Språk iFokus

Språk

Etikettstilistik-dialekter-lokala-varianter
Läst 550 ggr
angelusdomini
1

Modern Stockholmska

Vad kan man säga om den moderna Stockholmskan som jag talar? Jag säger äta utan att få ett Stockholms-Ä. Om jag några speciella dialektala uttryck or ord har jag nog inte. Däremot finns slang (tex dumburken, pjuck, muggen) men de verkar användas i hela Sverige. Denna dialekt verkar lite tråkig när man tänker på det. Det är i princip bara vanlig standardsvenska.

Niklas
1

#0: Hör du pjuck och dojjor ute i landet?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
1

#1: Dojjor säger man även i Skåne - åtminstone gör jag det. 😊 Pjuck är nog däremot vanligast i Stockholm.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Niklas
1

Säger du dojtåtar också då? 🙂

[Moon AppleGrey]
2

#1 och #2: jag säger pjuck, dojjor, galoscher etc, och är född och uppvuxen i Västerås.
Övrig släkt från Dalarna/Hälsingland.
Så nog inte bara i Stockholm man säger pjucks. Visste inte ens att de säger det. 😅

• Redigerat 2020-11-11 18:25 av [Moon AppleGrey]
Carmarino
2

#3: Om det var mig du menade så nej, dojtåtar har vi inte i Skåne. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[GIKmio]
0

I Värmland finns det så många olika uttryck och uttal. Här i sydvästra Värmland säger man döjjera, galöschera, skora. Eftersom vi byter ut O mot Ö mycket så kanske många utifrån tycker vi borde säga Sköra om skorna, men så är inte fallet 😊

[GIKmio]
0

Ska tilläggas att åtminstone jag inte pratar så när jag är i Stockholm. Inte modern Stockholmska heller 😊

Niklas
0

Men du hajar klyket i alla fall?

[GIKmio]
0

#8 Man måste hänga med i snacket.

Uttrycket Jiddra är något man hör i filmer ibland.

Niklas
0

Jiddra har jag trott är Rinkebysvenska, men det kanske är gammalt Stockholmslang.

[Hayabusa]
1

Jiddra är nog tämligen utbrett.