Klarar du orden i högskoleprovet?
Här kan man testa själv. Ovanligt lätta ord den här gången tycker jag.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4ooeRR/hogskoleprovet-orddelen-hosten-2022-testa-dig-har
Sajtvärd Katter iFokus
20 av 20.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
20 av 20. Väldigt enkla ord enligt mig.
19/20
Mitos hade jag aldrig hört förut
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Slant på tangenten för jag kollade på reality-bröllop samtidigt. Så 19 rätt.
Men tyckte det var många vardagliga, vanliga ord.
20/20
#3: Samma här. Associerade till mitokondrie och gissade mig fram till rätt svar. 🙂
#6: Det gjorde jag också. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det var inte så svårt.
Har inte testat det på sonen, som brukar hävda att det bara är gamla konstiga ord, som bara gamlingar kan… får se vad han säger :-)
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#8: Vill påpeka att jag aldrig haft problem med högskoleprovens ordförståelse (har bara gjort dem online då jag inte bor i Sverige) och jag är absolut inte gammal (18 år). :')
Sedan kanske det hjälper att min svenska är isolerad från ungdomsspråket eller språkets allmänna utveckling samt att jag behärskar lite andra språk varav ett delar svenskans språkstam.
12/20 Jag går i mellanstadiet så jag tänker vara lite förlåtande mot mig själv med tanke på min ålder. Fast jag hade ju velat vara bättre…🙄😁
11/ 20 😂🥲