Språk iFokus

Språk

Etikettövrigt
Läst 3389 ggr
Jalking
2

Sportfånedefekt

Har ni tänkt på att de flesta idrottsmän som intervjuvas i radio och TV väldigt ofta ineder svaren med nej, eller ibland nej, men… Detta helt oberoende av svaret i övrigt.

Tänk på det nästa gång ni hör en idrottsman intervjuas. Det blir riktigt tokigt ibland.

Det förekommer tydligen även bland norska idrottare, såg det efter Vasaloppet.

maxiq
3

Nu har mitt ljud på datorn gått och gömt sig men om jag inte minns fel så är Sudden från NileCity en parodi på fenomenet.

Botanisk Thaiboxning

raphanus
2

Min mor brukar racka ner på just detta fenomen, men trillar påfallande ofta dit själv. Så här kan det låta:

- Vad ska du göra i helgen, mamma?
- Näää, ja ska gå ut med moster Berta.
- "Nej, du ska gå ut med moster Berta"?
- Öh-hum, hrm, jag ska gå ut med moster Berta

[Göstage]
2

En gammal tråd, och idag verkar "nej" och "öh" ha ersatts med "oj" som inledning för att vinna tid att tänka på svaret, enligt en spaning av Emil Jensen i senaste "God morgon världen" i P1.

Oj!

Carmarino
3

I Danmark börjar nästan alla med "Jamen", oavsett om det är sportintervjuer eller andra. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
0

#3 Hoppsan! 🙂

#4 🙂

Fornöga
1

2026 Jamen😉 dessvärre har bruket spridit sig, och inte bara i inledningen av ett svar utan ofta mitt i det, som något slags tankepaus.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Hur kommer det sig egentligen att vi ofta börjar yttranden med jamen eller nejmen?