Språk iFokus

Språk

Läst 147 ggr
Liz85
3

Skillnaden på data / dator

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som titeln säger, det är skillnad på dator och data.
Dator = den fysiska materiella maskinen, som du kan ta på.
Data = Information. Tex alla 1:or och 0:or som programmerade tillsammans skapar information av olika slag.
Det har jag lärt mig sedan barnsben då jag är uppväxt med en far som hade stort datorintresse.

Därför blir jag störd när en butik skriver ut att det är en "databutik" eller deklarerar att de är "datareparatör" istället för det de borde skriva, nämligen DATORreparatör.

Den här butiken vet i alla fall skillnaden, vilket jag gillar starkt. :)

Är det fler än jag som stör mig på detta fenomen i form av slarvighet eller okunnighet?

Vet också när man skulle skriva cv förut och en punkt de sa var bra att ha med var "dataerfarenhet". Jag vägrade skriva det utan skrev just datorerfarenhet istället.

johan
1

Oerhört irriterande.

Jag stör mig även på folk som inte kan skillnaden på mängd vs hastighet. T ex hur många saker att deras bredband är 100 MB, när det är PER SEKUND. Samma med energi och effekt, där man inte kan skilja på kWh eller kW.

Tänk om man skulle vara lika okunnig eller slarvig i andra sammanhang.

– Hur långt är det kvar?
– 100 km per timme

– Hur fort får man köra här?
– 90 km

Mvh // Johan

Pyttelite
0

Fast om man tittar i SAOL så kan man ersätta dator med data och vise versa.

Det kan i och för sig oxå vara helt rätt även på annat vis (semantiskt) då dessa affärer i allafall tidigare krängde en hel del data dvs programvara.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Herveaux
0

Min mormor och moster sa alltid "datan" istället för "datorn" så jag är rätt avtrubbad. Jag försökte, förgäves, styra upp men det fastnade aldrig.

// Harley

Pyttelite
0

Är ni inte illa berörda över hittepå ordet mjukvara då eller är det ok?

johan
2

#4: Nej, varför skulle det vara ett hittepå-ord? Eller kanske snarare, hur skulle det vara mer störande hittepå-ord än bokstavligt alla andra ord som också någon gång är påhittade?

Mvh // Johan

Liz85
2

#4: mjukvara är ett riktigt ord. Det är programmen du lägger på hårddisken. Hårdvaran är själva datorn och dess innehåll som den fysiska hårddisken, RAM-minne, grafikkort mm.

Liz85
1

#3: jo jag vet att en del säger datan istället för datorn. Känns som det blivit lite av nåt slags slangord.

Och det är kanske lite det som är boven till att en del säger data om maskinen.

Ephraim
0

#3 och #7 Formen ”data” har åtminstone sedan 60-talet kunnat användas som en kortform av ”datamaskin”, både i sammansättningar (”databutik” osv.) och som ett självständigt ord (”datan”). Åtminstone det sista har alltid varit starkt vardagligt. Ordet ”dator”, som är en specifikt svensk bildning, är belagt sedan 1967 men slog igenom fullt först på 70- och 80-talen. Sammansättningar med ”data-” som i ”dataspel” beror alltså inte främst på att man blandat ihop orden ”dator” och ”data” utan på att man bevarat ett äldre mönster.

Pyttelite
0

#5: Ordet kom till i kontrast till hårdvara på 30-talet. Vet inte om det finns hårda instruktioner men tydligen är de flesta mjuka.

Dels är det ett konstruerat ord dels är det en direktöversättning från engelska. Den svenska korrekta benämningen är programvara. 😊