Språk iFokus

Språk

Etikettspråk-i-förändring
Läst 263 ggr
Maria
5

Liksom...

Har lyssnat på morgonTV och några intervjuer.
Ordet "liksom" förekommer inte bara några gånger utan jättemycket.

Jag använder själv ordet liksom och jag hoppas innerligt att det inte är så ofta.

Jag har märkt det här länge. Hur är det med er?

/Maria

Maria
6

Det är liksom ett slags utfyllnadsord liksom…😉

/Maria

[Undertaker]
5

Jag har själv noterat hur gärna vissa använder ordet lite för ofta för mitt tycke. Det blir ett fyllord då.
Kommer nu att påstå att jag själv knappt använder liksom. Men jag är faktiskt väldigt säker på att jag i alla fall inte överanvänder ordet.

Tror egentligen det är "yngre" som använder det oftare? Med yngre menar jag tonåringar/unga vuxna. I alla fall om jag försöker minnas de intervjuer och samtal jag hört. Jag kanske är helt ute och cyklar med den teorin.

Pyttelite
0

Fenomenet har faktiskt ett namn - diskurspartikel och syftar till att göra samtalet bättre.

Läs mer här

https://www.isof.se/lar-dig-mer/publikationer/tidskrifter/bulletinen-klarsprak/artiklar-klarsprak/2019-02-21-sprakfragan-vad-fyller--liksom---for-funktion-egentligen

Själv använder jag väl samma typer av ord i perioder. Det blir liksom tröttsamt att alltid använda en typ av diskurspartikel så jag varierar mig.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

De där småorden som vi använder när vi pratar, de där som inte verkar betyda något särskilt. Vad är de egentligen bra för?
[Undertaker]
5

#1: Det blir liksom det.

Nej men just när någon lyckas få in liksom i varannan mening så blir det jobbigt att lyssna på. Det finns många andra vis att formulera sig på utan liksom.

DesK
4

Tycker att det har funnits med länge…liksom…

/Désirée

NeferNefer
5

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Liksom i princip asså om ja säger liksom vet du
Liksom liksom alltså alltså liksom alltså liksom alltså alltså alltså liksom liksom alltså liksom allabadam …

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Pyttelite
0

Intressant debattartikel om ämnet:

Inlärd irritation …

https://www.gp.se/debatt/inlard-irritation-liksom.79106dd4-8a3a-41b6-a7d4-f102bde3517e

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

De flesta av oss har en del språkliga detaljer som vi retar oss på. Oftast lider vi i tysthet, men ibland uttrycks missnöjet i en insändarspalt.
beem
3

Just det ordet använder jag inte …….tror jag 🤭
Det är verkligen störande när man hör det upprepas. Jag slutar lyssna på det övriga och hör bara ordet.
Jag stör mig på de som säger "så att säga. efter varje mening

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
1

Använder det nog oftare än jag tror, men försöker undvika att göra det. Det finns ju personer som använder det flera gånger i samma mening, och då hör man till slut inte resten av vad personen säger.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Undertaker]
1

#9: Det är imponerande hur ofta man ens kan få in liksom i en mening.

[Flodbis]
5

Om folk har sina sätt att uttrycka sig på, särskilt när det är talat språk, så tycker jag det är okej. Det kan vara svårt att komma på vad man ska säga rakt på sak, just i ögonblicket när man sitter i en konversation och alla blickar faller på en, då är det bara naturligt med utfyllnadsord.

Om folk överanvänder det så tycker jag också att det är okej, ord är till för att användas i min mening. Personligen tycker jag inte om när man stör sig på hur någon använder ord, hur någon uttrycker sig, det är det minst viktiga man behöver bry sig om. På något sätt blir språk en prestation när man börjar göra en grej av hur folk pratar, istället för att försöka framföra en mening, att få något sagt, så blir det istället en prestation. Jag förstår inte sådant. Poängen är ju att kommunicera.

Jag är också en person som snubblar över mina ord och börjar stamma när jag känner att jag måste prata "korrekt." Har en del ångest kring det tror jag. Tycker allt blir så svårt när man pratar, när man sitter ned och skriver kan man alltid ta en paus och läsa igenom det man skrivit - man kan ta bort saker och omformulera sig.

Att liksom säga liksom kan ge en mer tid att liksom komma på vad det var som man liksom skulle säga 😁

Lona
4

#11: Klokt och liksom tänkvärt inlägg! 😃❤️

Jag använder "liksom" onödigt mycket i både tal och skrift. Brukar få ta bort det ur det jag har skrivit men ändå blir det liksom🙄 att det dyker upp här och var.
Dock är jag definitivt inte vare sig tonåring eller "yngre" numera.😄

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Bo§e
1

Povel Ramel och Wenche Myhre raljerar över "liksom" i låten "Jag Diggar Dig" från 1974, och redan då hade överanvändandet nått smått epidemisk nivå.

Jag använder det ibland (vid tal). men jag måste ha foten på bromsen för att undvika att det jag säger framstår som tomt pladder….

Det har sannerligen bitit sig fast…….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-08-27 00:15 av Bo§e
snowy00
4

#0:

Sen jag läste denna tråd märker jag hur pass ofta folk använder ordet liksom, och jag märkte mig själv använda det ganska ofta. Om jag började använda det pga denna tråd, eller om jag bara uppmärksammar att jag faktiskt använder det ibland? Men antagligen det senare, då jag också uppmärksammar att andra använder det relativt ofta.

Jag ser nog inga problem alls att det används. Men vill nog inte använda det för mycket själv….. Då det tas till när man blir lite osäker eller måste fylla ut. Som sagt, inget fel, men vill inte använda det för mycket.🙂 Det är som ordet "typ", det är också användbart ibland…. Men vill nog inte heller använda det ordet för mycket av någon anledning.