Dags för ny tråd. Den förra finns här: https://sprak.ifokus.se/discussions/5c09752a8e0e744e471f59bd-fellasningar-4?discussions-1
Désirée
tidningensyre.se
Läste i en annons att de sökte "Hyckleriarbetare & truckförare". Undrade vad en hyckleriarbetare gör, men så såg jag att det stod "hyvleriarbetare". ☺️
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
I föreningslokalen såg jag en burk där man skulle samla ringar från läskburkar; det skulle på något vis ge intäkter till minskade barn, läste jag. Minskade barn? Hur menar de? ???
Tills jag såg att det stod "minskadade".
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Läste i en presentationsruta om en artist, under Yrke: "sångerska och lösdrivare". Hmmm, skulle naturligtvis vara "låtskrivare". 🤪
Till mitt försvar så var det en väldigt liten text, som dessutom var vit på svart botten. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#15 Det där fick mig att skratta ordentligt!😂
Läste i enartikel (på SVT.se) om en kraftig brand i en knivfabrik i Mora:
"En person ska ha gått upp i rök men i övrigt är inga människor skadade."
Men hur kan de uttrycka sig så? Så okänsligt!
(Personen hade fått i sig rök… inte gått upp i rök!)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#25 Ha, ha. 😃 Men det fanns ju duvor för några år sedan som åkte med tunnelbanan. https://www.natursidan.se/nyheter/duvorna-som-tar-tunnelbanan-i-stockholm/
Beträffande coronaviruset som härjar nu:
"Konsekvenserna långsiktigt som hon (= Ann Linde) ser just nu är många problem som fortfarande existerar hamnar i skymundan, som klimakteriet."
Klimatarbetet är det ju förstås som hon ser som ett av problemen…
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Råkade utför någon som läst/fattat fel igår kväll på Fb…
Han visade upp hur många som dött och blivit friska från corona i Italien och drog slutsatsen att 44% som får Corona dör och detta var apokalypsen! 😮
Jag förklarade att han läser statistiken fel och kanske 5% på sin höjd dör och att apokalypsen är inställd.
Hade tänkt prata statistik med honom idag och hota med att få honom blockad om han fortsatt spred falsk skräckinfo men inlägget var borta tyvärr lol.
#37 Det där var en felskrivning från min sida. 🤐 Kan inte redigera, får bara upp en blank ruta.. En lista över de som har dött i Corona och en lista brevid över de som haft Corona och blivit friska. Det finns ju fler än de uppenbarligen som inte får symptom eller som får milda symptom.
#37 Det är väldigt lätt att skriva fel. Gjorde det själv idag (håller på med en bok) och fick se att jag gjort ett ganska roligt syftningsfel. Tyvärr minns jag inte formuleringen, annars kunde jag lagt ut det här. 🙂
Vad tråkig världen skulle vara om alla gjorde rätt hela tiden. 🙂
"Bortsprungna ekonomer"
Mina ögon hoppar hit och dit när jag läser utan att jag egentligen märker det förutom när det blir påfallande tokigt, ibland tvärs över en hel sida, ovanstående ord stod med flera raders mellanrum.
Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Satt och läste på text-tv igår, och en av rubrikerna läste jag som "Leksaksbrand". Tänkte att det kanske var en leksaksaffär som hade brunnit, men det stod "Leksandsbrand", och handlade om något helt annat. 🙂
Rubrik på ifokus:
"Modellfartyg och radiostyrda trähästar" 🤪 Nog för att jag är trött, men att hjärnan stoppar in ett ord som inte ens liknar det rätta är nytt för mig. "Radiostyrda hobbybåtar" ska det vara.
Jag fick ett mail från Postkodlotteriet; grattis du har vunnit! Jag fick gå in och titta på en massa pryttlar, för att välja någon. T.ex. en stulen bordsduk.
??? Har de inte råd att köpa in dem?
Stilren, stod det förstås. Tror inte jag behöver den ändå.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Nog för att hundar kan äta sånt som vi människor tycker är äckligt, men det här tyckte jag var lite väl… "tuggrullar med vårmask". Våmsmak var det visst, men jag kan lova att mina små pudlar skulle älska såna med mask i 🤮
Inte en felläsning, men en feltolkning. Jag kollade nyheter på svt.se igår och hajade till när jag såg rubriken (reservation för att jag kanske inte minns exakt ordalydelse):
BLM-manifestation vid amerikanska ambassaden nekades tillstånd av Polisen.
Va? Varför skulle Bonniers Litterära Magasin ha en manifestation utanför amerikanska ambassaden, hann jag tänka innan jag kom på att BLM nog stod för Black Lives Matter, i det här fallet.
Läste rubriken "Bebis sparkar tränaren" och tänkte "va, har bebisar tränare nu också?". Fast det stod förstås "Betis sparkar tränaren". (Betis är tydligen ett spanskt fotbollslag.)
Råd om hur man torkar linnedukar:
"Linne mår bäst av att torka plant eller hängas på tork utomhus - och gärna kallmanglas."
Undrade vad kallman-glas var, innan jag förstod att det skulle vara kall-manglas. ☺️😃
I mail från Matsmart läste jag
"Åtta ton havereringar med skönhetsfel behöver räddas."
Inget konstigt med det, för de säljer ju sådant som har "havererat". Fast det stod inte havereringar, utan havreringar, d.v.s. ringar gjorda av havre, att ätas som t.ex. frukost med frukt och mjölk.
Hörde fel på nyheterna idag. Tyckte de sa "bostadsuppfödning", vilket ju inte hade varit så dumt. Fler bostäder behövs ju. Men nej, det var förstås fråga om boskapsuppfödning. 😃
I ett häfte jag har, med titeln "Byggnadstradition och Förnyelse", står ordet "kultursalongerna" men trött som jag var när jag läste det tyckte jag det stod "kulturkalsongerna"… ☺️
Läste i ett reklamblad:
Balsam Kerstin
och undrade om de numera döper balsam till kvinnonamn. Det gjorde de förstås inte, för det stod Balsam Keratin. ☺️
#97 Jag läste "skräckupplockare" 🤪
Désirée
tidningensyre.se