Annons:
Etikettövrigt
Läst 15269 ggr
DesK
12/6/18, 8:14 PM

Felläsningar 4

Här fortsätter vi med att berätta om sådant som vi har läst fel. Den förra tråden finns här: https://sprak.ifokus.se/discussions/5af2ec58ce12c440f200062b-fellasningar-3?discussions-1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Amandla
12/7/18, 4:57 PM
#1

Idag är jag väldigt trött, läste just "urin-vånare" och kunde inte begripa vad det skulle betyda 🤦‍♂️😴


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
maxiq
12/8/18, 12:55 PM
#2

#1: Det är de som bor i  Latrinamerika


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

kattöga
12/8/18, 1:20 PM
#3

#1 - #2 😂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Amandla
12/8/18, 1:33 PM
#4

😂👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Vixxen
12/9/18, 6:09 PM
#5

😜

kattöga
12/13/18, 4:57 PM
#6

Fick reklam via sms från en stor livsmedelskedja: 

"Nygammal kyckling" - till ett specialpris förstås! 

Jag undrade och funderade över vad en "nygammal kyckling" är för nåt. Återvunnen/gjord på matrester/gammal kyckling , d v s höna, som ny….? Retro…? 

(Såg så småningom att de sålde nygrillad kyckling till specialpris!)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Carmarino
12/13/18, 7:16 PM
#7

😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlleA
12/27/18, 10:45 AM
#8

#1 Urin-vånarna är väl ofta anal-fabeter? 😉

"Man kanske kan ha en motorcykel som står i ett hörn där man kan sitta och cykla under tiden", läser jag i en artikel. Fast när jag har läst ett par gånger stod det visst motionscykel.

Amandla
1/4/19, 12:29 PM
#9

Igår såg jag en skylt i ett skyltfönster. "Börja råna" stod det. Inte. "Börja tråna" stod det inte heller… "Börja träna" lyckades jag läsa på tredje försöket 😂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TatsuOni
1/6/19, 11:43 AM
#10

"Tips på sopor" var tydligen "Tips på soppor".

"Får jag behålla lägenheten när jag dör?" lät väldigt konstigt tills jag såg att det stod "Får han behålla lägenheten när jag dör?"


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

kattöga
1/10/19, 7:53 PM
#11

Läste nyss en rubrik här på iFokus:
Föräldralösa snabbtåg i Kina

Jag insåg ganska omgående att jag måste ha läst fel, för självklart var inte tågen föräldralösa (åtminstone säger inte texten det….) men däremot förarlösa!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Effie
1/10/19, 8:20 PM
#12

Läste en beskrivning av en massage man kunde göra. Fokusera på tinningar, framtida öron och… 

ja men mina öron har jag nu? 

Framsida öron, stod det förstås.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Carmarino
1/11/19, 5:41 PM
#13

I rubriken till en diskussion här på iFokus läste jag "Sedelutprovare". Undrade om det var något man kunde söka till. Hade inte haft något emot att prova lite sedlar. Men tyvärr stod det "Sadelutprovare", så det blev ingen sedelprovning. Skrattar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kattöga
2/1/19, 8:26 AM
#14
Såg nyss rubriken "Äter inte snö" här på iFokus.  🥶

Vem är det som inte äter snö? Och vem är förvånad över det? undrade jag… 

Jag antar att det beror på att jag nyss tittat på väderprognosen som lovar att vi ska få en massa snö de kommande dagarna… för "Äter inte hö"  var ju den korrekta rubriken…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

maxiq
2/2/19, 12:46 PM
#15

Rubrik på Text-TV: Kinesiska betalappar vanligare Vadå? Testsamer?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

kattöga
2/2/19, 12:52 PM
#16

#15 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Effie
2/3/19, 4:22 PM
#17

Och vad var det jag läste i någon historiebok… en danskamiral.

Vad är en kamiral? undrade jag, innan jag insåg att det handlade om krig och inte dans (som är mycket roligare)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Carmarino
2/3/19, 4:32 PM
#18

#17 Ungefär som danskorna som tog på sig dansskorna. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
2/3/19, 6:46 PM
#19

#18 Ja, eller finskorna som i en veckotidning uppmanades att sy en liten påse att ha danskorna i!

kattöga
2/5/19, 9:24 AM
#20

"Otäck skada på Alexander Edler – backen bars ut på bår"

Jag kan för mitt liv inte förstå hur och varför man bär ut en backe på bår!? Det är ju Edler som är skadad…. (kanske var backen det också).
Jag var tvungen att läsa artikeln för att förstå att Edler är back-spelare…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
OlleA
2/12/19, 6:30 AM
#21

"Länsstyrelsen i Jämtlands län intervjuar lodjur och järv" läste jag i en jakttidning på nätet. Hmm… "inventerar" stod det visst. 😉

Olle

Carmarino
2/12/19, 11:41 AM
#22

#21 DEN intervjun skulle jag vilja läsa. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

maxiq
2/12/19, 3:51 PM
#23

"I helgen håller Vänsterpartiet EU-valskonferens"

Wienervals har man ju hört talas om…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

maxiq
2/15/19, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Undrar om dom fick "ja"? Undrar om dom hade en "ring"? *häpp*


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

kattöga
2/16/19, 8:50 AM
#25

🎈#24 😃 🌺❤️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

maxiq
2/16/19, 3:26 PM
#26

Det var ju ett otrevligt sätt att svara på 😕


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Vixxen
2/16/19, 11:40 PM
#27

🤪

Annons:
Carmarino
2/17/19, 7:58 PM
#28

I en reklamtext läste jag följande:

Förbaskade pajskal för alla tillfällen . . .
En perfekt svinprodukt . . . 

Fast egentligen stod det:

Förbakade pajskal för alla tillfällen . . .
En perfekt svinnprodukt . . .


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

TatsuOni
2/18/19, 3:43 PM
#29

"Filtrering i arkivet" lät konstigt.

"Filtering i akvariet" var det visst😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Dioramabyggare
2/22/19, 1:50 AM
#30

Jag var uppe tidigt en morgon nyligen och kunnde inte komma till ro, så jag satte mig att titta på tv och då kom det upp en skylt med ordet "NATTABLÅ" på. Trött som jag var läste jag det som "natta-blå" och jag funderade på vilken kulör det är… 🤔

Det stod egentligen "NATTABLÅ SLUTAR" men jag tänkte inte på att det också stod "SLUTAR" på skylten…

Carmarino
3/1/19, 10:06 AM
#31

Läste rubrik här på iFokus:

"Undvik vit skata"

Undrade så klart varför man skulle undvika vita skator - tills jag såg att det stod "Unik vit skata". ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/2/19, 1:01 PM
#32

På text-tv läste jag denna rubrik:

"Danska kors rapar ska fångas upp"

Genast infann sig frågan "vilka danska kors, är de annorlunda än andra kors?". Sedan kom nästa fråga "vad betyder rapar i det här sammanhanget?". Fick det inte att hänga ihop alls.

Allting klarnade när jag läste artikeln. Det gällde inte några kors, utan det handlade om att när korna rapar, när de idisslar, ska raparna fångas upp i någon slags anordning, för att minska "utsläppet".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
3/2/19, 3:36 PM
#33

#32 Såg det också och läste lika fel som du! 🤪😋😁

Carmarino
3/2/19, 3:59 PM
#34

#33 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kattöga
3/4/19, 6:22 PM
#35

#32 😃 Jag var tvungen att läsa hela inlägget för att förstå vad som menades

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
3/4/19, 6:24 PM
#36

Denna dag har ju Nordea anklagats för att eventuellt vara inblandad i skandalen om penningtvätt…

Jag har läst rubriken flera gånger, på olika håll, men jag läser likadant varje gång:
"Nordea rasar efter uppgifter om penningtvätt…"
Jag läser det som att "Nordea är rasande…. " vilket de säkert är….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Amandla
3/7/19, 1:42 PM
#37

"Öre-publiken Nauru" 🤦‍♂️"Örepubliken"  stod det, ett bindestreck på rätt ställe hade underlättat: "ö-republiken".


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
kattöga
3/17/19, 8:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Jaa, det är verkligen bedrövligt! Stackars, stackars banan! 😭😢

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Raltseye
3/17/19, 8:08 AM
#39

#38 haha, jag läste åxå instinktivt frukten.

maxiq
3/20/19, 12:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Är det inte sjukvårdens uppgift? Inte undra på att det går illa


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Vixxen
3/20/19, 12:11 AM
#41

Man får hoppas de tar bra hand om mannen. Polisläkare kanske är ett nytt yrke? 😁

Annons:
Effie
3/21/19, 10:35 AM
#42

Läste, mot min vana, serien Laban. Den där om den flegmatiske basset-hunden.

Husse går före och ropar Skynda dig, Laban. Laban tycker: Jag gillar inte att skynda. Jag föredrar att planera.

Fast han tänkte förstås "flanera" såg jag, när jag läste noggrannare.

Jag tyckte annars att det lät ganska klokt, först.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Tant Grön
3/26/19, 1:47 PM
#43

Kyckling med rotfyllning. 😮

När jag tog på mig läsglasögonen så stod det kyckling med rotsaker

Carmarino
4/7/19, 3:27 PM
#44

Läst på en sajt nära oss:

Ytterfilter med uv

Undrade vad det var för filter som hade tillhörande fågel. När jag läste inlägget förstod jag att det alls inte var en fågel utan ett filter med inbyggd uv-lampa som avsågs. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Amandla
4/10/19, 11:28 AM
#45

På SVT nyheter läste jag rubriken "PostNords vd petas - får minst 14 miljoner. Styrelsen: Behövs en ny treåring"🤪Sista ordet ska vara "ledning"


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
maxiq
4/18/19, 11:19 AM
#46

Någon sålde en BRA SKAMIN och jag funderade på vad en "skamin" är för något. Det var typsnittet gjorde att det blev ett litet extra mellanrum mellan A och S så jag läste det som två ord


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Amandla
4/20/19, 10:04 AM
#47

Rubrik i listan över Nya inlägg: "Mathatarföreningens överraskningsägg" 🤪

Nä, "Marthaföreningen" handlade det ju om…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
4/27/19, 11:37 AM
#48

Rubrik i samma lista som ovan: "Hur länge kan maten hålla sig utan att skratta?"

Nä, "… utan att kastas" står det visst.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Carmarino
4/27/19, 1:41 PM
#49

Läste snabbt rubrik utanpå veckotidning:

Blivande mormon
Mia Parnevik

Men nej, Mia Parnevik ska inte alls bli mormon. Hon ska bli mormor, och det stod "Blivande mormorn".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

TatsuOni
5/3/19, 4:10 PM
#50

Det är jag själv som har skapat tråden, men min hjärna verkar sova…

"Vad har du för frisör idag #6"

Jag borde ju veta att det står frisyr 🤪


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Tant Grön
5/6/19, 10:36 AM
#51

Satt och läste tidningen och fick syn på följande: Gallstenar säljes. 😮
Nej, gatstenar stod det ju.

Ary
5/7/19, 10:37 AM
#52

#51 Ja vem vill ha gallsten liksom!? 😂

maxiq
5/7/19, 9:52 PM
#53

Det är inte så enkelt med ord som är sammansatta av både engelska och svenska ord. Jag läste på en skylt: TOASTJÄRNET och undrade över vad stjärnet på toaletten var 🤔


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Vixxen
5/7/19, 10:34 PM
#54

#53 Underbart!

Effie
5/8/19, 5:22 PM
#55

#53 och jag läste idag på jobbet en skylt som jag först tolkade skit-truckar; tyckte jag var lite taskigt. 

Skidstruckar (skids-truckar) stod det. (och skids är väl någon form av grej att lägga saker på, för transport).


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Ary
5/10/19, 1:48 PM
#56

"Självlysande lådor" Ftw  vad skulle det vara bra för tänkte jag. 😂 Hitta dem i mörker?!?

Självlåsande lådor - brevpack.

maxiq
5/31/19, 3:28 PM
#57

Det var en spis till salu och jag läste "ungdomar medföljer" men det visade sig vara ugnsformar


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Carmarino
6/1/19, 1:14 PM
#58

#57 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kattöga
6/1/19, 1:48 PM
#59

#57 Det var ju skönt att det är ugnsformar som följer med. Vem vill ha medföljande ungdomar? Man vet ju inte vad det är för ungdomar….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Amandla
6/19/19, 8:08 PM
#60

Egopion…? Epigon…? Google hjälpte mig att fatta, även om jag har hyfsat stort ordförråd så kan jag verkligen inte alla ord och felläsningen gjorde mig ju förbryllad först 😛


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
OlleA
6/20/19, 6:43 AM
#61

"Jämför med oseriöst!" läste jag på en firmabil härom dagen. Varför ska man göra det? De oseriösa lockar säkert med lägre priser för att kunna lura folk. Bäst att läsa en gång till: "Jämför med oss först!" stod det då. 😉

Olle

maxiq
6/29/19, 8:57 PM
#62

Jag undrade ikväll varför Rapport hade skickat en reporter till Ostkaka med hon var tydligen i Osaka


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Vixxen
6/29/19, 11:57 PM
#63

Funderade härom dagen på vilka Stor-kungar de hade inventerat i Skåne. (Bindestrecket ditsatt av mig) Läste sen igen och insåg att det var Stork-ungar de inventerat. Ha, ha!

Carmarino
6/30/19, 2:59 PM
#64

#63 Klassisk felläsning. Jag läser också stor-kungar varje gång jag ser ordet. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/30/19, 3:01 PM
#65

På en sajt nära oss läste jag "Pelles kaninunge". Lyckliga Pelle tänkte jag, men det visade sig handla om pellets till kaninungar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Effie
6/30/19, 6:24 PM
#66

Från lchf-campingen körde jag in mot Säffle centrum, och kom till Småätaregatan. Konstigt namn, tänkte jag, och läste igen. 

Smältaregatan var det, i ett industriområde.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kattöga
7/1/19, 7:55 AM
#67

#66 Ja, det är tydligt vad som låg i fokus i ditt inre… lchf-maaat… 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Effie
7/1/19, 8:35 AM
#68

#67 troligen :-) …men jag småäter ju definitivt inte numera. Det räcker så bra med lunch och middag.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Carmarino
7/9/19, 2:26 PM
#69

Läste det här i en artikel om vad man kan göra tillsammans med barnen på sommarlovet.

"Där är gungor, en schysst rutschbana med lektorn och en sandlåda med bord."

Först undrade jag varför lektorn var ute och åkte rutschbana, men sedan insåg jag att det inte var en sommarledig lärare det gällde. ☺️😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Amandla
7/25/19, 10:39 AM
#70

Varje gång jag bläddrar förbi ett inlägg i en bortskänkesgrupp så läser jag fel "magisk övningskörningsskylt". "Magnetisk" står det ju.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Effie
7/25/19, 3:36 PM
#71

Och nästa gatuskylt: Stenkollsgatan.

Nog har jag stenkoll på mycket, men inte gatunamn. Stenkolsgatan, förstås.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kattöga
8/12/19, 10:35 PM
#72

Reklam från en butik som bl a säljer sängkläder:

"Explosiv kudde"

Vem sjutton vill ha en explosiv kudde??? Med en sån kudde kan man ju inte sova… om det inte menas att man "sover för evigt" då…

Men vid närmare "efterhörning" så var det en exklusiv kudde som de gjorde reklam för!

(=felhörning)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[ludgopelle]
8/17/19, 4:56 PM
#73

#20 Otäckt!😨 Vad hände med resten av gubben???😨😨😨

kattöga
8/17/19, 7:07 PM
#74

#73 Det förtäljer inte storyn…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Tant Grön
8/28/19, 3:32 PM
#75

Kobent vargspindel.

Nej, kortbent vargspindel stod det ju.

Carmarino
8/29/19, 4:24 PM
#76

🥵 Tur det inte var en vargspindelbent ko. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Effie
8/31/19, 2:50 PM
#77

Tar en liten promenad mot Sankta Elins källa i Skövde. Passerar något militärt område. På ett hus läser jag ”Ridskola” - nej, det står något före. Jag skuggar ögonen bättre och läser ”Markstridsskola”. Viss skillnad.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Tant Grön
9/2/19, 8:46 AM
#78

Man stal fotknöl. 😮

Nej, folköl stod det ju.

Dioramabyggare
9/2/19, 9:26 AM
#79

#77: Hoppsan , nu har jag "gjort mig skyldig" till felläsning av ett inlägg här, när jag läste "Sankta Elin"; "man kan väl inte heta "Sankta" i förnamn (jag läste "Elin" som om det var ett efternamn, med betoning på "i"). Pinsamt…

😞

Amandla
9/2/19, 9:30 AM
#80

"Nu ska jag på kaffekalas" illustrerat med ett stort fat med kräftor… fick mig att haja till och undra om de smakerna passar ihop 🤪Det handlade om ett kräftkalas förstås.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
maxiq
9/2/19, 10:01 PM
#81

Varför gör de laddstationerna så lika pubar, tänkte jag… 🤔


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Ary
9/2/19, 11:13 PM
#82

#81 De super el…. ;)… Jag bara antar :D

Carmarino
9/3/19, 11:00 PM
#83

Läste lite snabbt på en sajt nära oss: Kärringar på sajten.

När jag läste lite långsammare stod det: Kluringar på sajterna. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kattöga
9/5/19, 11:39 AM
#84

Läste en rubrik här påiFokus: "Kalla till sig koma"… Vem vill kalla till sig nåt sånt? Trött på livet, men vill inte avsluta det? Läste den gång till: "Kalla till sig korna" stod det ju… och allt blev klarare då!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Carmarino
9/10/19, 10:23 AM
#85

"Blänkare" för kommande artikel i veckotidning:

"Hejdå hösäck! Så slipper du gammalnacke."

Hmm, gammalnacke? 🤔
Gamnacke skulle det förstås vara. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kattöga
9/10/19, 10:24 AM
#86

#85 😃 Tja, de ser ju ofta lite likadana ut, gamnacke och gammalnacke…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Ary
9/17/19, 4:14 PM
#87

Säker och skalbaggar läste jag.  Wierd tänkte jag. 🤪

Säker och skalbar 24/7 ska det vara. Övervakning stod det också. Ärligt talat är jag inte säker på vad de menar med skalbar heller. ;)

Amandla
9/20/19, 8:32 AM
#88

"Rasistiska beslut" fick mig att haja till, det passade inte alls in i sammanhanget. 

"Drastiska beslut" stod det ju.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
9/20/19, 8:59 AM
#89

Hå hå, tror jag är rätt trött idag. Läste just "invärtes beundran" 🤪😂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ary
9/20/19, 1:51 PM
#90

#88 Näää Amandla det där med rasistiska beslut lät inget vidare hahahahaha. 🤪😂

Annons:
TatsuOni
9/20/19, 6:21 PM
#91

En boktitel. "Präst i ugnen"

Det lät väldigt udda. Var det en konstigt receptbok eller Hans och Greta i ny tolkning? Läste igen och såg att det stod "Prästungen".


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

maxiq
9/20/19, 6:39 PM
#92

#91: Gratinerad med Prästost?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Carmarino
9/23/19, 9:33 AM
#93

Läste tv-tablån lite hastigt:

"Anders knarkar på".
Nej, "Anders knackar på" skulle det vara.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kattöga
9/23/19, 10:25 AM
#94

Läste en rubrik här på iFokus där någon undrade om "Mushona" var gravid. Jag läste det som ett (exotiskt) namn, med uttal ungefär som "Muschona". Tänkte att det antingen är någon från annat land som heter så, eller om någon har ett sällskapsdjur som h*n döpt så. Såg och läste rubriken så flera gånger…

Förstod inte förrän nyss, att frågan rör en mus-hona…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Amandla
9/23/19, 10:44 AM
#95

#94 Exakt så läste jag också! Sen kan jag inte låta bli att störa  mig lite på när djurägare skriver att deras djur är gravida, så vitt jag vet brukar man använda ordet dräktig.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tant Grön
9/24/19, 10:03 PM
#96

En rubrik på iFokus: Den vilda Äppelpapegojan.

Nej, Ädelpapegojan stod det ju.

Carmarino
9/25/19, 12:20 PM
#97

Annars hade det ju varit ett passande namn på en papegoja just idag. Det är ju äpplets dag idag. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Amandla
9/28/19, 10:58 AM
#98

Rubrik i dagens NWT: "Jan bestulen av tomten". Nä, det stod det verkligen inte, ska vara "assistenten". Vart sjutton fick jag "tomten" ifrån? 🤔Särskilt märkligt som jag redan läst artikeln på nätet… ordet finns  inte ens någonstans på sidan. Hjärnan är bra märklig.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
kattöga
9/28/19, 11:21 AM
#99

#98 Har du tomtar på loftet? 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Amandla
9/28/19, 11:26 AM
#100

#99 Man skulle kunna tro det 🤪


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Carmarino
9/28/19, 11:45 AM
#101

Ingen felläsning, men en "fel-hörning". Hörde låten You picked a fine time to leave me Lucille på radion och rad nummer två hörde jag som:

With four hundred children  and a crop in the field

Det skulle naturligtvis vara "four hungry children". 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
10/2/19, 1:30 PM
#102

Håller på att marinera en lammrackare,

Nej, lammracks stod det ju.

maxiq
10/5/19, 5:10 PM
#103

"Världsledande blåsljudskonferens" läste jag men det stod visst blåljuskonferens


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Dioramabyggare
10/10/19, 12:33 PM
#104

#18: 😂

Annons:
kattöga
10/14/19, 7:18 AM
#105

"Hårdare krav mot giftiga bårbottnar"

För min inre syn såg jag ett bårhus framför mig med giftiga (tomma) bårar som stod på rad intill varandra…  För dem som ska ligga på bårarna kanske det inte spelar nån roll, men för personalen som ska hantera dem är det ju viktigt att bårbottnarna inte är giftiga!

Inte såg jag ett båthus framför mig med giftiga båtbottnar, inte!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Ary
10/14/19, 10:35 AM
#106

Jag börjar nog bli gammal. 🤔 Man kan höra fel också…

Pratade med en kompis, skogsvård var temat, att lämna kvar stockar till flora och fauna.

"Vildvin vill de ju ha mer av säger han."  

"Ja du sade väl inte vildsvin för det vill de ju inte ha mer av det har vi ju redan för många…"

"Vildbin sade jag ju!"

Lite skillnad är det ju. 😃

Carmarino
10/23/19, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Undrade länge vad "anderomer" var för något, innan jag läste på nytt och förstod att avstavningen gjorde ordet nästan obegripligt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

maxiq
10/31/19, 11:53 AM
#108

Undrade hur dom ska kunna dricka sitt kaffe då? 


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

maxiq
11/2/19, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Jag läste "gåsmord" och tänkte att det är väl inte så konstigt med tanke på att Mårtensafton närmar sig


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

maxiq
11/25/19, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

Kan kyrktuppar lyxturista, tänkte jag…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

kattöga
12/6/19, 11:45 AM
#111

(Rubrik på iFokus nyss)

Jag blev chockad! 😮 Försöker de komma in på skolor nu?😮 

Systembolaget stoppat på Nytorpsskolan

(Näe det var ju "systemsabotaget" det handlade om…)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Jalking
12/6/19, 2:22 PM
#112

Vi har en lokal halvkändis där jag bor. Han heter Lars Erlman har har namnet med stora bokstäver på sin bil. Av någon anledning lyckas jag oftast få det till "Lasermannen".

Carmarino
12/10/19, 10:20 AM
#113

"Mardröm med krämig fyllning" läste jag.
Det stod "Marängdröm med krämig fyllning".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
12/10/19, 1:38 PM
#114

#113 Hu 🥶

DesK
12/13/19, 5:05 PM
#115

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: