Språk iFokus

Språk

Läst 210 ggr
Ary
2

Kan man verkligen skriva så här?

Men….. Rubrik på Omni

Underdödligheten ökar i Sverige: ”Svajigt”

Nu har tydligen så många redan dött att vi dör mindre… men ändå…

EllR
3

#0: En del yngre "journalister" borde ha yrkesförbud och istället tvingas lära sig svenska innan de får börja jobba …

Sindri
3

#1: Jag håller med, det finns så många horrörer, men just det här ordet tror jag är ett verdertaget begrepp som FHM använder.

• Redigerat 2020-09-23 09:26 av DesK
Ary
0

:D

Ary
1

#2: Jo det är väl det men det är det här med negativa ihop med positiva som blir mindre eller i detta fallet positiva ihop med negativa som blir mindre eller hur var det nu… ;) Ger ett förvirrande intryck när jag läser det första gången.

Dioramabyggare
1

"Underdödligheten"… hmm… betyder det att det dör färre personer än det "borde" göra årligen, enligt någon sorts statistik över hur många människor som "bör" dö…? Makabert tycker jag.

Sindri
2

Inte som bör dö, men hur många som brukar dö den perioden.

Det är väl inte konstigt att man för sådan statistik, liksom hur många som föds, hur många som invandrar, hur många som utvandrar.

Du kanske har läst någonstans att man funderar på sommartidens vara eller icke vara. Bland annat på grund av överdödlighet i samband med övergångarna. Sådant kan man ju inte få reda på om man inte för statistik.

Underdödlighet betyder helt enkelt att det under en viss period har dött färre än det normalt brukar under en samma period. Högeligen intressant med en pågående pandemi.

Är det något i vårt levnadssätt nu som gör att vi blir mindre sjuka än vanligt? Dör många för tidigt i normala fall på grund av vanlig nonchalans? Kan vi förbättra det allmänna hälsoläget i landet under normala tider?

Mycket spännnade att utreda och forska på. Om alla t ex tvättade händerna oftare, alltid stannade hemma (höll barnen hemma) vid minsta tecken på sjukdom så kanske vi skulle vara ett mycket friskare land, till gagn för landets BNP. Vi skulle få fler som jobbade mer, och därmed större skatteintäkter, som ju är själva grunden för vårt välfärdssamhälle,

Tänk att slippa vinterkräksjuka, haemophilus- och mykoplasmaepidemier. Och kunna hålla den vanliga säsongsinfluensan inom rimliga nivåer.

Jag ser inge som helst cynism i uttrycket "underdödlighet".

• Redigerat 2020-09-22 15:50 av Sindri
DesK
1

#6 Sindri, så väl förklarat av dig! 😊

/Désirée

• Redigerat 2020-09-23 09:26 av DesK
Sindri
1

#7: Tack 😊