Otrohetsutövare
Jag behövde ett ord på engelska för en kvinna vars man varit otrogen och försökte hitta det svenska ordet först för att kunna översätta det men gick bet på det. Jag hittade inte ens ett bra ord för mannen som varit otrogen.
På engelska finns adulterer eller cheater för mannen men inget för kvinnan.
Har du något förslag?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Förlåt, min hjärna går på tomgång här i värmen, förstår jag det rätt att du söker ett engelskt ord, term, uttryck för den bedragna kvinnan?
Det jag kan komma på är:
"The betrayed woman / wife"
"The wronged woman / wife"
"Scorned woman" (från "Hell hath no fury like a woman scorned")
// Harley
Hej!
Adulteress används för kvinnan. Ordet "cheater" gäller för både män och kvinnor. Hoppas detta hjälper.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
#1: Ja betrayed hittade jag men det känns som ett mer allmänt ord än "bedragen av sin man". Wronged och Scorned likaså.
Det kanske inte finns något enstaka ord som beskriver företeelsen så man förstår direkt. Jag vill ha det i formen "The *** woman"
#2: Det är den andra personen i dramat som jag söker ett ord för
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#3: Jag tror banne mig att vi har hittat ett hålrum i engelska språket. 😳
"The cheated-on woman / wife", kanske? 🤔
// Harley
Adulteress kallas kvinnan som själv bedrar.
Har hon blivit bedragen är det svårare.
https://www.google.com/search?q=what+do+you+call+a+woman+who+has+been+cheated+on+by+her+husband&oq=what+do+you+call+a+woman+who+has+been+cheated+on+by+her+husband&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCTUyMDU1ajBqN6gCFLACAfEFq-sBuRI9YKU&client=ms-android-samsung-ss&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Själv skulle jag skriva om det som
"had been cheated on".
- Redigerat 2025-07-23 23:34 av Sindri
I mina sökningar hittade jag detta på Wikipedia:
"A cuckold is the husband of an adulterous wife (or partner for unmarried companions); the wife of an adulterous husband is a cuckquean"
Så då har jag hittat ett ord även om det är ett substantiv istället för ett adjektiv som jag sökte
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#6: Det är en term som numera oftast används för att håna eller förnedra personen ifråga, bara så du vet. Use with caution.
// Harley
#6: Jag läste också det men tyckte det lät så konstruerat.
#7: Det passar mitt syfte :-P
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#9: Oh, kalas! 😊👍
// Harley