Språk iFokus

Språk

Etikett: ordförståelse
Läst 149 ggr
OberonsMatte
1

Klarar du orden i högskoleprovet?

Här kan man testa själv. Ovanligt lätta ord den här gången tycker jag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4ooeRR/hogskoleprovet-orddelen-hosten-2022-testa-dig-har

Sajtvärd Katter iFokus

Carmarino
1

20 av 20.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Undertaker]
1

20 av 20. Väldigt enkla ord enligt mig.

maxiq
0

19/20
Mitos hade jag aldrig hört förut

UlrikaD
0

Slant på tangenten för jag kollade på reality-bröllop samtidigt. Så 19 rätt.
Men tyckte det var många vardagliga, vanliga ord.

Vixxen
0

20/20

Niklas
0

#3: Samma här. Associerade till mitokondrie och gissade mig fram till rätt svar. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
1

#6: Det gjorde jag också. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Effie
0

Det var inte så svårt.
Har inte testat det på sonen, som brukar hävda att det bara är gamla konstiga ord, som bara gamlingar kan… får se vad han säger :-)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Undertaker]
0

#8: Vill påpeka att jag aldrig haft problem med högskoleprovens ordförståelse (har bara gjort dem online då jag inte bor i Sverige) och jag är absolut inte gammal (18 år). :')
Sedan kanske det hjälper att min svenska är isolerad från ungdomsspråket eller språkets allmänna utveckling samt att jag behärskar lite andra språk varav ett delar svenskans språkstam.

Agnes.Pärlor
2

12/20 Jag går i mellanstadiet så jag tänker vara lite förlåtande mot mig själv med tanke på min ålder. Fast jag hade ju velat vara bättre…🙄😁

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

11/ 20 😂🥲