Välkomna att berätta om allehanda språkliga fadäser 🙂
Den förra tråden hittar ni här:
https://sprak.ifokus.se/discussions/599192968e0e7468bb000520-sprakliga-fadaser-21
Désirée
tidningensyre.se
#1 Låter inte så lockande i alla fall!😛
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#8 Snacka om Julrea… eller Mellandagsrea! Wow! 😂
#9 Förutom att de lagt till nån extra liten boxtav, så har de också tryckt ihop boxtäverna i nederkant…. varför….?? (Verkar ju inte vara pga brist på utrymme….)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Hittat på en researrangörs hemsida. Jag undrar vad det egentligen är man ska göra.
Vill du eller dina medresenärer prova på att fisa, skjuta lerduvor, paddla kajak eller få en skön SPA-behandling? På denna resa kan vi specialutforma programmet för att det ska passa just dig och dina resekamrater.
Från SVT Nyheter:
"När räddningstjänsten anlände till platsen började man utföra HLR på mannen. Han avfördes efter det med ambulans till sjukhus."
Först drunknar mannen nästan, sen blir hann avförd, bara så där… (För inte är det väl korrekt svenska?)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Ur användarrecension om värmefläkt:
"Pilligt att skriva på bena"
Nej, det var inte någon som skulle skriva något på någon bena, utan det var pilligt att skruva på benen på fläkten.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#19 Jag tror jag skulle skriva/säga" förd " till sjukhus med ambulans….
Varken bortförd eller avförd känns rätt för mig…. som kommer från den gamla skolan. 😉
Meeow!
#21 Eller kanske Utvisad….? 🤔
#22 Jag tycker det är så mycket sk-t i datorer nu ändå, så nog borde de väl kunna låta bli att förpesta datorerna med sånt också…!😮
Meeow!
I dessa tider när det snöar i nästan hela landet så känns det här faktiskt rätt bra. För mig får de gärna fortsätta med sitt tinande. 😉
Det har väl känts lite som att trafiksäkerhetskommittén har fört en tinande tillvaro.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#40 🤔 Autocorrect som varit i farten? Undrar vad det skulle stå egentligen?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
SVT Nyheter: Samma vapen som skolskytten hade säljs på vapenmässa i Florida Jag hoppas att det inte är samma vapen utan ett likadant… http://www.svt.se/nyheter/utrikes/samma-vapen-som-skolskytten-hade-saljs-pa-vapenmassa-i-florida
Läser folk inte igenom vad de skrivit och/eller förstår de inte vad de just skrivit? När jag gick i skolan hade vi mängder med läsförståelseövningar, då förstod jag aldrig varför för jag tyckte att det var så självklart, men det är det nog inte för alla…
"Någon som har golvlister att ge bort eller en billig peng?"
Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Saxat från en informationssida om ett företag och beskrivning av styrelsen:
"….. revisionsfirman Xxxx Xxxxxxx som är född och har titeln Revisor….."
Vilken tur att Revisorn/revisionsfirman är född!
Meeow!
Ingen direkt fadäs, men jag undrar om det var avsiktligt att meningen skulle bli rolig? 😉
Redan vid 11-tiden lämnar justitieministern Höganäs bakom sig.
– Han ska vidare till Höör sen.
Nässjö har skaffat en ny skylt till kommunhuset.
https://www.expressen.se/gt/det-otroliga-felet-pa-kommunens-skylt-i-nassjo/
FB igen:
superhärlig soffgrupp säljer bara på grund av att den inte får plats 3 sitt220lång dj95 höj95 2sitts 170 lång fåtölj 120 lång samma höjd & djup vid köp ta med bär hjälp pris 2000 sprutar & klart
Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
"Har forskarna bokat cancer? Leder vaccin till autism?"
från artikel i Illustrerad Vetenskap.
Självuppoffrande forskare? Vem vill boka cancer….? Nej, just det, artikeln handlar ju om Fake News…
Meeow!
Huvva! 😮Det verkar vara farligt med bröllop. Inte nog med att de anhöriga avlider i buketten, du får förvara dem i nyckelknippan också. Å andra sidan är begravningar rätt dyra, så 75 kronor är ju ett bra pris. 🤪
Läste det här i en tidnings "Mitt bästa tips":
"Fort går det om man spritsar ut köttbullssmeten i en vanlig spritspåse på vattensköljd skärbräda (i köttbullsstorlek)."
Undrar om jag förstått hur man gör? Jag spritsar alltså köttbullssmeten ner i en spritspåse, som ligger på en skärbräda som är stor som en köttbulle. 🤔
"Johansson var, tillsammans med statsminister Stefan Löfven, den sista av de närmast berörda ministrarna som sist fick vetskap om vad skedde på Transportstyrelsen."
Den sista av de sista… 🤔
Oj, så lång den här tråden har blivit!
Välkomna till vår nya tråd
https://sprak.ifokus.se/discussions/5ad436db8e0e742617007c97-sprakliga-fadaser
Désirée
tidningensyre.se