”Dekader av designkunskap”
När sa du dekader senast? 🙂
Det ser onekligen väldigt märkligt ut!
Dock bör ju påpekas att dekad är ett etablerat ord på svenska som har använts åtminstone sedan 1700-talet (även om det givetvis är ett lån). Det betyder i grunden bara en grupp av tio, ett tiotal (vilket också är vad det grekiska ursprungsordet betyder), men kan bl.a. syfta särskilt på en tidsperiod, typiskt sett antingen tio år eller tio dagar (vilket jag tror att décade ofta betyder på franska, inte minst för att syfta på tiodagarsveckan som infördes under den franska revolutionen).
Sen är det givetvis svårt att tro att sidan som återges i #0 faktiskt har plockat upp denna äldre men, åtminstone numera, ganska ovanliga användning av dekad för att syfta på en period om tio år (ett årtionde).
Rent språkligt är det inte fel. 22 år är två dekader och lite till, men vi använder inte ofta det ordet på svenska nuförtiden.
Det är väl som vanligt - en översättning av engelskans Decades of design som ju låter helt korrekt på engelska.
Det var ett gammeldags ord som jag aldrig hört! Det låter märkvärdigare än årtionden, det gäller att sticka ut idag!
💖🧡💛💚💙💜
#3 - Som märkvärdigt ord för årtionde har vi ju annars redan decennium. Decennier av designkunskap hade de ju kunnat skriva.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
- Redigerat 2021-05-31 09:28 av raphanus
J,a om de hade fått lite mer bildning i skolan……😊
Jag gissar att det är en maskinöversättning. Den som kan lite svenska skulle väl inte använda dekad i första hand?
#6 - Anglifieringen har gått långt hos vissa, så mig skulle det inte förvåna om det ändå visade sig vara en människa.
En god vän till mig bodde ett halvår i Edinburgh och kom sedan tillbaka till Sverige. Vi talades vid på telefon. På fullaste allvar sa hon plötsligt: "Har du readat några bra böcker på sistone, då?"
Alltså: Det är lättare hänt än man tror.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
#7: 😂
#7 På mitt jobb (IT) pratade vi ofta om att sejva och delita filer, och liknande uttryck. Men jag tror vi pratade normalt utanför ämnesområdet.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#9 - Joda. Själv har jag kapitulerat inför min chefs språkbruk, för han skulle ändå inte förstå vad jag menar om jag använde estniska ordstammar, fast han är est själv. För hans och den smidiga kommunikationens skull nedlåter jag mig till att använda verbet copypastida på estniska.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus