera andra bet på "tyda", samt den sista uppgiften (som jag gissade fel på).
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
12 rätt. Satrap var jag litet osäker på och valde mellan två alternativ. Tyda brukar förekomma i korsord, annars skulle jag nog ha tvekat där också.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
12/12
Många korsords-ord. Tyda var inte lätt.
12/12 men hos tyda hade jag hävdat att två alternativt är ”rätt”.
#13, #14, #15 Tre tolvor på rad, Grattis! ✨🎉 Vilka ordstjärnor ni är! 😊
💖🧡💛💚💙💜
Någon nytta ska man väl ha av sitt korsordslösande.😁
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#17: Absolut, korsord är allmänbildande! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Har inte löst korsord på rätt länge nu, så det var nog därför jag missade tre av orden. 😉😁
#19: Där har vi det! Har inte heller löst korsord på väldigt länge! 😃
💖🧡💛💚💙💜
#20: Ja, det måste ju vara därför. 😄
Jag löser aldrig korsord. 😅
Men har ett bra ordförråd samt lyckas ibland härleda ord från andra språk.
9/12. Jag hade också fel på tyda och hade aldrig hört några av orden.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#22: Ja, härledning har man ofta nytta av.
8/12 Svårt! Vad är en ståthållare?
#25: Duktigt! 🎉 Ja, det var svårt, främst på slutet!
Ståthållare är en titel inom statsförvaltningen. Landshövdingarna är Ståthållare. Du kan läsa mer på Wikipedia om du vill. 🙂
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-11-22 07:50 av Sabah
#0: Kul stavning i länken. Den har jag inte sett tidigare. 👍🏻
#27: Den "försvenskade" varianten! 😃 (har aldrig sett det förut heller)
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-11-25 14:25 av Sabah
Nu är artikeln låst. 🙁
Jag har sett "kviss" nån annanstans, tror det var här på iFokus?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#29: Taskmörtar som låst! 😕
💖🧡💛💚💙💜