Saknade ord
De senaste åren tycker jag det har slarvats väldigt mycket när det gäller korrekturläsning av texter. Ofta saknas ett eller flera ord, vilket i värsta fall gör texten helt obegriplig. Den här meningen är begriplig, men det låter konstigt ändå. Fyll gärna på tråden med fler exempel när ni hittar några.
Under åren har huset genomgått en totalrenovering och då upptäcktes en hel fel från tidigare renoveringar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2021-05-11 13:03 av DesK
Korrekturläsare? Finns det ens längre?
Nej, det verkar inte så. För rätt många år sedan (15-20 tror jag) så var jag på studiebesök på vår lokaltidning (som exemplet ovan kommer från). Under frågestunden passade jag på att ta upp just korrekturläsningen, för redan då var den erbarmligt dålig. Fick veta att de inte hade några korrekturläsare utan det var kollegorna som stod för korrekturläsningen. Misstänker att de skippat den delen helt nu, för tiden räcker förmodligen inte till längre.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Eller pengarna.😢
Det också.