Djurungar
Så här i barnkammartider, djurens barnkammare, började jag fundera över benämningen på djurens avkommor.
Många får ungar men en del får valpar, kid eller något annat! 🙂
Hur många olika benämningar finns det och hur kan det komma sig att vi inte använder samma benämning för allas avkomma? Eller åtminstone samma för de stora grupperna: däggdjur, fåglar, reptiler etc.
De olika benämningar jag kommer på nu:
Björn - ungar
Lodjur - ungar
Järv - ungar
Mård - ungar
Ekorre - ungar
Katt - ungar
Mus - ungar
Kanin - ungar
Hare - ungar
Fågel - ungar
Höna - kycklingar
Varg - valpar
Hund - valpar
Räv - valpar
Iller - valpar
Gris - kultingar
Get - killingar
Får - lamm
Nötkreatur - kalv
Älg - kalv
Rådjur - kid
Häst - föl
Fisk - yngel
Groda - yngel
(rätta mig om något är fel🙂)
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-06-21 15:32 av Sabah
Det är intressant (och dessutom att på andra språk kan det vara helt annorlunda och speciellt engelskspråkiga länder verkar ha fler "special"namn på djurs ungar).
Vad jag fick lära mig för många, många år sedan var att ju viktigare djuren varit för mänskligheten (historiskt) desto fler benämningar fick dem (inte bara ungarna utan även könsmässigt som Tjur, Ko, Kviga, Oxe, Kalv, Stut mm vad nu olika kor kan heta).
Sen är det ju lite dialektalt också, minns att när jag bodde i Skåne bruka många kalla kattungar för källingar och även kaninungar kallades kanin källingar av vissa).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Roligt ämne! 😃
Några till som jag kom på, förutom de du tog upp i listan:
Säl - kut
Elefant - kalv
Val - kalv
Gås - gässling
Hare - harpalt
Edit. Lärde mig precis: bi - yngel. 🙃
// Harley
- Redigerat 2021-06-21 16:17 av Herveaux
#2: Där ser man! Att valen får kalv hade jag ingen aning om! 😃 Det hade jag aldrig kunnat gissa, man förknippaar den benämningen med fyra ben! 😄
Men visst är valen ett däggdjur eller tänker jag fel nu?
💖🧡💛💚💙💜
#3: Valar är däggdjur och släkt med partåiga hovdjuren (hjortar, kor, kameldjur osv).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ha, efter lite letande fann jag på en rackare som låg och retades i bakhuvudet:
Huggorm - äspingar
// Harley
Bi - yngel, det var också nytt för mig och det hade jag aldrig heller kunnat gissa! 😃
Ja, visst är det kul, att lära sig nya saker! 😃
Angående valar, så får de ju inte yngel då så då blev det kalv! 😃
💖🧡💛💚💙💜
#5: Ser nu att du hade bra info, tack! 😊 Då fick det en bra förklaring till varför det heter kalv! Att de skulle vara släkt kunde man aldrig gissa heller! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-06-21 16:42 av Sabah
#6: Tack, den låg och retades i mitt bakhuvud också! 😃
💖🧡💛💚💙💜
#2: Harpalt heter det ju, jag hade visst skrivit ungar! 😃(men ungar kan man ju använda i många sammanhang utan att det blir fel)
💖🧡💛💚💙💜
Anka - ällingar (i Skåne)
Vissa språk har även särskilda ord för olika kullar. En kull valpar heter på engelska "a litter of puppies", och valpar från en och samma kull kallas då "litter mates".
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#11: Aha! En rest från dansktiden. Sagan Den fula ankungen heter ju Den grimme ælling på originalspråk.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus