Varför svenskar inte gillar kallprat
In many cultures, striking up a conversation with a stranger is the norm, and could even lead to a budding friendship. But not for the Swedes
Here, small talk is seen as futile, and is referered to as kallprat (“cold talk”) or dödprat (“dead talk”).
To avoid ending up in these situations, many Swedes have made an art of avoiding eye contact with strangers and acquaintances they might come across in the street by looking at their phones or staring at shopping windows instead.
For Swedes, the purpose of talking is to exchange meaningful information, and engaging in purposeless chit-chat simply isn’t valued.
Håller ni med?
http://www.bbc.com/travel/story/20201203-why-swedes-dont-speak-to-strangers
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Både ja och nej.
Beror mycket på omständigheterna.
#1: Ja det är en mycket förenklad bild av svenskar.
Definitivt att det finns regionala skillnader - en Göteborgare är bra på att tjöta medans en norrlänning kan vara tämligen tystlåten.
Har personligen inga problem att "kallprata", men det är nog många som inte kan/vill det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det är absolut inte vanligt att börja prata med främlingar på busshållplatsen tex, men nog finns det ändå många som gillar kallprat. Som introvert är jag inte en av dom. Jag har jättesvårt att veta hur jag ska reagera och svara på artighetsfraser, dom där frågorna som egentligen inte är frågor och saker som sägs enbart för att fylla tystnaden. Jag blir obekväm, uttråkad och är hellre tyst.
Det tar energi att vara social och jag får inte ut något av att stå och prata om ingenting, jag går hellre in på djupare ämnen även med främlingar. Jag tror dock att det finns en fördel med det. Många personer har väldigt lätt för att öppna sig för mig och vi kan prata om saker som dom inte känner sig bekväma med att dela med andra även om vi inte känner varandra väl.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag vill ha en funktion, en roll, ett syfte. En främling får gärna be mig om hjälp, eller till och med kallprata, men jag börjar inte prata med andra utan att jag har en tanke med det.
#4 och #5 tog ord ur mun på mig. Håller med er helt.
// Harley
Personligen har jag inga problem att prata "väder & vind" med vem som helst. Men å andra sidan är jag inte svensk.
Jag som Göteborgare gillar "dösnack" och har inga problem att prata med vem som helst på stan eller på spårvagnen som exempel.
/Maria
Jag som svensk bosatt i Danmark och tidigare också Tyskland tycker nog att det beror lika mycket på vart i landet man är som på i vilket land man är. Men om pratande och kontakt med folk, främmande eller inte endast går ut på att det finns en praktisk mening för en själv så blir det ett förbannat trist samhälle om ni frågar mig. Vad är problemet med att prata lite med varandra bara för trivseln?
#8: Ja det är stor skillnad att som göteborgare ta sig ut i landet.
Står man i en lång kö och börjar prata med okända människor anses man näst intill som kriminell eller lite konstig.
#9: Jag har inget problem att prata för trivsel om det är andra som tar kontakten.
Jag har inga problem att prata flyktigt eller starta dialog med en helt okänd. Det är vanligt i Värmland..
Alla har ju på ett tidpunkt varit främmande och av någon anledning lär man någon att känna, kanske är den där främmande personen som man stöter på här eller där just en vän, vem vet?
Håller inte riktigt med den där filmen som visades , ok , en del är såna , tur att jag inte är svensk då .
Jag är från Finland , tycker om att prata med ’alla människor ’ , oavsett var man är , i hissen , trappen , busshållsplatsen, på Ica .
Jag är en social och framåt person . Sen kan jag tänka mig att det olika beroende på vilken stad / län man bor i .
Men mest tror jag på HUR man är som person / människa .
Jag har jobbat inom service / Café / butik / affär i hela mitt liv. Älskar det !! 😊👍❤️
Man kan träffa fina nya människor utav att stå och ’kallprata’ 😊😀❤️😂 som blir din vän i vått o torrt !
HH 🙂
#9: Jobbar på varuhus, där ser man kunder hela dagarna, så hemmavid tycker iallafall jag att det är skönt att få en "paus" ifrån det sociala.
Klart man kan heja på grannar och så, men längre samtal klarar jag mig utan.