Förskolebarn pratar engelska istället för svenska
Bild från pixabay.com
Att barn har lätt för att lära är inget nytt, barn i mångkulturella områden lär varandra engelska. Dessvärre på svenskans bekostnad!
"Förskolepersonal har noterat ett nytt fenomen i mångkulturella områden. Barn har börjat använda engelska som gemensamt lekspråk i stället för svenska. ”Det är en jätteutmaning eftersom de här barnen ofta får för lite tid att möta svenska”, säger forskaren Polly Björk-Willén."
Artikeln är tyvärr låst, men man ser början på den, tillräckligt för att förstå att det är oroväckande!
https://www.svd.se/a/GM3kE9/forskolebarn-pratar-engelska-i-stallet-for-svenska
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-10-30 02:50 av Sabah
Oroväckande.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Visst är det oroväckande, men föga förvånande eftersom svenska blir allt mer anglofierad. Vi har mängder av mer eller mindre engelska uttryck i svenskan, det syns i alla medier och inom många områden.
/Désirée
Jag har en väldigt ung släkting som pratar mycket engelska, det finns inga invandrarbarn på hennes förskola, så det är inte det, hon har lärt sig genom att titta mycket på Youtubefilmer om ett specialintresse hon har.
Det kan vara väldigt berikande att lära sig andra språk från unga år, men sorgligt om det tar över.
Det är visserligen roligt om människor över hela världen kan kommunicera med varandra, men trist om inte framtida generationer kan läsa äldre svensk litteratur utan Lexikon.
Själv fick jag börja lära mig engelska först som 12-åring, och för mig öppnades en enorm dörr, älskade det från första stund. Kan inte påstå att jag kan allt, men tänker ibland på engelska och hittar ibland bättre sätt att uttrycka mig på på engelska, även om svenska är överlägset när det gäller vissa utryck.
Det är varken konstigt eller till någon nackdel att barn lär sig engelska tidigare och tidigare, vi blir formligen överrösta av det som har blivit ett universellt språk, genom TV, datorer, spel etc.
Engelskan förenar människor från olika nationaliteter. Nackdelen uppstår då det blir på bekostnad av svenskan, man behöver kunna kommunicera på det landets språk där man bor.
Hittade en artikel i ämnet från januari i år: https://www.lararen.se/nyheter/inkludering/barn-talar-engelska-hellre-an-svenska
Ur artikeln:
”Men engelskan flyter på bra. Vi har sett denna utveckling de senaste fem åren och är oroade över vad det kan få för konsekvenser för det svenska språket”, skriver läraren i ett mejl till Läraren.se."
"Barnet försökte säga något till henne på svenska men läraren förstod inte vad barnet ville uttrycka. En stund senare började barnet plötsligt att prata tydlig engelska med henne."
"Men om du ska leva och vara en aktiv samhällsmedborgare i Sverige så behöver man kunna svenska."
💖🧡💛💚💙💜
Har också en ung släkting som pratar engelska ibland vad jag vet så har han också lärt sig det från youtube och liknande. Tror inte det finns något behov av att prata engelska på hans förskola. Fast han pratar bra svenska också, men ibland växlar han över till engelska helt utan anledning.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Det är väl en rätt väl debunkad (för att använda svengelska för effekt) myt att språkutveckling blir drabbad av att lära sig flera språk.
Senaste nu i veckan skrev en språkforskare om detta i samband med att nya regeringen vill begränsa modersmålutbildningen för att dom påstår att det drabbar svenskan.
Mvh // Johan
Något är det ju att barnen kan engelska men inte svenska, föräldrarna till dessa barn är inte engelsktalande. Barnen verkar också "styra" varandra: "Tre femåringar leker med lego. När en pojke frågar ”Va e det?” svarar inte de andra som helst pratar engelska med varandra. Men när pojken vågar sig på ett ”What e this?” får han svar och är med i samtalet.
En ny studie visar hur barnen lär varandra engelska i förskolan och skapar en egen leksfär." (ur länken i #0)
💖🧡💛💚💙💜
Gudars skymning! Barnen lär varandra engelska. Hur ska vi stoppa denna styggelse?
Jag har inte kollat länk i #0 vilket jag givetvis borde gjort innan jag kommenterar. Men att läsa era kommentarer ser det ut som att det är något dåligt att små barn lär sig engelska och ännu värre att dom gör det från spel, youtube och varandra.
Ur det perspektivet ser det typiskt ut som något som inte skedde när vi var i samma ålder och måste därför per definition vara dåligt…
Mina barn lärde sig engelska tidigt helt på eget bevåg. Youtube helt klart en faktor. Men en annan var att chatten i Roblox är hårt begränsad beroende på ålder. Dom har i princip en tillåt-lista med ord man kan skriva, för att undvika svordomar, sexuella ord och inviter, försök till lurendrejeri, etc. Allt som inte finns i denna lista ersätts med #####. Inkl om du stavat fel.
Resultatet blev att mina barn tidigt hela tiden frågade hur man skriver X, hur man stavar Y, vad betyder Z.
Ena barnet pratar av någon anledning jag inte förstår mer engelska än svenska även hemma även fast ingen annan gör det.
Och trots det har båda barnen väldigt bra betyg både i engelska, svenska och moderna språk.
Att lära sig engelska på egen hand i förskolan har jag svårt att se hur det skulle vara till en nackdel. Tvärtom tycker jag det verkar som att lära sig ett till språk gör att man får ännu lättare att lära sig ytterligare språk.
Sedan har det varit gånger vi behövt korrigera en typisk engelsk meningsbyggnad när dom pratat svenska. Men ser inte att det är värre än att man korrigerar hur man böjer vissa ord med ologiska böjningar.
Mvh // Johan
- Redigerat 2022-10-31 08:02 av johan
#8 Jag ser det endast som oroväckande om barnen lär sig engelska istället för svenska. Jag är helt tvåspråkig och lärde mig tyska och svenska parallellt som barn. Mor pratade endast svenska med mig och far endast tyska, ina som helst problem med det. Det kan också vara oroväckande om barnen talar svenska på engelska s a s, alltså svenska med engelska ordvändningar mm.
/Désirée
#9: Att barn i Sverige med svensktalande föräldrar och som är i svensktalande miljöer skulle lära dig engelska istället för svenska tror jag är en obefintlig risk.
Att meningsbyggnader och böjningar bli påverkade av engelskan är nog större risk. Å andra sidan verkar ju inte vuxna vara särskilt immuna mot det heller.
Jag är också nyfiken på hur man tänker att man skulle ta sig an det här "problemet". Ska förskolepedagoger aktivt stoppa barn och säga "Nej nej, Sven, du får inte lära Lisa fler ord på engelska. Aja baja."
Mvh // Johan
#8: johan Det känns som du missförstår.
Problemet är INTE att barnen lär sig engelska, inte heller att de lär varandra. Problemet är att de inte kan svenska: "Barnet försökte säga något till henne på svenska men läraren förstod inte vad barnet ville uttrycka. En stund senare började barnet plötsligt att prata tydlig engelska med henne." (ur länken i #4)
Citerar mig själv också i #4:
"Det är varken konstigt eller till någon nackdel att barn lär sig engelska tidigare och tidigare, vi blir formligen överrösta av det som har blivit ett universellt språk, genom TV, datorer, spel etc.
Engelskan förenar människor från olika nationaliteter. Nackdelen uppstår då det blir på bekostnad av svenskan, man behöver kunna kommunicera på det landets språk där man bor."
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-10-31 08:51 av Sabah
#10: "Att barn i Sverige med svensktalande föräldrar och som är i svensktalande miljöer skulle lära dig engelska istället för svenska tror jag är en obefintlig risk."
Det är just det de gör, det är det artikeln bland annat handlar om. Barnen lär sig engelska istället för svenska, trots att de inte har engelskspråkiga föräldrar.
Längre citat från länken i #4:
" En lärare, som själv undervisar i språk, berättar att hon en dag vikarierade på en förskola. Hon satte sig ned för att pussla med ett litet barn. Barnet försökte säga något till henne på svenska men läraren förstod inte vad barnet ville uttrycka. En stund senare började barnet plötsligt att prata tydlig engelska med henne.
– Jag blev förundrad och visste inte om jag skulle svara barnet på svenska eller engelska. Efteråt frågade jag barnets ordinarie förskollärare om hon kände till att barnet pratade bra engelska. Det gjorde hon. Föräldrarna var inte engelsktalande, säger hon." (min fetning)
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-10-31 09:05 av Sabah
Utan att veta så finns det möjligen en risk att man blir ”halvbra” på såväl svenska som engelska.
#13 Som det verkar blir barnen bättre på engelska, och halvbra på svenska.
Ur länken i #4:
"En annan lärare arbetar på en kommunal skola i Stockholm där alla barn har annat modersmål än svenska och ingen talar engelska hemma. Trots det talar de flesta av hennes elever engelska med varandra och enligt henne har de mycket bättre flyt i tal och läsning i engelska och bättre grammatik än i svenska och sitt modersmål." (min fetning)
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-10-31 09:17 av Sabah
#12: Vi kan väl spara den här diskussionen och artikeln i fem eller tio år till och så ser vi om den faktiskt verkligheten blev lika dramatisk och bombastisk som citaten du plockar fram visade sig stämma…
Mvh // Johan
#14 Språk är intressant, och viktigt enligt mig, det är nyckeln till så mycket annat.
Att behärska ett språk, i tal och skrift, ger så många fördelar. Den som kan utrycka sig väl, då är ”halva slaget vunnet”.
Personligen tror jag att det är vettigt att fokusera på svenskan, att lära sig det till fullo.
Och med tanke på svenskan i kommunikationen man fått från förskolan, så förvånar det mig inte att barnen blir sopiga på svenska.
Särskrivningar, felstavningar, comic sans serif och syftningsfel.
Om förskolan är det enda stället dom pratar svenska, men nästan all kultur och spel är på engelska, så är det väl inte konstigt att dom blir bättre på engelska än svenska. Och om det är som i min systers skola där hon är lärare, så kan det vara 20 nationaliteter i en klass. Tycker inte det är konstigt att det blir enklare för dom att hitta ett gemensam språk i engelska än svenska då när man inte är uppväxt här med svensktalande föräldrar.
Men jag har inget emot att dom blir bättre på svensk också. Att vara bra på svenska och/eller engelska är nyckeln till att få vettiga jobb i Sverige.
#16: Ja, fokusera på svenskan. Engelskan lär dom sig uppenbarligen utan hjälp från skolan.
Mvh // Johan
- Redigerat 2022-10-31 09:27 av johan
#17 Att lära sig engelska, eller vilket annat främmande språk som helst, handlar i stor utsträckning om intresse och vilja.
Att behärska ett 2:a språk till 100% kräver mer än man tror.
”Utan hjälp från skolan”? Nja, så är det väl inte?
Självklart är det viktigt att alla lär sig sitt modersmål ordentligt., annars är risken mycket stor att man blir halvspråkig, vilket kan ge många problem. Jag bor tillsammans med tre killar som har persiska/dari som modersmål och jag uppmuntrar dem att prata med varandra på de språken. Vi pratade om det härom dagen och alla tre säger att de är tacksamma för att jag stöttar och uppmuntrar dem att prata sina egna språk. Med mig pratar de svenska och blir glada om jag korrigerar dem. Så modersmålsundervisning i skolan är en absolut nödvändighet.
Precis som Johan säger i #17 så är det nog ett allvarligt problem att förskolelärare/pedagoger och många lärare skriver direkt felaktig svenska med diverse särskrivningar och engelska ordvändningar mm. En brun hårig sjuk sköterska är något helt annat än en brunhårig sjuksköterska! Vi ser det ju här inom iFokus att väldigt många skriver mängder av märkliga särskrivningar.
/Désirée
Då är det all anledning att, i alla led, fokusera på inlärning av det svenska språket.
Man gör det dessutom för sin egen skull, inte andras.
#18: I exemplet med barn som lärt sig engelska själva och använder det i förskolan är det väl i allra högst grad det? Så vida dom inte bara säger one two three, typ. För det är väl ungefär på den nivån som eventuell undervisning i engelsk är i förskolan. Obs, förskolan.
Ja, jag säger alltså absolut ingenting om att inte svenska är viktigt i Sverige. Tvärtom tycker jag det är otroligt viktigt i otroligt många sammanhang.
Min enda poäng är att jag inte tror att lära sig engelska på egen hand sker på bekostnad av svenska.
Om dessa barn inte kan prata svenska, beror det på något annat än att dom lärt sig engelska från varandra, youtube, spel, etc.
Mvh // Johan
#21 Tänkte närmast på grundskolan, det finns de kommuner/skolor som börjar med engelska fr o m åk. 1
Det är säkert inte hugget i sten vad som är bäst att göra när det gäller språkundervisning.
Det är ju även svårt att veta exakt hur det ser ut på förskolan i fråga, möjligen blir intrycket ett annat om man besökt dem fysiskt.
Det finns de barn som är födda och uppväxta i Sverige men som, dessvärre, har en svenska som är oerhört bristfällig.
Det stör inte mig på ett privat plan, men är sannolikt en begränsning för dem själv.
- Redigerat 2022-10-31 13:20 av [Hayabusa-0001]
Det vill till att barnen har lärt sig "riktig" engelska om de sedan ska lära varandra. Så det beror ju helt på varifrån de själva har lärt sig språket.
Att sedan många av pedagogerna i förskolan inte har lärt sig korrekt svenska är även det ett problem. För några år sedan gick det en serie på tv där ett antal personer skulle lära sig svenska på rätt kort tid. En av lärarna i programmet bröt rätt kraftigt själv, men försvarade sig med att det inte gjorde något. Det var bara bra om eleverna fick lära sig andra varianter av svenska. Dessvärre var inte hennes svenska särskilt korrekt alltid så det var inte bara "en variant", utan en felaktig variant av språket.
När jag gick i gymnasiet och läste svenska så fick vi läsa och begrunda en text som förfasade sig över hur vårt språk utarmades, bland annat inflytandet av andra språk.
Vi fick sedan veta att denna text skrevs på 1700-talet (nu omkriven till modernare svenska) men problemen var detsamma.
Jag tänker ofta på texten. Är ledsen att jag inte kan hitta den.
Jag är alltid positiv och tror att vårt språk berikas snarare än att utarmas. Det blir aldrig detsamma men det blir annorlunda 😉
/Maria
Min bror undervisar många av dom som går på lärarlinjen nu. Han är helt bedrövad över hur dåliga dom är på språk. Oavsett ursprung.
Dom gnäller om dom behöver läsa en hel bok på kort tid, kan inte skriva resonerande texter och kan knappt uttrycka sig i text.
Så språkundervisning blir nog inte bättre på ett bra tag tyvärr. Blir väl så när lärarlinjen är den typ av utbildning där dom flesta idag kan komma in, men ytterst få är lämpliga som lärare och kommer orka jobba som.
Mvh // Johan
#24 Alla språk förändras över tid, men har inget med (individers) språkliga begränsningar att göra.
#26 Det har jag inte sagt😉
/Maria
#27 Nej, se det som ett inlägg från mig.
#28 Nu hänger jag inte med i vad du menar…
/Maria
#29 Tänk dig ett möte i verkliga livet där ett antal individer träffas för att prata om diverse saker. Man flikar in, lägger till sina tankar/åsikter.
#30 Jag vet fortfarande inte riktigt vad du tänker på.
Tiden jag arbetade på Göteborgs universitet var rolig under våra raster/fikapauser med gästforskare från olika ställen i världen.
Alla pratade en ganska dålig engelska men sammantaget förstod vi varandra riktigt bra och hade himla kul.
/Maria
#31 Att språk har betydelse.
Ja självklart har det betydelse.
Att kunna ett språk bra är att lära sig alla små nyanser och man får kanske djupare förståelse i samtal.
Samtidigt så kan man klara sig bra genom att ta till känslor och kroppsspråk också.
Spännande är det i alla fall.
/Maria
#33 Det kan man men ger även upphov till missförstånd. Den som behärskar språket till fullo kommer att ha en fördel, så det finns en vinst att lära sig.
#34 Jag säger inte emot dig. 🙂
/Maria
Det här är en intressant diskussion.
Det sägs ju att många ord vi i Sverige använder oss av är hämtade från franskan och tyskan under 1700-talet.
Vi har utbytt språk med varandra i Europa under lång tid.
Det finns också gamla nordiska ord i engelskan till exempel.
Jag personligen kan bli irriterad över att ord inte används på det sättet som jag lärde mig att de ska användas som barn.
Jag lärde mig till exempel att de och dem är viktiga att skilja på och att dom är talspråk och INTE okej att använda sig av istället för de och dem i formella sammanhang.
Nu för tiden finns det till och med lektorer och professorer på universitet som vittnar om att studenter inte kan uttrycka sig begripligt i text. Det är felaktig användning av ord, eftersom eleven inte förstår betydelsen av ordet.
Det är syftningsfel, stavfel och dåligt formaterade texter.
Det är ändå akademiskt skrivande man sysslar med på universitet och högskola, och inte sms-konversationer.
Men nu förstår jag såklart att alla är en produkt av sin tid, och det verkar som att det inte är av vikt att lära sig grammatik och språkriktighet för att få goda betyg i skolan längre.
- Redigerat 2022-11-01 17:27 av [Sommarros]
Det kan dock bli väldiga syftningsfel och missförstånd när vi släpper på språkregler. Jag tycker syn dom dagens barn som inte får lära sig ordentligt. De vet ju inte vad de går miste om.
#37: Det håller jag med om!
Som flera skrivit, problemet är inte att barnen lär sig flera språk utan att de inte tvingas lära sig tillräckligt mycket svenska.
Jag hörde igår om en tenta på lärarhögskolan i Gävle. Där innehöll flera av tentafrågorna fel som var så allvarliga att det önskade svaret inte var svar på den ställda frågan.
Vem ska lära barnen korrekt svenska om inte ens lärarnas lärare kan uttrycka sig begripligt?
I Tumba möter man upp problemet med de bristfälliga svenskakunskaperna med "språkduschar". Ett pedagogiskt metodiskt arbete som gett resultat, fler barn (81% mot tidigare 47%) klarar målen för grundskolan i dag. 🙂
"På förskolan Ametisten i Tumba hade många barn för små kunskaper i svenska för att klara skolstarten. Nu har ett metodiskt arbete förbättrat barnens språk. Till pedagogernas överraskning har barnen också lärt sig engelska – på egen hand."
"Även Ulrika Johansson har noterat hur barnen på senare år allt oftare väljer att prata engelska när de leker. Även när hon har boksamtal benämner en del barn föremålen på bilderna på engelska istället för svenska.
Om barnen pratar engelska i leken stoppar vi dem inte för då har de hittat något gemensamt som de är starka i. Men däremot om vi läser böcker och de säger något på engelska, benämner vi det på svenska också, säger Ulrika Johansson."
https://www.svd.se/a/bggKee/sprakutvecklande-arbete-sprakduschar-forbattrar-barnens-svenska
💖🧡💛💚💙💜
#40: Låter som en optimal lösning.
Mvh // Johan
En viktig insikt, enligt min mening, är att man lär sig att behärska ett språk för sin egen skull, inte andras.
#42: Klokt formulerat. Jag tror dessutom att det är en direkt förutsättning för att bli bra på det.
Mvh // Johan