Språk iFokus

Språk

Etikett: allmänt
Läst 179 ggr
johan
3

"Svåra" ord på högskoleprovet?

Blev lite förvånad över att detta räknas som dom svåra orden på högskoleprovet.

Är dom verkligen svåra?

Jag hade 19/20 och det jag hade fel på velade jag mellan det rätta svaret och det jag valde.

https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-ht-2021/

Mvh // Johan

Kan du orden i högskoleprovet? Testa dina kunskaper här.
Caeli
1

Nej, det var lätt! Jag hade 20/20. Är verkligen inte högskoleprovet värre än så nuförtiden?

Scorpio97
0

20/20 rätt. Det brukar vara något ord jag känner mig mer osäker på, men jag har nog aldrig upplevt orddelen som svår.

//Jessie

Herveaux
1

19/20. Känns som det blir enklare för varje år. 🙃

// Harley

maxiq
0

20/20
Om man ser på procenten så hade det rätta svaret oftast över 95% så det var nog väldigt enkelt för de flesta

Sindri
1

Ja, precis som med all utbildning verkar det som. Istället för att förmedla kunskaper verkar det vara viktigare att säga att alla kan. Det är att svika barn och unga. Jag tycker det var ord som hör till en hyfsad allmänbildning, inte speciellt svåra.

Vixxen
0

De var ju lätta! 20/20

Carmarino
0

Tycker de brukar vara lätta. Hade 20 av 20. Fast många av orden används nog inte av dem under 25 år, så för dem kanske det är svårare.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
0

20 rätt! Man får ju såklart större ordförråd ju äldre man blir men nog trodde jag att det skulle vara svårare!

💖🧡💛💚💙💜

Syntium
0

19/20 det jag hade fel på var "avsevärt" men det var för att jag slarvade och inte läste alla alternativ ordentligt

"I'm too old for this shit."

Lona
2

Jag tyckte att det kändes mer som ett "Kvällstidningstest", lite halvseriöst sådär, än som Högskoleprovet.
Det brukar väl vara betydligt knepigare, framför allt att alternativen är mer lika varandra? Här var det ju tydliga skillnader, annars upplever jag att det brukar vara nyanserat och betydligt svårare att hitta precis rätt ordbetydelse.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Niklas
0

Jag tyckte också att det var enkelt. Det brukar vara svårare.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

FreddeGurra
1

Hade 19/20, kändes ju inte så svårt. Men man får kanske tänka att de som gör provet är väl typ 18 år? Tror kanske inte jag själv kunde lika många ord när jag var 18, sen kanske vissa ord var vanligare förr, som korrespondens, koffert och parkas?