Ordet upprörd
Går man in på Saol så står det:
"upp|rörd adjektiv ‑rört ~a
• arg; hetsig: han blev upprörd över hennes svek; en upprörd debatt"
Alltså något negativt.
När jag tittade på en synonymsida hade de lagt till ordet exalterad. Vilket känns totalt fel. Det är ju något positivt.
Dock är det en korrekt synonym enligt en kompis,
Som för 711:e gången lade ordet upprörd i sin mun när denne undrade vad jag skulle "göra åt det".
Den där gången handlade det om att jag berättat för denne att ett spel jag spelar hade uppdaterats och att de då även bytt ut fonten till något gräsligt. Och att det gett upphov till diverse roliga kommentarer i vår spelarunions chat. Som exempel hade jag skrivit typ "Hjälp! Min font har blivit hackad! Eller nåt…" och fått en garvade gubbe som svar. Alltså inte upprörd nånstans.
Däremot suckade jag trött inombords och försökte förklara tydligt igen, att jag inte är upprörd den här gången heller utan bara reagerat på fonten liksom alla andra i unionen. Att jag bara blir upprörd när jag blir arg. Vilket inte fallet var nu heller…
Vi släppte det och det var då jag letade upp ordet i svenska SAOL också, av nyfikenhet av vad de hade att säga. Och såg att SAOL faktiskt bara nämner negativa synonymer.
Dessutom hittade jag rätt ord först i efterhand för att förklara för kompisen vad en mer korrekt benämning på min sinnesstämning/reaktion skulle vara.
Men tänker inte dra upp SAOLs betydelse nu, för då kommer väl kompisen reagera på tonläget i vissa betoningar av ord och ta det som att jag är upprörd eller nåt över situationen… Så jag låter bli, men får väl nämna officiella ordbokens beskrivning nästa gång jag blir oskyldigt anklagad för att vara upprörd. 😛
#0 Håller med, upprörd låter alldeles för starkt i sammanhanget, och negativt som du säger. Frågan är vad man skulle kunna ha istället. Irriterad kanske är starkt också..? Kommer bara på engelska synonymer 🤪
"I'm too old for this shit."
#1: Nu har det försvunnit igen, den meningen jag hade kunnat förklara med på ett bättre sätt under den påföljande korta humör-och-ordbetydelsediskussionen vi hade.
Men ja, det är svårt att sätta ett ord på den situationen. Om det ens finns. Det var ju mest en reaktion på det man såg som följdes av en kommentar med humoristisk underton som en unionspolare tog på rätt sätt. Och ett kort ögonblick, ingen längre situation. Det är inte som att hela ens humör ändrades eller att himlen föll ned pga detta. 😀
#2 Tror faktiskt inte svenskan har nåt passande. Kollade på synonymer.se och det närmsta jag kommer är väl sned, eller störd och det är väl mer talspråk.
(Mildly) Annoying skulle jag sagt på engelska om en sån uppdatering 🙂
"I'm too old for this shit."
#0: Irriterad?