Språk iFokus

Språk

Läst 150 ggr
Bo§e
3

I mar(i)ginalen

Numera brukar jag skriva "marginal", men inte utan viss "emotionell klåda", då min hjärna vill skriva "mariginal".
Härvidlag viker jag mig för tidens "grupptryck"…

Dock säger det nog mer om min ålder, än om vad som är rätt eller fel…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-02-22 13:49 av Bo§e
Magi-cat
3

Hu då! 😮
Det skaver! 😀

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Liz85
1

#0: googlade men hittade ingen info kring mariginal och när det skulle använts. Hittade bara en sida som sa att marginal är korrekt stavning.

Crucio
1

Det enda jag hittar är att detta är en hopblandning av ordet marginal och original. Om det var en gammal stavning borde det gå att hitta exempel på.

https://frageladan.isof.se/faqs/23052

Sajtvärd på Skrivlust

Bo§e
1

#2 och #3: Ja, det stämmer nog.
Jag är troligen ett offer för denna förväxling, och det måste ligga långt tillbaks i tiden….😳 Hmm….

https://frageladan.isof.se/faqs/23052

Bo§e
1

Då går vi till nästa:
Via såväl skolsystem som min omgivning, är jag "fostrad" till att säga/skriva "kolleger" och inte "kollegor".
Här tror jag dock att båda varianterna kan accepteras som "korrekta", även om de ligger litet förskjutna i tiden…
🙂

Carmarino
1

#5: Numera verkar "kolleger" vara det vanligaste. Själv har jag alltid skrivit "kollegor". Tycker "kolleger" låter som talspråk, men såvitt jag minns är bägge korrekta att säga.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bo§e
1

#6: Ja, båda är säkert ok, men "kolleger" ligger närmast till hands för mig. Jag tror att det är den mest ursprungliga formen, men jag kan ha fel…

Fornöga
2

¤5 ff År 2017 ansåg GP:s språkexpert professor Lars-Gunnar Andersson att det är en smaksak om man vill använda "kollegor" eller "kolleger".

Var det inte så att det förr var akademiker (lärare och läkare) som titulerade varandra kollega? Sedan började polisen bruka det, och numera hör man jobbarkompisar lite varstans vara "kollegiala".

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Skriver du att du har kolleger eller kollegor? Eller nöjer du dig med arbetskamrater eller jobbarkompisar? skriver GP:s språkexpert Lars-Gunnar Andersson.
  • Redigerat 2026-02-22 19:20 av Fornöga
Bo§e
2

#8: "Smaksak" låter bra…🙂

Ephraim
1

Både mariginal och kollegor är väl exempel på hur analogi kan vara drivande för språkliga förändringar, och de säger nog något om hur vår hjärna fungerar.

Original är ju ett litet märkligt ord eftersom det oftast uttalas orginal. Så om man nu har lärt sig tänka på att skjuta dit ett extra, stumt i när man skriver original är det kanske inte så konstigt om utökar detta mönster till ett annat ord som i tal slutar på -rginal. En s.k. hyperkorrektion.

Pluralformen kolleger, som alltså var den enda som angavs i 1950 års upplaga av SAOL, är också den ganska märklig. Utrala ord som slutar på -a har nästan alltid plural på -or i skrift (gata > gator etc.), och jag kommer på rak arm inte på något annat ord som i skrift böjs som kollega > kolleger (men det finns säkert). Ord med plural på -er slutar typiskt på konsonant i singular (sak > saker). Formen kollegor, som alltså numera står först i SAOL, är då en anpassning till det regelbundna mönstret.

Notera ”i skrift” ovan. I tal har mönstret gata > gater traditionellt varit vanligt i större delen av det svensktalande området. Detta är nog på väg bort dock, under inflytande av skriften.